Har forsøkt å lage en liten mal til en trapp fra en terrasse. (Kledning) Ser helt bort fra den trykte regelen bak. Terrassen ligger på nærmere 3m høyde.

Hvordan skal jeg tenke rundt det siste trinnet. Siste trinnet blir terrassegulvet, men dette har jeg ikke bestemt hvordan jeg skal løse.

Bør terrassegulvet ha utstikk ca 5cm over det nedre trinnet som de andre trinnene har?

Det finnes forskjellige alternativer her..

1. La terrassegulvet slutte kant i kant med vindskive (den hvite planken). Da blir siste trinnet før terrassegulvet 5cm dypere enn de andre trinnene siden terrassegulvet ikke har et utstikk som de andre trinnene har.

2. Fjerne klossen som jeg satte ved spikeren, da blir siste trinnet før terrassegulvet 5cm kortere enn de andre trinnene fordi "tåen på foten" støter i vindskiven.

3. Lage utstikk på terrassen ca 4cm ut fra vindskiven og også montere en stående terrassebord 28x45 på vindskiven under terrassegulvet. Dermed blir utstikket på terrassegulvet omtrent det samme som på trinnene.

4. Noen andre idéer kanskje som jeg ikke har tenkt på?

Trappemal i tre under konstruksjon ved terrasse, med synlige treklosser og spikplatefesting mot en rød husvegg. Konstruksjon av en trappemal med treklosser og treplate festet til en terrassevegg, med fokus på utformingen av trappens siste trinn. Trepanel montert langs en hvit vegg, med en rød bygningsfasade til høyre og en rusten sementblander til venstre.

Den delen av det øvre planet som er siste delen i en trapp skal ha samme nesutstikk som øvrige trinn. Den kan ha en annen tykkelse, men trinnhøyden skal være like høy hele veien.

Ok, hvordan ville du oppnådd dette med mine forutsetninger?

Alternativ 3?
3. Lage et utstikk på terrassen ca 4 cm ut fra vindski og også montere en stående terrassebord 28x45 på vindski under terrassegulvet. Dermed blir utstikket på terrassegulvet omtrent det samme som på trappetrinnene.

Jeg må innrømme at jeg prøvde å uttrykke meg litt generelt fordi jeg ikke helt forstår dine bilder. Hvis du med utstick mener nesefremspring og med stående trallbräda mener et øverste inntrinn, så er svaret ja.

Korrekt oppfattet sorry for mitt ikkefakmessige språk.

Hvordan ville du gjort ang. trappen følger en vegg og over kamera på siste bildet finnes takutspring på ca 50cm.

Jeg tenker å bygge trappen inn under takutspringet og ytterligere 120cm ut for å unngå å montere gjerde m.m. inn mot den eksisterende veggen.

Eller ville det vært bedre med kun 120cm trapp med gjerde/rekkverk på begge sider som beskyttelse mot det hullet som da blir mellom trapp og langsgående vegg...

Enig med Justus. En annen ting dog: du ser ut til å ha veldig lav trinnhøyde, anbefalt er 17–18 cm. Det kan jo være en synsillusjon, men jeg gjetter at du har 10–12 på bildet. 17 trinn burde være passende på tre meter fallhøyde.

16,5cm trappehøyde er det og ja 17 trinn :)

• Liker
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
170 cm er nok for bredt for en trapp av tredekke. 120 føles rett bredt det også. 80? Med det sagt er det selvfølgelig ganske praktisk for stabiliteten å kunne feste den ene vangstykket i huset.

Kanskje bygge trappen 120 men sette en blomsterkasse eller noe øverst innerst så man ikke løper og slår hodet i ved et uhell? 70–80 cm passasje må jo være nok. Men som sagt, føles som om også en 120-trapp risikerer å bli litt vinglete hvis du ikke har god støtte under trinnene.

Tenkte gjøre et vangstykke på midten eventuelt og i verste fall noen stolpe som støtte nedover.

Fra veggen blir trappen hele 170cm bred om den skal inn under takutspringet..

Jeg tenker man helst skulle kunne møtes i trappen 2 personer..

Har lekter som trinn ikke terrassebord.

La trappen gå fri fra takutspringet. Gjør den 90 cm bred. Bruk trappeformelen for å regne ut riktig forhold mellom trinnhøyde og trinndybde. 2xh+d=60-63, målt i cm.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.