Som overskriften sier, hva må man gjøre for grunnarbeid og konstruksjoner før man får et ferdig gulv å gå på, noe spesielt å tenke på?
Rom under renovering med uferdige vegger, trevirke på gulvet og en plastsekk; gamle vinduer og synlig jordgulv. Gammelt treinteriør i et uferdig rom, med nakne tømmervegger, jordgulv og to vinduer, avslørende et pågående renoveringsprosjekt. Renovering av rom med trevegger og gulv av jord. Materialer stablet langs veggen og ulike byggeutstyr spredt rundt. To vinduer til venstre.

Mye å gjøre og vanskelig å gi svar på kostnader, men det ville blitt satt pris på med noen pekepinn på hva det kan komme på. Vi er nye i denne verdenen og vurderer å ta på oss et lignende prosjekt.

Flere bilder finnes: https://malarfast.se/karsbo-1-obj12830_2059875950

Det der er veldig mye arbeid, veldig mye penger, og veldig mye tid. Det er ikke bare gulvet som trenger å utbedres.

Jeg vil si det slik: Har dere barn eller planlegger dere barn de nærmeste årene — KJØP IKKE DETTE HUSET. Dere vil ikke rekke alt som må gjøres uten at barna vokser opp i byggkaos til de flytter hjemmefra.

Jeg ser et velgjort syllbytte og et velgjort nytt tak. Bygninger som står rette og fine og tørre på sine grunner. Det verste er altså allerede gjort og alle katastrofeoverraskelser er forbi. Det som er igjen er bare vanlig arbeid, men ganske mye av den sorten. Ingenting man gir seg i kast med lettvint.

Ettersom en så stor del av kostnaden bare er vanlig arbeid, blir kostnaden ekstremt avhengig av hvor mye man selv rekker å jobbe med det de neste to-tre årene, og hvor mye man må leie inn. Samt hvordan det egenarbeidet verdsettes i penger.

Sist redigert:
  • Liker
Joak og 3 andre
  • Laddar…
Som jeg ser det er det mange timer å regne med. Men som flere sier, hardt arbeid kan hjelpe lommeboken utrolig hvis dere har tid. Men som småbarnsforelder ville jeg aldri tatt på meg et prosjekt som dette. Det ville bety at dere bør ha den biten bak dere eller 2 år foran dere. Så kreves en verktøykonto og bra budsjett, noen som allerede nå med god forståelse kan beregne kommende kostnader. Etter det legger dere inn bud.
Å bare by nå på grunn av "lav pris" kan bli en økonomisk opplevelse som ofte ikke ønskes.

Hva slags kunnskaper og erfaringer har du? Kan du håndtere spade, øks, hammer og sag? Er du beredt til å bruke det meste av din våkne tid og noen økonomiske ressurser over et par år ville jeg ikke fraråde kjøp, men skal du sette bort arbeidet kan det jo bli kostbart da det blir mange timer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.