67.904 lest ·
7 svar
68k lest
7 svar
Hvordan gjør man det penest ved gulv/terskel?
Jeg lurer på hvordan man skal gjøre det pent i overgangen mellom terskel og gulv.
Når man legger gulv skal det jo være bevegelsesfuge rundt hele gulvet. Også ved terskelen. Så det blir jo en glippe som må dekkes på en eller annen god måte. Se bilde.
Hvis man skal dekke glippen med den gule biten som jeg har tegnet inn, hvordan fester man den best til terskelen? Skal man lime den mot terskelen?
Eller har dere andre tips?
Ellers kan man jo la gulvet gå inn under terskelen og dørkarmene.
Når man legger gulv skal det jo være bevegelsesfuge rundt hele gulvet. Også ved terskelen. Så det blir jo en glippe som må dekkes på en eller annen god måte. Se bilde.
Hvis man skal dekke glippen med den gule biten som jeg har tegnet inn, hvordan fester man den best til terskelen? Skal man lime den mot terskelen?
Eller har dere andre tips?
Ellers kan man jo la gulvet gå inn under terskelen og dørkarmene.
Om man vil gjøre arbeidet enkelt legger man parkettbordet parallelt med terskelen. Uten mellomrom og uten smyglist. Så gjorde jeg i to forskjellige rom. I det ene rommet ble det ingen problemer i det hele tatt. I det andre rommet knirker det litt om sommeren når man trår nær terskelen fordi treet ekspanderer når det blir fuktigere. Jeg er likevel fornøyd, og det ser helt ok ut.
Vil man at gulvet skal virke opprinnelig og ikke lagt senere, skal man gjøre som magnu. Han har lagt bevegelsesfugen under dørkarmen og så latt gulvet gå inn under terskelen. Det arbeidet er betydelig vanskeligere.
Ligger parkettbordene vinkelrett mot terskelen, trengs en smyglist hvis man ikke gjør som magnu.
Vil man at gulvet skal virke opprinnelig og ikke lagt senere, skal man gjøre som magnu. Han har lagt bevegelsesfugen under dørkarmen og så latt gulvet gå inn under terskelen. Det arbeidet er betydelig vanskeligere.
Ligger parkettbordene vinkelrett mot terskelen, trengs en smyglist hvis man ikke gjør som magnu.
Jeg ville ha tatt opp terskelen, deretter file bort en bit av karmen hvis gulvet ikke går innunder, deretter legge gulvet under karmen. La det være en 2 cm sprekk mellom hvert gulv og satt tilbake terskelen, eventuelt laget en ny terskel, deretter saget døren i nedre kanten etter terskelens nye høyde.
mvh
mvh
Så gjorde jeg i det første soverommet. Jeg saget ut i karmen for å få på plass gulvet. Lamellparketten lå vinkelrett mot terskelen. Det gikk bra å få parkettbordet inn under den første dørkarmen, men da jeg kom til den andre dørkarmen, gikk det ikke an å få inn parketten - det var fysisk umulig, så jeg måtte demontere karmen for å få parketten på plass.CSF skrev:Jeg ville ha fjernet terskelen, deretter felt bort en del av karmen hvis gulvet ikke går inn under, deretter lagt inn gulvet under karmen. Latt det være en 2 cm glipe mellom hvert gulv og satt tilbake terskelen, eventuelt laget en ny terskel, deretter saget døren i nedre kant etter den nye høyden på terskelen.
mvh
Hvis man har et noenlunde moderne hus med dørkarmer som er skrudd fast og relativt enkle å demontere, er det ikke kjempe mye jobb. Da må man kanskje male om listene etterpå hvis det skal se pent ut. Men hvis man har et hus hvor det ikke er helt lett å forstå hvordan man skal få bort karmen, bør man nok bruke smyglister.
Jeg har lagt nytt gulv i gangen min. Der finnes det et bad som jeg ikke kunne fjerne karm og terskel. Det jeg gjorde her var å ordne en innlegg i terskelen, som dekket hele den delen der dørbladet går inn og et stykke ut over gulvet. Deretter måtte jeg sage av litt på døren også.
Til vaskerommet, der terskelen går litt høyere mot gulvet, har jeg spikret dit en kvartstaff.
Til kjøkkengulvet har jeg en nivåforskjell. Her har jeg laget en ny terskel, ut ifra en terskelämne fra Bauhaus. Deretter har jeg kombinert det med en nivålist i messing.
Til vaskerommet, der terskelen går litt høyere mot gulvet, har jeg spikret dit en kvartstaff.
Til kjøkkengulvet har jeg en nivåforskjell. Her har jeg laget en ny terskel, ut ifra en terskelämne fra Bauhaus. Deretter har jeg kombinert det med en nivålist i messing.
Klikk her for å svare