Av en eksisterende carport holder jeg på å bygge om til garasje. Jeg har støpt en plate i høyde med plintene der stolpene står på. Platen er stort sett i jevn høyde med bakkenivå, derfor murer jeg en rad med leca-blokk på platen som jeg så stiller veggen på. Se gjerne bildene nedenfor.
Nå til problemet; hvordan skal jeg gjøre for å beskytte nederdelen av stolpen mot fukt og regn? Panelet vil jo slutte ca 1 dm over platen. I tillegg vil garasjen være isolert og jeg vil holde 15 grader der inne. I mellomrommet mellom stolpen og leca-blokkene trekker det inn mye kald luft, hvordan skal jeg tette dette.
Hjelp meg gjerne med ideer til dette litt unike prosjektet.
BILDE INNVENDIG BILDE UTVENDIG
Nå til problemet; hvordan skal jeg gjøre for å beskytte nederdelen av stolpen mot fukt og regn? Panelet vil jo slutte ca 1 dm over platen. I tillegg vil garasjen være isolert og jeg vil holde 15 grader der inne. I mellomrommet mellom stolpen og leca-blokkene trekker det inn mye kald luft, hvordan skal jeg tette dette.
Hjelp meg gjerne med ideer til dette litt unike prosjektet.
BILDE INNVENDIG BILDE UTVENDIG
Dette skulle du nok ha tenkt over før du muret opp lecaen. Det enkleste hadde vært å gravd ut og hevet pilaren eller laget en ny. Men du viser ikke hvordan det ser ut øverst, kanskje du ikke trenger stolpen lenger, og veggen tar opp lasten fra taket. Hvis det er tilfelle, kan du bare kutte av stolpen ved lecans overside, sette inn en bit leca i åpningen og pusse til.
Som jeg skrev, det er en eksisterende carport med et skikkelig tak som stolpene holder. Veggene som jeg setter opp mellom stolpene (på leca blokken) er ikke bærende på noen måte. Situasjonen er nå som den er. Hva skal jeg gjøre?saturnus skrev:Dette burde du nok ha tenkt på før du muret opp lecaen. Det enkleste hadde vært å grave ut og heve plinten eller lage en ny. Men du viser ikke hvordan det ser ut på toppen, kanskje du ikke trenger stolpen lenger, uten at veggen tar opp lasten fra taket. Hvis det er slik, kan du bare kappe av stolpen ved lecans overside, sette inn en bit leca i rommet og pusse til.
Flere bilder:
oki, løft opp taket en bit (10-20mm) så du frigjør stolpen. Kapp denne i høyde med lecan. Skaff nye ankarjern (byggmax) bolte fast i eksisterende stolpejern, slik at disse går så høyt opp, så du kan bolte dem fast i stolpen (litt senere) sett en planke=form, på hver side av lecan, og støp igjen åpningen i høyde med lecan. Når dette har tørket 2-3 dager, senker du ned stolpen mellom de to jernene og bolter fast. Og ikke glem en bit grunnpapp mellom trestolpen og sementen.
Håper jeg har forklart, ellers kommer noen andre til å gjøre dette....løfter du opp taket 20mm, så må du kappe stolpen etter dette målet, slik at den havner riktig, når du senker ned taket
Hadde vært enklere å gjøre veggen bærende i hele sin lengde., og droppet stoppene
Håper jeg har forklart, ellers kommer noen andre til å gjøre dette....løfter du opp taket 20mm, så må du kappe stolpen etter dette målet, slik at den havner riktig, når du senker ned taket
Hadde vært enklere å gjøre veggen bærende i hele sin lengde., og droppet stoppene
Takk for svaret. Ja, det får vel bli så. Ellers ville jeg gjøre jobben enkel å beholde stolpene og "bare kle inn" carporten til garasje. men, men, om det ikke finnes noen annen god løsning får det nok bli som du beskriver.saturnus skrev:oki, løft opp taket en bit (10-20mm) så du frigjør stolpen. Kap denne i høyde med lecan. Skaff nye ankarjärn (byggmax) bolt fast i eksisterende stolpjärn, så disse går så høyt opp, så du kan bolte dem fast i stolpen (litt senere) sett en planke=form, på hver side av lecan, og støp igjen åpningen i høyde med lecan. Når dette har tørket 2-3 dager, senker du ned stolpen mellom de to jernene og bolter fast. Og så ikke glem en bit grunnpapp mellom trestolpen og sementen.
Håper jeg har forklart, ellers kommer noen andre til å gjøre dette....løfter du opp taket 20mm, så må du kappe stolpen etter dette målet, slik at den havner rett, når du senker ned taket.
Hadde vært enklere å gjøre veggen bærende i hele sin lengde, og sluppet stolpene
Det er ingen tvil, jeg forstår hva du mener.
Hvordan funker det om man lar stolpen stå igjen, bolter fast nye jern og støper inn stolpen?saturnus skrev:oki, løft opp taket en bit (10-20mm) så du frigjør stolpen. Kapp denne i høyde med lecan. Skaff nye ankerjern (byggmax) bolte fast i eksisterende stolpejern, så de går så høyt opp, så du kan bolte fast dem i stolpen (litt senere) sett en planke=form, på hver side av lecan, og støp igjen åpningen i høyde med lecan. Når dette har herdet=tørket 2-3 dager, senker du ned stolpen mellom de begge jernene og bolter fast. Og så glem ikke en bit grunnpapp mellom trestolpen og sementen. Håper jeg har forklart, ellers kommer noen andre til å gjøre dette ... løfter du opp taket 20mm, så må du kappe stolpen etter dette målet, slik at den havner riktig, når du senker ned taket. Hadde vært enklere å gjøre veggen bærende i hele sin lengde, og skippet stoplene
Hvordan blir det på lang sikt? Ingen risiko for at stolpen råtner innenfra om den står innstøpt?jakim skrev:
Det burde absolutt være en risiko for at stolpen råtner/mugner.pgillner skrev:
Hvis du ikke vil følge f.eks. saturnus forslag, må det tiltaket du iverksetter oppfylle følgende "krav".
Trematerialet (stolpen) må beskyttes så godt som mulig mot fuktinntrengning, dvs all fukt som kan komme fra utsiden men også den fukt som betong, mørtel og Leca kan tilføre til stolpen. Betongen kan du betrakte å ha 100% rH, men derimot er diffusjonshastigheten ikke så stor. Så sammenlignet med f.eks. regnvann som spruter på fra utsiden blir stolpen altså ikke like raskt fuktig. Det triste med fukten fra betongen (etc) er at den fukter din trekonstruksjon 24/7 alle dager i året.
Det andre kravet er at foruten dette tillate uttørking i én (valgfri) retning.
Til sist må uttørkingshastigheten alltid være større enn fukthastigheten.
Så hvis du f.eks. lykkes med å kle stolpen med diffusjonstett plast mot alle betong/Leca sider, værbeskytte den utvendig og til slutt ha en uttørkingsmulighet oppover/innover så kan det nok fungere bra. Men litt av en risikokonstruksjon kan man nok klassifisere det som likevel.
Akkurat, lytt nå til mikael_L, og mure ikke inn stolpen, det burde alle på dette forum kjenne til. Visst, den holder sikkert i 10 år, men så skal noen andre måtte bryte opp det hele, for å gjenopprette noe, som helt unødvendig ble feil, p g a uvitenhet.
En fundering har jeg.
Hvor godt stopper fugeskum fuktigheten?
Om pgillner skulle fugeskumme rommet mellom LECA og stolpe. Vil fugeskummet mettes med fukt og ødelegge stolpen etter hvert?
Noen som vet noe om fugeskummets egenskaper?
For hvis dette fungerer, så kanskje det kunne holde med noe tett og værbeskyttende på utsiden, fugeskum mellom stolpe og LECA og til slutt la være å søle med vann inne i "garasjen", slik at den siden kan være fri og få puste.
OK, en ukonvensjonell løsning, neppe "by the book" tror jeg.
edit:
Jeg sjekket litt mer på bildet fra innsiden. Det er en ganske grei avstand mellom innside LECA og innside stolpe. Det kan kanskje gå an å sage ut en ganske liten bit LECA som kan passe inn i hullet og mures fast der. Men sørge for at biten har minst 1-2 cm fri fra stolpen. Da vil eventuell fukt fra stolpen kunne ventileres ut oppover. Og så kan LECA-muren slemmes på innsiden, så blir ikke risikoen like stor for at vann kommer til fra innsiden av garasjen.
Hvor godt stopper fugeskum fuktigheten?
Om pgillner skulle fugeskumme rommet mellom LECA og stolpe. Vil fugeskummet mettes med fukt og ødelegge stolpen etter hvert?
Noen som vet noe om fugeskummets egenskaper?
For hvis dette fungerer, så kanskje det kunne holde med noe tett og værbeskyttende på utsiden, fugeskum mellom stolpe og LECA og til slutt la være å søle med vann inne i "garasjen", slik at den siden kan være fri og få puste.
OK, en ukonvensjonell løsning, neppe "by the book" tror jeg.
edit:
Jeg sjekket litt mer på bildet fra innsiden. Det er en ganske grei avstand mellom innside LECA og innside stolpe. Det kan kanskje gå an å sage ut en ganske liten bit LECA som kan passe inn i hullet og mures fast der. Men sørge for at biten har minst 1-2 cm fri fra stolpen. Da vil eventuell fukt fra stolpen kunne ventileres ut oppover. Og så kan LECA-muren slemmes på innsiden, så blir ikke risikoen like stor for at vann kommer til fra innsiden av garasjen.
... det kommer nok til å bli slik at jeg kapper stolpene (3 på hver side) og støper opp med betong i rommet mellom leca blokkene. Litt mer jobb, men det blir en god beskyttelse mot fukt/regn/vann som kan komme utenfra.
Ettersom veggene i prinsippet allerede er på plass og kan ta lasten fra taket kommer jeg nok ikke til å stive opp taket eller løfte det 10-20 mm som foreslått, men bare kappe av og støpe opp for deretter å bolte fast stolpen i nye jern som da er støpt inn.
... eller finnes det noen annen måte?
Ettersom veggene i prinsippet allerede er på plass og kan ta lasten fra taket kommer jeg nok ikke til å stive opp taket eller løfte det 10-20 mm som foreslått, men bare kappe av og støpe opp for deretter å bolte fast stolpen i nye jern som da er støpt inn.
... eller finnes det noen annen måte?
støp med ekspander mørtel helt opp til stolpens underkant, glem dog ikke syllpappen
Klikk her for å svare