4.300 lest ·
3 svar
4k lest
3 svar
Hvordan gjøre med dampsperre ved trekking av f.eks. ny strøm?
Hei!
Jeg har et Myresjöhus bygget i 2005 med skikkelig stygge sokkelbokser til alle stikkontakter som sitter langs ytterveggene. Det er vel fordi huset ble bygget i moduler og ferdige vegger ble satt på plass.
Kablene er nå trukket i gulvene og går opp i disse stygge sokkelboksene som jeg nå vil bytte ut og sette vanlige innfelte vegguttak i stedet.
Hvordan går man frem med dampsperren i veggen? Jeg vil jo trenge å trekke inn litt fleksislange samt sette nye apparatbokser etc. Også slange til for eksempel surroundsystem samt slange til innfelte spotter i vinduet er tenkt å legges.
Jeg antar at man vil trenge å lage hull i dampsperren for å kunne gjøre det man vil. Er dette greit? Kan man på noen måte lappe sammen dampsperren? Hvordan gjør man det der for eksempel en slange eller apparatboks går gjennom dampsperren?
Håper på god hjelp på dette kunnskapsrike forumet!
Jeg har et Myresjöhus bygget i 2005 med skikkelig stygge sokkelbokser til alle stikkontakter som sitter langs ytterveggene. Det er vel fordi huset ble bygget i moduler og ferdige vegger ble satt på plass.
Kablene er nå trukket i gulvene og går opp i disse stygge sokkelboksene som jeg nå vil bytte ut og sette vanlige innfelte vegguttak i stedet.
Hvordan går man frem med dampsperren i veggen? Jeg vil jo trenge å trekke inn litt fleksislange samt sette nye apparatbokser etc. Også slange til for eksempel surroundsystem samt slange til innfelte spotter i vinduet er tenkt å legges.
Jeg antar at man vil trenge å lage hull i dampsperren for å kunne gjøre det man vil. Er dette greit? Kan man på noen måte lappe sammen dampsperren? Hvordan gjør man det der for eksempel en slange eller apparatboks går gjennom dampsperren?
Håper på god hjelp på dette kunnskapsrike forumet!
Det finnes ingen hus som ikke har diverse hull i dampsperren, så det skal ikke spille noen rolle så lenge dere har fungerende ventilasjon. Man kan jo teipe litt rundt slanger og bokser for å unngå de største hullene.
Det er litt risikabelt å si at det ikke skal være noen problemer. Er huset tett og trykktestet, og du 15 år etter hører diverse hull i dampsperren, så kan man ikke utelukke at det blir fuktrelaterte problemer. Hadde ikke dampsperren vært nødvendig, hadde man ikke bygget med den. Vil man være nøye, skal man jo tette rundt hver gjennomføring.
surris
Bygningsveteran
· Sverige
· 1 692 innlegg
surris
Bygningsveteran
- Sverige
- 1.692 innlegg
At det ikke finnes noen hus uten hull i dampsperren kan jeg ikke være enig i. Jeg har bygget flere hus der vi til og med har teipet hull etter stiftemaskiner. Selve prinsippet er jo at det skal være 100% tett, så absolutt skal man ikke bare lage hull og tro at det går bra. Lager du hull, så tett med aldringsbestandig teip, teip der slanger og bokser bryter dampsperren.
Klikk her for å svare