H
Har funderinger på å få til et pulttak på en eksisterende arbeidsbod som i dag har et mer eller mindre flatt tak.

Jeg tenker at jeg vil få til et pulttak med 3 graders helling ved å heve svillene på den ene langsiden. Har jeg beregnet det hele riktig så innebærer det at svillene trenger å være 22 cm høyere på den ene langsiden da bredden på taket er 4,2 meter. Forskjellen er i dag 5 cm mellom de begge svillene.

Selvfølgelig kan jeg rive den ene langveggen og bytte ut eksisterende bjelker til lengre for å på den måten heve opp svillene. Selvfølgelig vil jeg gjøre det enkelt for meg om muligheten finnes, men det trenger selvfølgelig også å bli riktig.

Kunne et alternativ være å isteden på eksisterende svill plassere en ytterligere bjelke (45x170 eller 45x195) for å på den måten få til høyden? Jeg tenker at den nye bjelken festes med spikerplater som skrus fast i både den eksisterende svillen og den nye "øvre" svillen.

Prøvde meg på en illustrasjon for å tydeliggjøre det hele. Er det hele en mulig løsning eller har dere noen andre forslag på hvordan høyden kunne løses uten å rive hele veggen?

• Diagram som viser en løsning på å lage et pulpettak ved å legge til ekstra hammarband oppå det eksisterende, festet med spikerplater.
Rickard.
En vanlig løsning er at man bare bygger et nytt tak som heller mer oppå den eksisterende takkonstruksjonen. I ditt tilfelle når du vil opp så lite ville det bety at oppå eksisterende takstoler/lekter stiller man en lekt sagd som en kile med ny helling som festes på en god måte ned i takstolen. Da trenger man ikke å tukle med det gamle.

• Liker
TRJBerg og 1 annen
  • Laddar…
H
Rickard. Rickard.ag skrev:
En vanlig løsning er å bare bygge et nytt tak som skråner mer oppå den eksisterende takkonstruksjonen. I ditt tilfelle når du ønsker å gå opp så lite, vil det bety at oppå eksisterende takstoler/reglar setter man en regel saget som en kile med ny helling som festes på en god måte ned i takstolen. Da trenger man ikke å tukle med det gamle.
Takk for rask respons på innlegget mitt.

Yttertaket er i dag fuktskadet, så det vil måtte fjernes. Da står jeg igjen med innertak, takregler og isolasjon.

Å dermed bygge på eksisterende tak faller, men prinsippet er det samme antar jeg, hvis jeg når taket er åpent bygger direkte på eksisterende takregler med nye kileformede regler oppå - se bilde.

Helst lar jeg eksisterende takregler sitte igjen slik at jeg slipper å rive ned innertaket.

Hva synes du ellers om mitt forslag å heve hammarbandet, er det helt feil tenkt?

• Diagram som viser tak med eksisterende bjelker og nye kileformede bjelker lagt oppå. Plan for takforsterkning.
Rickard.
Hammarbandets jobb er å bære opp takstolene og det er ingenting du endrer på så lenge du stiller de nye reglene oppå de gamle. Du trenger altså ikke å gjøre noe med hammarbandet i det hele tatt, la det bare være som det er.

H
Hammarbandets funksjon er å bære opp takstolene, og det er ingenting du endrer på så lenge du setter de nye bjelkene oppå de gamle. Du trenger altså ikke gjøre noe med hammarbandet, la det bare være som det er.

Arbeidsbodens konstruksjon ser ut slik at hammarbandet dels belastes av takbjelkene som er 45x145, men den har også en langsgående bjelke som går på begge langsidene. Har forsøkt å illustrere dette i bildet.

Som jeg skrev i første innlegget så trenger jeg (hvis jeg har regnet riktig) å ha 22 cm i forskjell på fremre og bakre del for å oppnå 3 graders helling over 4,2 meter.

Byggmax har bjelker som er 45x220 som da ville fungere. Problemet som da oppstår er at i forkant så har jeg den langsgående bjelken som ligger 5 cm høyere enn den eksisterende takbjelken. Hvis jeg ikke skal fjerne/kapre den bjelken så trenger jeg å komme over den. For å lykkes med det så trenger jeg en bjelke som er minst 45x270, alternativt så må jeg legge to takbjelker oppå hverandre for å komme over den fremre takbjelken.

Noen som har tanker eller kommentarer til mitt opprinnelige forslag om å heve den bakre langsgående bjelken som hviler på hammarbandet for å på den måten kunne montere nye takbjelker? Finnes det noen mangler / risiko med å velge å gjøre det slik?

• Diagram av arbeidsbodkonstruksjon viser takregel, hammarband og veggregel, med en markert lengde i front som krever justering for riktig takfall.
H
Noen som har noen innspill? :thinking:

Rickard.
Har du tenkt nå 3° for å legge pappen selv?

H
Har du tenkt nå 3° fordi du skal legge pappen selv?
Akkurat - 3 grader papp er tenkt å legges selv.

Som jeg ser det så blir det enklest å heve den ene langsiden med en regel som jeg har beskrevet i det første innlegget. Spørsmålet er om det anses å være greit å gjøre?

Hvis jeg bygger på den måten kan jeg bygge et nytt tak uten å måtte bry meg om det eksisterende. Det er nemlig flere takbjelker som må byttes. Da kan jeg ta den utskiftingen senere fra innsiden, da det også ser ut som jeg kommer til å ta ut innertaket og bytte det.

Akkurat nå føles det viktigst å få på et nytt yttertak før ordentlig vinter kommer. Innertak og annet arbeid kan jo gjøres fra innsiden.

Så, hva synes dere om å legge på en ekstra ribbe og feste med spikerplater for å få opp høyden? Noen innspill rundt det?

Sist redigert:
Rickard.
Gjør deg selv en tjeneste og gi deg mer enn 0% feilmargin. Den minste lille feilkapping, setning, svikt og bøy så er du på feil side av grensen (som etter min mening allerede er for lav).

Den regelen du refererer til er ikke hammerbåndet men har en annen ikke-bærende oppgave. Hvis du vil gjøre som du har tenkt, må du sjekke om den er festet og dimensjonert for å kunne bære hele taket.

Rickard.
Hvor stort er garasjen? Kanskje det er på tide å investere i en ordentlig PVC presenning som kan fungere som tak for vinteren og rive opp og gjøre om ordentlig til våren.

En idé da er jo å bestille ferdige pulttakstoler med den nye hellingen og bare sette dem på den eksisterende bjelken. Trolig litt dyrere, men veldig enkelt.

Sist redigert:
H
Gjør deg selv en tjeneste og gi deg mer enn 0% feilmargin. Minste lille feilkapping, setning, svikt og bøy så er du på feil side av grensen (som etter min mening allerede er for lav).
Når det gjelder helling, så har du selvfølgelig rett i det. Margin er alltid bra! Jeg kan selvsagt bruke en 45x220 for å få litt margin. (3,68 grader)

Når jeg begynte å se på dette, så fikk jeg inntrykket av at regelen var en del av den bærende konstruksjonen - se mitt første innlegg og bilde. Når jeg imidlertid fått tilbakemelding her og jeg også har sjekket både en og to ganger til så har jeg innsett at det du skriver nå stemmer. Den er ikke i dag en del av den bærende konstruksjonen, den aktuelle regelen jeg vurderer å heve ligger oppå hammarbandet og deler hammarbandet med de eksisterende takreglene som jeg også har prøvd å illustrere.

Regelen jeg har/hadde til hensikt å heve er imidlertid godt dimensjonert da den har dimensjonen 50x240. Tilsvarende regel på den andre langsiden er 50x190 som også hviler på hammarbandet. Når det gjelder innfesting av regelen, så har den blitt brukt til å spikre fast panel fra utsiden. Tidligere var det også festepunkter for øyebolter som ble brukt ved løft av boden. Så at den sitter godt fast i hammarbandet, bør det ikke herske noen tvil om.

Det er som jeg har nevnt i et tidligere innlegg en arbeidsbod, en sånn man har på byggeplasser. Den ble hevet hit med kran.

I det her innlegget har brukeren gjort en lignende løsning da han hevet opp hammarbandet i etterkant pga at han glemte å ha ulik høyde på veggene. Det er samme prinsipp som jeg har tenkt meg, men jeg benytter en eksisterende regel og setter ikke nye direkte på hammarbandet.

Jeg tror på å gjøre riktig, å gjøre feil og få en masse hodebry er jeg for gammel til. Dessverre er det av litt forskjellige grunner ikke et alternativ å vente til våren med arbeidet.

Vil også legge til at jeg er utrolig takknemlig for den tid og respons som dette forumet gir. Takk Rickard for din tilbakemelding. For meg som hobby snekker er det gull verdt. :ok::ok::ok:

Rickard.
Hvorfor fikk jeg for meg at det var en garasje? Aja verken første eller siste gang jeg tar feil :)

Å stille 2 bjelker på høykant oppå hverandre kan bli tippfølsomt, så det er kanskje noe du må gjøre noe med, men ellers så vil det sikkert fungere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.