4.489 lest ·
8 svar
4k lest
8 svar
Hvordan gjøre når tidligere yttervegg blir innervegg?
Hei alle,
skal gjøre et tilbygg på huset snart, noe som gjør at en yttervegg i dag vil bli halvparten innervegg og halvparten yttervegg.
Hvordan skal jeg gjøre med den delen som skal bli innervegg, dvs. hvor mye skal fjernes for å bli innervegg med gips på, eller kan man la alt (panel m.m.) sitte igjen...??
Ytterveggen ser slik ut i dag:
bygget 1939 med datidens teknikk, ekstra isolert 2001 med 45mm uniskiva, 'vindduk', luftspalte, lekter med overliggere.
tjingeling
skal gjøre et tilbygg på huset snart, noe som gjør at en yttervegg i dag vil bli halvparten innervegg og halvparten yttervegg.
Hvordan skal jeg gjøre med den delen som skal bli innervegg, dvs. hvor mye skal fjernes for å bli innervegg med gips på, eller kan man la alt (panel m.m.) sitte igjen...??
Ytterveggen ser slik ut i dag:
bygget 1939 med datidens teknikk, ekstra isolert 2001 med 45mm uniskiva, 'vindduk', luftspalte, lekter med overliggere.
tjingeling
Det spiller ingen rolle så lenge veggen er tørr, forskjellen er at du får mindre gulvflate, men noen ganger kan det jo være pent om det er en åpning å ha dyp smyg.eTiger skrev:
Derimot ville jeg, med det bildet jeg har av spørsmålet ditt, gjøre som JanneL skrev rive bort så mye som mulig for den gjør jo ingen nytte. Bortsett fra av estetiske grunner da.
Vi har en slik vegg også, og der har vi gjort akkurat som JanneL foreslår. Den gamle ytterveggen, med panel er der fortsatt, men lektene har vi fjernet. En del av den kommer vi til å sette gips på, og en del kommer vi sannsynligvis til å beholde trepanelet synlig på.
De der gamle veggene fra 30-tallet er jo bygget av tre, vindpapp og spon, så det burde jo ikke være noen som helst problemer å ha dem som innervegger akkurat som de er. Våre er ikke spesielt tykke heller, sammenlignet med moderne veggkonstruksjoner, så det finnes ingen grunn til å fjerne deler av veggen på grunn av det heller.
De der gamle veggene fra 30-tallet er jo bygget av tre, vindpapp og spon, så det burde jo ikke være noen som helst problemer å ha dem som innervegger akkurat som de er. Våre er ikke spesielt tykke heller, sammenlignet med moderne veggkonstruksjoner, så det finnes ingen grunn til å fjerne deler av veggen på grunn av det heller.
Nja, om huset var mitt, ville jeg være interessert i å se hvordan det ser ut under tilleggsisolasjonen. Er det friskt under tilleggsisolasjonen, eller spikret man bare over de eventuelle skadene som kanskje fantes? (Har selv sett eksempler på dette). Ser veggen ut som pinebar beskriver, eller består den av spontet to tommers plank?eTiger skrev:
Ja, det må jo være tett også. Før vi satte på vår tilleggsisolering på utsiden og ny fasadepanel så søkte regnvannet seg inn i huset via sprekkene i den gamle fasaden på denne veggen. Men om alle ytre deler av veggen er tettet og OK, så er det vel mest estetiske hensyn man må ta. Og styrke så klart. Hvis det ikke er en gavlvegg, så bærer den jo antagelig last fra noen del av taket. I så fall er det jo direkte upassende å fjerne noe fra den som har tilhørt opprinnelseskonstruksjonen.
Ja selvfølgelig må man være 100 på hvordan det ser ut under, men har man selv tilleggsisolert og ikke hatt problemer, så føles det jo ganske trygt å gipse på.JanneL skrev:Nja, om huset var mitt, ville jeg være interessert i å se hvordan det ser ut under tilleggsisoleringen. Er det friskt under tilleggsisoleringen eller spikret man bare over de eventuelle skadene som kanskje fantes? (Har selv sett eksempler på dette). Ser veggen ut som pinebar beskriver, eller består den av spontede to tommers planker?
Klikk her for å svare