Situasjonsbeskrivelse:
Jeg har en låvebygning med den ene kortsiden mot sør.
På denne siden har jeg 3 åpninger hvor hver åpning har 2 dører. Disse er 3m høye og ca 1,5 meter brede.
For å være ekstra tydelig: den samlede bredden på hver åpning er altså 3m.
Problem:
Alle dørene er kraftig skadet nederst. Det vokser gress og løvetann i sprekken mellom bakken og platen og ingen ser ut til å ha fjernet dette tidligere, hvorfor det ofte har stått fuktig vegetasjon i kontakt med nedkanten på portene, hvilket i sin tur har resultert i at dørene er blitt ødelagt nederst.
Jeg ville anslå at 30-40 cm av dørene er helt råtne.
I tillegg flasser den svarte malingen av på hele dørene.
Går det an å renovere dette eller er det "bare" å bygge nye?
Hvordan gjør man rent praktisk hvis man må lage nye? Bygger man dørene først og skrur dem deretter fast i eksisterende beslag eller hvordan i all verden går man fram?
De veier jo en del altså.
Jeg har en låvebygning med den ene kortsiden mot sør.
På denne siden har jeg 3 åpninger hvor hver åpning har 2 dører. Disse er 3m høye og ca 1,5 meter brede.
For å være ekstra tydelig: den samlede bredden på hver åpning er altså 3m.
Problem:
Alle dørene er kraftig skadet nederst. Det vokser gress og løvetann i sprekken mellom bakken og platen og ingen ser ut til å ha fjernet dette tidligere, hvorfor det ofte har stått fuktig vegetasjon i kontakt med nedkanten på portene, hvilket i sin tur har resultert i at dørene er blitt ødelagt nederst.
Jeg ville anslå at 30-40 cm av dørene er helt råtne.
I tillegg flasser den svarte malingen av på hele dørene.
Går det an å renovere dette eller er det "bare" å bygge nye?
Hvordan gjør man rent praktisk hvis man må lage nye? Bygger man dørene først og skrur dem deretter fast i eksisterende beslag eller hvordan i all verden går man fram?
De veier jo en del altså.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 innlegg
Bra spørsmål! Har også noen bedagede uthusdører (store som små), så leser også interessert ulike svar.
For min del føler jeg at en budsjettløsning (kom igjen @heimlaga!) er mest fristende da låven i seg selv ikke er mye å henge i juletreet heller, samtidig som det kanskje er best å lage dørene helt nye hvis man uansett skal gi seg på dem.
For min del føler jeg at en budsjettløsning (kom igjen @heimlaga!) er mest fristende da låven i seg selv ikke er mye å henge i juletreet heller, samtidig som det kanskje er best å lage dørene helt nye hvis man uansett skal gi seg på dem.
Er de bare dårlige i nedkanten ville jeg nok kappe av og erstatte med liggende planker.
Min far bygde nye dører, han bygde dem på bakken og hengte dem på som en vanlig innerdør, eneste forskjellen var at han tok traktoren for å løfte.
Min far bygde nye dører, han bygde dem på bakken og hengte dem på som en vanlig innerdør, eneste forskjellen var at han tok traktoren for å løfte.
Jeg pleier å bygge enkle låvedører og lignende på en etter min mening veldig lett og rask måte. Jeg bygger liksom igjen døråpningen med bord som en vegg på to vannrette lekter og to tverrbjelker/skråstivere (Z). Deretter skrur jeg fast hengsler på begge sider, og til slutt tar jeg frem motorsagen eller stikksagen og sager veggen på midten. Og vips, så har man en enkel og god port som henger spikret rett. Litt vanskelig å forklare, men håper det går an å forstå hva jeg mener. Ingen tunge løft, ikke masse måling osv., alt på plass og går veldig fort å bygge.
Sist redigert:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 innlegg
Akkurat slik har jeg også gjort!Ö öringen skrev:Jeg pleier å bygge enkle låvedører og lignende på en etter min mening veldig lett og rask måte.
Jeg bygger liksom igjen døråpningen med planker som en vegg på to vannrette lekter og to tverrstag/skråstag (Z). Deretter skrur jeg fast hengsler på begge sider, og til slutt tar jeg frem motorsagen eller stikksagen og sager veggen i to midt på. Og vips har man en enkel og bra port som henger spikrak.
Litt vanskelig å forklare, men håper det går an å forstå hva jeg mener.
Ingen tunge løft, ikke masse måling osv, alt på plass og går veldig fort å bygge
Otroligt sent svar men det är fortfarande aktuellt.Ö öringen skrev:Jag brukar bygga enkla ladugårdsdörrar och liknande på ett enligt mig väldigt lätt och snabbt sätt.
Jag bygger liksom igen dörröppningen med brädor som en vägg på två vågräta reglar och två tvärslå/snedsträvor (Z). Sedan skruvar jag fast gångjärn på båda sidor, och till sist fram med motorsågen eller sticksågen och sågar itu väggen på mitten. Och vips har man en enkel och bra port som hänger spikrakt.
Lite svårt att förklara med hoppas det går att förstå hur jag menar.
Inga tunga lyft, inte massa mätande osv, allt på plats och går jättefort att bygga
Andra projekt har fått komma före.
Portarna är 3x3 meter ungefär och jag beräknar att varje dörrpar väger runt 250 kg (2 tum tjocka).
Hur fäster du dom vågräta reglarna som du skruvar dom lodräta reglarna i i väggen?
Om man gör enligt detta... finns det inte en risk att portarna hänger ner sig någon centimeter när man tar bort det som håller dom?
Eller löser man det genom att pressa beslagen uppåt innan man skruvar fast dom i porten?
Slutligen.
Var köper jag bäst beslag?
Vågar man lita på Hornbach & co.?
Klikk her for å svare