Hei! Har en liten tømmerhytte som jeg holder på å renovere innvendig. Jeg har tatt opp en ny dør/åpning mellom kjøkken-stue og tenkte å sette igjen (støtte opp) den gamle åpningen som er til venstre på bildene. Tømmerveggen er bærende i den forstand at takåsen hviler på denne. Har forsterket åpningen med en 145x45-stender på hver side av åpningen, men skulle nok trenge å forsterke litt mer. Panelen på bildet skal rives og erstattes med osb på den veggen.

Hvordan ville dere gått fram for å forsterke veggen?

• Åpen døråpning i tømmervegg med synlig peis på høyre side. Rommet har ubehandlet tregulv og tak samt byggearbeid med panel som skal rives.
  • Tømmervegg med ny åpning for dør sett fra kjøkken til stue. Til venstre er en gammel åpning med stendere. Panel fjernet, viser rå mellomrom.
Om tømmeret har godt lager på begge sider, trenger det knapt å forsterkes. Hviler det på murstocken?

Var jeg deg ville jeg fjernet 45*145 orna og kappet dem litt så stommen kan fortsette sin evige setning uhindret. Utform deretter festingen av "gåtarna" med ovale hull så du ikke hindrer tømmerets senkning. Om du ikke allerede har laget noen gåtspor og styring for tømmeret, synes jeg du bør benytte anledningen til å gjøre det før veggen begynner å bule/kalve.

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Takk for svar! Synd at jeg festet reglene med solide spiker. 😅 Får bryte det løs og lage gåtspor i stedet. Jeg tror ikke tømmeret hviler på murstocken, det ligger nok bare hvilende mot murstock.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.