Jeg har et isolert garasje der baksiden er omgjort om til et hobbyrom (som brukes noen ganger i måneden) og egen inngang.
Gulvet for øyeblikket er bare betong, men vurderer å legge bjelker, mineralull samt osb oppå for å øke komforten i rommet og også få litt bedre akustikk.
Jeg er derimot usikker på hvordan jeg skal håndtere fuktigheten fra gulvet/betongplater. Jeg synes å lese veldig forskjellige løsninger og er usikker på som er korrekt.
Min første tanke var å ha en aldringsbestandig byggplast, men har hørt om at man kanskje skal ha platonmatte og andre alternativer. Hva er det som gjelder eksakt?
Gulvet for øyeblikket er bare betong, men vurderer å legge bjelker, mineralull samt osb oppå for å øke komforten i rommet og også få litt bedre akustikk.
Jeg er derimot usikker på hvordan jeg skal håndtere fuktigheten fra gulvet/betongplater. Jeg synes å lese veldig forskjellige løsninger og er usikker på som er korrekt.
Min første tanke var å ha en aldringsbestandig byggplast, men har hørt om at man kanskje skal ha platonmatte og andre alternativer. Hva er det som gjelder eksakt?
Ettersom du har isolasjon under trenger du ikke isolasjon ovenpå. Det er det ikke mye fukt som kommer nedenfra. Du har moderne konstruksjon og kan gjøre som man pleier å gjøre i moderne hus. Plastfolie under parkett om det er det du vil ha for eksempel. Det finnes laminat/vinylgulv med dampsperre og noen trinnlydsdemping innebygd også. Om du vil ha god akustikk og komfort så legg inn et vegg-til-vegg-teppe.
Int
Jeg har et tynt teppe i dag og opplever gulvet som veldig kaldt. Derfor var jeg inne på isolasjon, men det høres ut som jeg har vært på feil spor?
Takk for tipsene! 😊M Maalkl skrev:Ettersom du har isolasjon under trenger du ikke isolasjon på toppen. Det er ikke mye fuktighet som kommer nedenfra. Du har moderne konstruksjon og kan gjøre som man pleier å gjøre i moderne hus. Plastfolie under parkett om det er det du vil ha eksempelvis. Det finnes laminat/vinylgulv med fuktsperre og noe trinnlydsdempning innebygd også. Om du vil ha god akustikk og komfort så legg inn et heldekkende teppe.
Jeg har et tynt teppe i dag og opplever gulvet som veldig kaldt. Derfor var jeg inne på isolasjon, men det høres ut som jeg har vært på feil spor?
Nei forklarte bare det som brukes, byggplast XPS isolasjon og et flytende 6mm undergulv..
https://eviabygg.se/sv/products/happy-step-stegdampare-6-mm
Eller byggplast, lumpapp og parkett..
https://eviabygg.se/sv/products/happy-step-stegdampare-6-mm
Eller byggplast, lumpapp og parkett..
Klikk her for å svare