I hvilken rekkefølge skal jeg gjøre de resterende oppgavene, og hvordan fungerer det å bygge/lagre disse materialene i "utendørsklima", selv om de er "inne" i det kalde attefallhuset. Bor ved kysten i Härnösand om det gjør stor forskjell.

Huset skal varmes opp med lvp, som venter på at vi skal sette opp osb+gips før deres montasje.
Hvordan oppfører osb + gips seg under byggetiden, det er jo for øyeblikket kaldt i huset, dvs ingen oppvarming.

Det samme med taket, skal sette opp spredt panel og deretter Huntonittak - er det problematisk å ha dem i "utendørstemperatur" en måned eller så før varmen kommer i gang? Det føles litt unødvendig å ha et dyrt konveksjonselement der ute til vegg + takoppgaver er klare, men om det er det som kreves...

Eller er det bare å bite i det sure eplet og begynne å varme opp et hus med svindyr strøm til disse innvendige vegg- og takkonstruksjonene er ferdige?

Ville dere lagt huntonittaket først eller osb+gips først, hvilken "ende" skal jeg begynne i?

Gipset er som oftest ingen fare da det er et "dødt" materiale. Osb og Huntoniten vil svulme av fukten og tørke fra hverandre når du får på varmen. Så er det ikke sikkert at det innebærer noen problemer så lenge det får tørke ut ordentlig før du sparkler og maler.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Gipset er oftest ingen fare da det er et ”dødt” materiale. Osb og Huntoniten vil svelle av fuktigheten og tørke i stykker når du får på varmen. Men det er ikke sikkert at det innebærer noen problemer så lenge det får tørke ut ordentlig før du sparkler og maler
Takk! Hvordan ville du ha gjort det? Latt et konvektorelement stå på døgnet rundt til LVP er installert? Det kan jo ta noen uker = en del kroner, men samtidig kjedelig om man får material ødelagt.

Jeg ville ha forsøkt å holde minst 10 grader i bygget og deretter når du har fått på den ordentlige varmen, latt det tørke ut i en uke før du begynner med overflatene.

Når det først er isolert, koster det ikke mange kroner å varme opp med et konveksjonselement. Jeg holder på å bygge et loft oppå en garasje på 28 kvm, og det varmer jeg opp med en liten byggvifte. Det blir lett 10-12° der når viften står på laveste effekt (650w) og termostaten står på ½ effekt, og da var det -10° ute.

Da er riktignok ingen ventilasjon i gang, bare naturlig trekk fra 3 luftspalter i vinduene åpne.

Lykke til med byggingen. // J

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.