20.753 lest ·
12 svar
21k lest
12 svar
Hvordan fuge sammen 45-graders gjærede bord
Håper dette havnet på rett sted, var usikker på hvor det skulle ligge.
Mitt problem er at når jeg har saget bredere bord, eller MDF (cirka 40 centimeter brede, cirka 16 millimeter tykke) så har jeg vanskelig for å sette dem i press på en god måte, så limingen blir ikke bra. Gjetter jeg rett og slett ikke har funnet metoden.
Bordene skal føyes i 90 graders vinkel, og jeg sager dem med 45 graders gjæring på kanten, og jeg setter i kex i kanten før jeg limer. Holder jeg bordene mot hverandre så er sagkantene ok, de ligger mot hverandre ganske bra.
Men når jeg limer oppstår problemene. Jeg prøver å presse sammen bordene mot hverandre under limingen, men det resulterer ofte i at de forskyves litt. Det er vanskelig å både presse dem mot hverandre, og holde dem i riktig posisjon. Jeg kan jo presse dem ved å skru dem sammen, og det fungerer, men helst skulle jeg være uten skruene.
Hvordan gjør man det?
--- Mats ---
Mitt problem er at når jeg har saget bredere bord, eller MDF (cirka 40 centimeter brede, cirka 16 millimeter tykke) så har jeg vanskelig for å sette dem i press på en god måte, så limingen blir ikke bra. Gjetter jeg rett og slett ikke har funnet metoden.
Bordene skal føyes i 90 graders vinkel, og jeg sager dem med 45 graders gjæring på kanten, og jeg setter i kex i kanten før jeg limer. Holder jeg bordene mot hverandre så er sagkantene ok, de ligger mot hverandre ganske bra.
Men når jeg limer oppstår problemene. Jeg prøver å presse sammen bordene mot hverandre under limingen, men det resulterer ofte i at de forskyves litt. Det er vanskelig å både presse dem mot hverandre, og holde dem i riktig posisjon. Jeg kan jo presse dem ved å skru dem sammen, og det fungerer, men helst skulle jeg være uten skruene.
Hvordan gjør man det?
--- Mats ---
Hei,esox71 skrev:
Om du tenker på en tving som består av to tvinger som er fast montert i 90 graders vinkel mot hverandre, så har jeg en slik (Wolfcraft). Den er kjempebra på å sørge for at hyllene havner i 90 graders vinkel mot hverandre, men den rekker ikke mer enn cirka 3-4 centimeter inn fra kanten, så i midten er det fortsatt ingen press.
Men det er klart, jeg innser at hadde jeg to, en på hver side, ville det bli lettere å sette press også i midten uten at hyllene forskyver seg, så det er kanskje den veien man skal gå.
--- Mats ---
Fin bilde. Spontant føltes det som en løsning. Som du sier, jeg har bare to biter, ikke fire, men jeg har jo tre kanter på bordene, en der limet sitter og to frie ender, det er bare at det der håndtaket ikke spenner mot en kant men henger i luften, men det vil fortsatt spenne båndet.Mikael_L skrev:
Men etter litt fundering blir det nok dessverre sånn at tvingene vil gi bøyekrefter på de to kanter som ikke har lim på seg. De vil trolig være en forbedring mot i dag, spesielt om jeg har 90-graders tvinger i hvert hjørne ifølge forrige forslag, så det er nok ytterligere et skritt fremover.
Dette føles ubehagelig komplisert, det må være noe som mange har gjort før?
--- Mats ---
Hva skal du bruke vinkelen til? Det er generelt ingen god metode å lime snittoverflatene på MDF mot hverandre, det er altfor mykt. Hvis det du bygger skal se ut som Faidros snedige Photoshoppede bilde, kan du få en veldig stor belastning på limfugen.
Det er litt forskjellig hva jeg gjør, og det er ikke alltid MDF, men akkurat nå er det en sokkel til et veggfaste hjørnepanel (sokkelen er loddrett, fester mot gulvet et lite stykke bak fremre nedre panel, forbindes med en horisontal kort bit til fremre nedre panel som også er loddrett). To 90-graders vinkler, begge limt med 45-graders gjæringer, med en lav belastning (vekten tas i festet av fremre nedre panel). Det sitter 4 kjeks i hvert limsnitt (54 cm lang strekning).andersmc skrev:
Det var et godt tips at liming ikke holder godt for MDF, og det skal jeg tenke på. Men mitt største problem akkurat nå er at jeg er dårlig på å få sammen denne typen flater, uavhengig av om det er MDF eller tre.
Trebitersløsningen var et enda et godt steg fremover på veien, det takker jeg for.
--- Mats ---
Er det uansett lim, eller er det bedre med f.eks. polyuretanlim?andersmc skrev:
Har ikke prøvd å lime MDF på den måten, men hvis jeg skal lime gerede arbeidsstykker, setter jeg en bit regel bak og bruker vanlige tvinger. Det går hvis arbeidsstykkene ikke er altfor brede. Litt avispapir mellom arbeidsstykkene og regelen kan være bra så man ikke limer fast regelbiten.
/Kent
/Kent
Prøvde, og det fungerer riktig bra. Eneste ulempen er at det er litt vanskelig å se om det blir bra eller ei før man tar bort regelen.snickarboden skrev:
--- Mats ---
Klikk her for å svare