Har bygget et énplanshus tidligere, nå holder jeg på å planlegge et 1,5 plans hus og lurer på hvordan man skal gjøre mellombjelkelaget bærende.

Bakgrunn er en huskropp på 10*12 m som skal oppføres i løst tømmer. Saltak med 30-35 graders takvinkel samt en ark langs 1/3 av takets lengde på den ene siden av huset.

Takstoler har jeg tenkt skal være rammeverk med forhøyet veggliv på 70 cm.

Illustrasjon av takstol med forhøyd ramverk, viser skråtak med forlinjer på begge sider og forsterkninger i midten.

Men takstolsleverandøren kan ikke dimensjonere takstolene før jeg har bestemt plantegningen på første etasje, ettersom mellombjelkelaget må avlastes.

Jeg har forstått at man snakker om bærende vegger samt hjertevegger. Men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal plassere en slik vegg i første etasje. Jeg vil jo ikke ha en vegg som går tvers gjennom midten av huset i første etasje som på bildet på wikipedia.

Hus med en gul hjertvegg i midten, viser plassering for bærende elementer i bygget.

Hvordan skal man tenke? Er det nok med 95mm stendere i bærende vegg? Jeg antar at man kan lage større åpninger i den bærende veggen ved hjelp av avlastning? Må veggen være i midten av huset om bredden er 10m? Kommer mellombjelkelaget til å trenge avlastning på mer enn ett punkt på 10m spennvidde?

M Martin Lj skrev:
Har bygd et enplanshus tidligere, nå holder jeg på med å planlegge et 1,5-planshus og lurer på hvordan man skal gjøre mellomgulvet bærende.

Bakgrunn er en huskropp på 10*12 m som skal oppføres i løsvirke. Sadeltak med 30-35 graders takvinkel samt kvist langs 1/3 av takets lengde på den ene siden av huset.

Takstoler har jeg tenkt skal være rammeverk med forhøyet veggliv på 70 cm.

[bilde]

Men takstolsleverandøren kan ikke dimensjonere takstolene før jeg har bestemt plantegningen på grunnplanet da mellomgulvet trenger avlastning.

Jeg har forstått at man snakker om bærende vegger samt hjertvegg. Men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal plassere en slik vegg på grunnplanet. Jeg vil jo ikke ha en vegg som løper tvers gjennom midten av huset på grunnplanet som på bildet på wikipedia.

[bilde]

Hvordan skal man tenke? Holder det med 95mm stendere i bærende vegg? Jeg antar at man kan lage større åpninger i den bærende veggen ved hjelp av avlastning? Må veggen være i midten av huset hvis bredden er 10m? Vil mellomgulvet måtte avlastes på mer enn ett punkt på 10m spennvidde?
Ja, du kan ha store åpninger hvis disse avlastes med bjelker.
95mm stendere er nok.
Én vegg holder, hjertveggene kan forskyves fra midten, til kostnad av større dimensjon av gulvbjelker.
Hvis du får til to hjertvegger kan du ha enda mindre dimensjoner på gulvbjelkene.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Trenger og trenger.......det er nok ingen problem å dimensjonere takstolene så de blir selvbærende men de kanskje blir grove og koster deretter. Alt handler jo om hvorvidt det er plass til noen bærende vegg i bunnplanet eller ikke. Vil du ikke ha noen sånn så får de vel utgå fra det.

S Stefan1972 skrev:
Behøver og behøver.......det er nok ingen problem å dimensjonere takstolene så de blir selvbærende, men de kanskje blir grove og koster deretter. Alt handler jo om hvorvidt det er plass til noe bærende vegg i bunnplanen eller ikke. Vil du ikke ha noen sånn så får de vel utgå fra det.
Men takstolen kan vel ikke være selvbærende om spennvidden er 10m om man skal kunne betrakte mellombjelkelaget?

jo det kan den nok men den kommer jo se ut deretter.............Det er vel antakelig derfor de med en gang sier at du nok må ha noen bærende vegg.

M Martin Lj skrev:
Men takstolen kan vel ikke være selvbærende om spennvidden er 10m om man skal kunne ferdes på mellometasjen?
Mine er 7m uten bærende vegg under, gangbar lengde er 5m.

Mellometasjen i huset har 5m bjelker uten noen støtter overhodet.

Om du bruker limtre så får du en fantastisk holdbarhet og stivhet, men det koster jo mer. Alt er bare et spørsmål om hvor mye du er villig til å betale og hvor tykke de skal være (opp til en form for bristepunkt hvor det blir stopp).

pacman42 pacman42 skrev:
Mine er 7m uten bærende vegg under, opptråkkbar lengde er 5m.

Mellometasjen i huset har 5m bjelker uten noen støtte i det hele tatt.

Hvis du bruker limtre så får du en fantastisk holdbarhet og stivhet, men det koster jo mer. Alt er bare et spørsmål om hvor mye du er villig til å betale og hvor tykk de skal være (opp til en eller annen form for bristepunkt hvor det blir stopp).
Hva er dimensjonen på dine gulvbjelker? Mener du at man kan bygge en limtrebjelke i hver takstol eller at takstolen holdes oppe av en tverrgående limtrebjelke under?

wildeside
Jeg har 8,4 meters selvbærende rammeverkstakstoler cc 120 cm med mellomdrager, så gulvet blir cc 60 cm.
Du får vel ringe/eposte takstolprodusenten og spørre etter selvbærende rammeverkstakstoler.
Glemte å skrive at gulvet mitt er 32 cm i høyden.

Sist redigert:
Hva hindrer deg fra å tegne plantegning før du bestiller takstoler?
10 m er langt og kan kreve et par ekstra trinn i trappen om du ikke kan ha støtte i midten, mellometasjen blir tykk. (Ren gjetning, sannsynligvis overdrevet)
Så en vegg omtrent i midten og bjelker ved større åpninger gjør det mye enklere og gir en tynnere mellometasje. Det går an å legge bjelken i overetasjen og gjemme den i en vegg der.

Jeg ville starte med å tegne huset jeg vil ha, uten hensyn til laster, spennvidder og lignende. Deretter ta hjelp av en konstruktør som kan hjelpe til med beregninger, både på laster og materialkostnader for å løse husets planløsning. Deretter begynne å vurdere kompromissløsninger med bærende vegger osv. hvis kostnadene eller størrelsen på regelverk blir for store.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Hva er dimensjonen på gulvbjelkene dine? Mener du at man kan bygge en limtrebjelke i hver takstol, eller at takstolen holdes oppe av en tverrgående limtrebjelke under?
Du skal ikke se på dimensjonen på bjelkene mine, ingenting i mine forhold stemmer med det du skal gjøre.

Det kommer jo an på hvor mye last som skal bæres opp og hvor langt det er. Legger du trappen midt i huset, kan du jo ha avlastning via en stolpe der, bare for å gi et eksempel.

Forslaget om å tegne det som du vil ha det først, det er helt riktig. Noen mindre justeringer i etterkant så har du sikkert en fungerende og prisgunstig løsning.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Takk for tipsene, har begynt å se på 1,5 planshus hos de store husleverandørene og på deres plantegning ser man tydelig at de har en bærende vegg gjennom hele huskroppen.

M Martin Lj skrev:
Takk for tipsene, har begynt å se på 1,5 plans hus hos de store husleverandørene, og på deres planløsning ser man tydelig at de har en bærende vegg gjennom hele huskroppen.
Og den veggen kan fjernes med for eksempel en jernbjelke eller limtrebjelke og en avlastningsstolpe nær midten. Prisen avgjør resultatet/størrelsen på bjelken.

Min første etasje har asymmetrisk mellomvegg, det går om man har litt kraftigere bjelker enn om man setter mellomveggen på midten. Mellometasjen har ingen mellomvegg i det hele tatt, men da er gulvet også tykt (fagverk i selve gulvet).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.