21.012 lest ·
16 svar
21k lest
16 svar
hvordan gjør man med tretex og gips?
Side 1 av 2
Renoveringsprosjektet nærmer seg og vi funderer nå på hvordan vi skal gjøre med veggene. Huset fra begynnelsen av 50-tallet, har blitt begavet med tretex (slikt porøst materiale) på innvendige vegger. Nå når kjøkkenet totalrenoveres blir alt nytt, og vi lurer på om man skal sette gipsen på eksisterende vegg eller om man skal fjerne tretexen og deretter på med gips? Lurer også på om det holder å sette opp den tynneste gipsplaten 6mm eller er det for tynt og da med eller uten tretex under?
Vi har et hus fra 30-tallet som er bygd av stående planker med tretexplater på. Nå har vi kommet halvveis med kjøkkenet og har revet ned all tretexen (faktisk ikke så slitsomt - men det støver!) og satt opp 13 mm gips. Vi vurderte aldri om tretexen skulle være igjen. Hadde hørt at den brenner veldig bra... Men det kanskje ikke gjør så mye hvis den sitter under gips
På den annen side er renoveringsgipsen ikke like brannsikker som normalgips antar jeg, siden den er tynnere. (Vi passet på å frese ut for ny el også når vi likevel hadde revet ned alt, men det kan man vel kanskje gjøre når tretexen er igjen.)
Så hvis dere vurderer å ha tretexen igjen - kanskje dere bør sjekke hvordan det er fra et brannsikkerhetsperspektiv hvis den ligger under gips.
Du lurer også på om det er for tynt med 6 mm. Er underlaget plant og holdbart - dvs ikke med lekter, så er det vel greit med 6 mm fra et "holdbarhetsperspektiv." Skulle det imidlertid være lekter under, så må det tykkere gips til - kan ikke feste noe med vekt i 6 mm gips.
Bare noen tanker fra en som er nybegynner når det gjelder husrenovering men nok kommer til å bli veldig god på det etter hvert
Så hvis dere vurderer å ha tretexen igjen - kanskje dere bør sjekke hvordan det er fra et brannsikkerhetsperspektiv hvis den ligger under gips.
Du lurer også på om det er for tynt med 6 mm. Er underlaget plant og holdbart - dvs ikke med lekter, så er det vel greit med 6 mm fra et "holdbarhetsperspektiv." Skulle det imidlertid være lekter under, så må det tykkere gips til - kan ikke feste noe med vekt i 6 mm gips.
Bare noen tanker fra en som er nybegynner når det gjelder husrenovering men nok kommer til å bli veldig god på det etter hvert
Brann synspunkt brenner nok tretex bra i åpen men pakket mot planke er det nok ikke farligere enn alle andre greier vi fyller husene med i dag. Selv liker jeg tretex men kanskje ikke noe å ha på et kjøkken. Å tenke på er at den faktisk gir en mye varmere vegg enn om det er gips direkte på planken. Vil man nå ha gips som ytterste lag så duger nok 6mm utmerket.
Jeg mente ikke at vi dro strømmen i gipsen, vi freste ut spor i planken som elektrikeren dro rørene i, og så satte vi gipsen utenpå og boret bare hull i gipsen for boksene.Björkis skrev:
Han som skulle hjelpe oss med å sette opp som første skapene ville først at vi skulle lekte opp veggen for å jevne ut ujevnheter, men når vi rev ned tretexen var veggene så pass rette at det gikk uten å lekte. På noen steder var de centimeterne som lektere stjal ganske viktige. Men det er mye lettere å dra strøm i reisverk for det var ikke helt lett å frese ut (vi brukte motorsag og stemjern).
Har et 40-tallshus med tretex på veggene og da vi bygde kjøkken lot vi tretexen være, vi lektet opp for å etterisolere utenpå og deretter gips på det. Hadde vi ikke etterisolert så hadde nok tretexen vært der fortsatt, ser ingen egentlig grunn til å fjerne den hvis den er jevn og fin faktisk.
Jeg har også frest med motorsag og stemjern, det var et skikkelig arbeide. I de senere rommene jeg har renovert, har jeg brukt overfres i stedet for å frese inn elektriske rør, det går ekstremt raskt og enkelt, det er et tips for dere som har stående plankvegger. Ikke bruk det fineste (dyraste) fresejernet du har bare, det er lett å kjøre i noen spiker osv.
Jeg har fjernet min tretex og erstattet med 13mm gips, syntes at det ga et bedre resultat enn å sette 6 mm, for da slipper man jo å fikse og trikse ved vinduslister, dørkarmer osv.
Jeg har fjernet min tretex og erstattet med 13mm gips, syntes at det ga et bedre resultat enn å sette 6 mm, for da slipper man jo å fikse og trikse ved vinduslister, dørkarmer osv.
Har satt inn tretex i stedet for gips på grunn av hovedsakelig to grunner. Veldig mye bedre lydnivå inne. Med gips så gir det ekko og lyden blir hard. Med tretex blir det dempet og behagelig. Har så skjeve vegger at jeg hadde vært nødt til å jevne ut plankeveggene med lekter for å sette opp gips, og da hadde proporsjonene i rommet forsvunnet, dørkarmer blitt kappet etc (helt enkelt sett for j--lig ut).
Alle som har vært der reagerer direkte på at lyden er veldig mye mer behagelig.
Så er det brannrisikoen som alle maser om, men tretexen tror jeg verken har gjort til eller fra på dette, siden alt i hele huset er veldig brennbart uansett.
Klart fornøyd er jeg i hvert fall.
Alle som har vært der reagerer direkte på at lyden er veldig mye mer behagelig.
Så er det brannrisikoen som alle maser om, men tretexen tror jeg verken har gjort til eller fra på dette, siden alt i hele huset er veldig brennbart uansett.
Klart fornøyd er jeg i hvert fall.
Vi har latt vår tretex sitte igjen bortsett fra på de veggene vi kompletterte elboksene. Vi bruker rep-gips på de veggene tretexen sitter og det fungerer bra.
//Håkan
//Håkan
Vi handlet vår tretex på AKB (Stockholm) nå Optimera.
Huseier
· Västernorrland
· 2 532 innlegg
Holder på å renovere TV-rommet. Der er det nå Tretex som jeg beholder og skrur opp renoveringsgips utenpå. Men trenger man å lime gipsen også eller holder det å bare skru????
/Mattias
/Mattias