Jeg har et isolert garasje der baksiden er omgjort om til et hobbyrom (som brukes noen ganger i måneden) og egen inngang.
Gulvet for øyeblikket er bare betong, men vurderer å legge bjelker, mineralull samt osb oppå for å øke komforten i rommet og også få litt bedre akustikk.
Jeg er derimot usikker på hvordan jeg skal håndtere fuktigheten fra gulvet/betongplater. Jeg synes å lese veldig forskjellige løsninger og er usikker på som er korrekt.
Min første tanke var å ha en aldringsbestandig byggplast, men har hørt om at man kanskje skal ha platonmatte og andre alternativer. Hva er det som gjelder eksakt? :)

Er betongplaten uisolert?

M Maalkl skrev:
Er betongplaten uisolert?
Den er isolert. (Har cellplast under) og ble bygget for 2 år siden.

Ettersom du har isolasjon under trenger du ikke isolasjon ovenpå. Det er det ikke mye fukt som kommer nedenfra. Du har moderne konstruksjon og kan gjøre som man pleier å gjøre i moderne hus. Plastfolie under parkett om det er det du vil ha for eksempel. Det finnes laminat/vinylgulv med dampsperre og noen trinnlydsdemping innebygd også. Om du vil ha god akustikk og komfort så legg inn et vegg-til-vegg-teppe.

Int
M Maalkl skrev:
Ettersom du har isolasjon under trenger du ikke isolasjon på toppen. Det er ikke mye fuktighet som kommer nedenfra. Du har moderne konstruksjon og kan gjøre som man pleier å gjøre i moderne hus. Plastfolie under parkett om det er det du vil ha eksempelvis. Det finnes laminat/vinylgulv med fuktsperre og noe trinnlydsdempning innebygd også. Om du vil ha god akustikk og komfort så legg inn et heldekkende teppe.
Takk for tipsene! 😊
Jeg har et tynt teppe i dag og opplever gulvet som veldig kaldt. Derfor var jeg inne på isolasjon, men det høres ut som jeg har vært på feil spor?

Ifølge gpt 5 burde man kunne legge et korkunderlag og så oppå det osb-plater. Stemmer det? Er det virkelig trygt med hensyn til fukt?

Sist redigert:
J
Nei i Sverige legger vi sjelden OSB på gulv uten sponplate eller trefiberplate som legges flytende..

hvorfor er sponplate å foretrekke?
Og kan man legge kork på betongen og deretter sponplaten oppå det?

J
J Jansson69 skrev:
Nei forklarte bare det som brukes, byggplast XPS isolering og et flytende 6mm undergulv..

[lenke]

Eller byggplast, lumpapp og parkett..
Så alle ville funke like bra? 😊
Happy steg, skulle den brukes mellom byggplast og spongulv?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.