Kjeller med thermomur (som ikke skal ha noen) byggfolie/dampsperre.
I hovedetasjen har snekkerfirmaet brukt byggfolie i veggen som vanlig, men den går ikke ned i kjelleren, men slutter nok et sted ved gulvnivå - litt usikker.
Hvordan damptetter jeg nå rundt mellomgulvets utside? Jeg skal nå isolere og glese kjellertaket.
Har det blitt feil et sted?
Folien burde egentlig ha gått ned gjennom
Bjelkelaget ned til themomuren.
Enten slik at den er teipet på themomuren eller klemmes under svillen.
Ser litt vanskelig ut nå, siden det er fullt isolert etc.
oj. Ja det føles som at det har blitt en glipp her. Et firma har laget tegningene, et annet firma har bygget overetasjen og et tredje skal nå legge lekt i innertaket.
Går det an å redde dette og gjøre det beste ut av situasjonen?
Det nærmeste du kommer uten å rive for mye er å koble en bit plast mot gulvsponets underside
bli ikke helt lufttett såklart med en liten risiko for kondens og fukt på ytterkanten av sponen og det som ligger deromkring
men gulvsponen er relativt lufttett i seg selv.
Man gjør jo så med lekter også, dvs teiper mot dem.
Så fjern isolasjon som stikker ut utenfor veggen og legg dit en plast teipet mot sponet og mot lektene og deretter fortsett med å isolere.
Det ville bare løse problemet med stigende varm luft fra første etasje og opp, men ikke helt hvis det går ut varm luft i innveggen fra etasjen over via bjelkelaget. Det er helt klart enklere å gjøre, men ikke like tett og sikker løsning.
Det skulle kun løse problemet med stigende varm luft fra første etasje og opp, men ikke helt hvis det går ut varm luft i veggen fra etasjen ovenfor via bjelkelaget. Det er helt klart enklere å gjøre, men ikke like tett og sikker løsning.
Jeg takker for dine svar.
Det får bli å trekke plast fra thermomuren oppover og tape mot gulvspånets underside.
Jeg tror dette forekommer ganske ofte, da det er en vanlig løsning mot grunn og men tenkte ikke på at man har en annen etasje under.
Egentlig burde det nok ha blitt hengt ned en kappa av plasten forbi gulvsponten ned mellom bjelkene, så den kunne avslutte mot veggen.
I ditt tilfelle gjetter jeg at gulvsponten ble lagt inn før plasten og dermed var det vanskelig å komme til.
Men hadde det vært planlagt, kunne man satt inn en bit før akkurat rundt møtet.
Hvor vanlig er det at det faktisk oppstår fuktskader på steder som nevnt ovenfor? Noen som har sett det IRL? Overhengende risiko hvis man slurver?
Vanskelig å si generelt, det finnes nok et mørketall, der man oppdager det lenge etterpå når man bytter panel eller lignende. Akkurat skader som kan oppstå skjult er vanskelige å oppdage.
Kondensskader i seg selv er ikke helt uvanlige, men problemene er ofte større/alvorligere i tak eller høyt opp på vegger da varmen stiger og damppresset er høyest der.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.