Har et bjelkelag som trenger forsterkning, det er 45x195 og spennvidden er 4900, cc er 400
Kan man sage av disse på midten og feste opp dem mot typ to limte 45x195
Takbjelker av treverk i et uferdig rom, synlige fra undersiden. Bredde er 45x195 med en spennvidde på 4900. Bjelkelaget skal forsterkes.
 
Det er vel enklere å kappe det du skal sette på i riktig lengde så det havner mellom de nåværende stenderne?
 
Z z_bumbi skrev:
Det er vel enklere å kappe det du skal sette dit i riktig lengde så det havner mellom de nåværende bjelkene?
Ja enklere, men det blir ingen forsterkning, vil ha mindre svikt.
 
P
F Fågelvägen skrev:
Har et bjelkelag som trenger forsterkes, det er 45x195 og spennvidden er 4900, cc er 400
Kan man sage av disse på midten og feste dem opp mot typ to limte 45x195
[bilde]
Krysskolvning ved med to rader vil forsterke bra..
 
F Fågelvägen skrev:
Ja enklere, men det blir ingen forsterkning , vil ha mindre svikt.
Jeg kan ha misforstått hvordan du mener med å sage av men hva er forskjellen mellom å kappe og sage bort 90 mm fra de eksisterende og deretter skru fast i den nye sammenlignet med å kappe den nye og skru i eksisterende? Jeg vet hvilken som er enklest men får du noen forskjell på svikt mellom de to variantene?
 
Z z_bumbi skrev:
Jeg kan ha misforstått hvordan du mener med å sage av, men hva er forskjellen mellom å kappe og sage bort 90 mm fra de eksisterende og så skru fast i den nye sammenlignet med å kappe den nye og skru i eksisterende? Jeg vet hvilken som er enklest, men får du noen forskjell på svikt mellom de to variantene?
Setter jeg dobbelbjelken hel, så fester jeg den på hver side, spennvidde på den blir typ 3500 mm.
 
Hadde like med svikt og det skranglet i skapene. Satte en støtte under noen av bjelkene for å få oppspenning, så tok 45X145 som ble presset opp mot gulvet og limeskrudd på siden av og klemt fast med tvinger for å ligge tett, før skruing. Støtten fikk sitte igjen over natten slik at limet tørket.
 
J jonaserik skrev:
Hadde like med svikt, og det skranglet i skapene. Satte en støtte under noen av bjelkene, for å få oppspenning, så tok 45X145 som ble trykket opp mot gulvet og limeskrudd på siden av og klemt fast med tvinger for å ligge tett, før skruing. Støtten fikk sitte igjen over natten så limet tørket.
Hei
Ok, tester å limeskru en 45x195
så får jeg se hvor mange jeg dobler.
 
Du skal sette en støtte mellom gulv og bjelkelag og spenne med å ha en kile som spenner. Det kalles for å forspenne før forsterkningen gjøres. Det blir som et lite løft av bjelkelaget og vil synke noen mm, etter at støtten fjernes, men har da fått en liten oppadgående løftekraft.
 
  • Liker
fribygg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du skal sette en støttestang mellom gulv og bjelkelag og spenne med en kile som spenner. Det kalles for å forspenne før forsterkningen gjøres. Det blir som et lite løft av bjelkelaget og vil synke noen mm etter at støttestangen fjernes, men har da fått en liten oppadgående løftekraft.
Hei
Løfter med jekk, og skrulim plywood 18mm tykk, så får vi se om det ga noe Byggprosjekt med trestøtter, en domkraft, og verktøy i et rom med flisegulv og synlig takbjelker. En vaterstokk står oppreist mot veggen. Bjelkelag i tre under tak, med synlige ledninger og en stiv støttestolpe, forberedt for montering av 18mm tykk plywood.
 
F Fågelvägen skrev:
Hei
Løfter med domkraft, og skrueliminerer plywood 18mm tykk, så får vi se om det gav noe [bilde][bilde]
Ser litt rare løsninger, men året var 1974
Og det kanskje var ok på den tiden å drikke sprit på arbeidsplassen? Skjevt treverk i tak med isolasjon, spikret skjøt og ujevne kutt; viser uvanlige bygningsløsninger fra et prosjekt fra 1974.
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
Slik hadde jeg løst det.
2 rader krysskolvning
Limskrudd en liggende 45*70 på undersiden.
Spikret gles på undersiden, cc300

Da hadde man redusert svikten merkbart
 
Med så tett mellom bjelkene i taket, bør du spenne opp et par stykker på siden om med. og så flytte om streverne, så du får et løft på en større flate, ellers kan det hende at det bare blir på akkurat den og de andre holder litt igjen på oppløftet som skal være. Kan bli at det blir litt dårligere forspenning på den du forsterker.
 
J jonaserik skrev:
Med så tett mellom bjelkene i taket, bør du spenne opp et par stykker på siden om med. og så flytte om stiverne, så du får et løft på en større flate, ellers kanskje det bare blir på akkurat den og de andre holder igjen litt på oppheving som skal være. Kan bli at det blir litt dårligere forspenning på den du forsterker.
Hei
Tenkte leie stempel i morgen for å løfte resten, og så se hvordan det blir, deretter eventuelt kryssavstivning.
 
Jepp, for at det skal bli forspenning, så skal bjelkelaget være som en pukkel på midten og være festet i alle ender. Sånn gjøres det med broer, ved bygging av en bro i betong så støpes det inn rør og i de rørene legges det inn et antall rustfrie vaiere. Når broen er ferdig, spennes vaierne med hydraulikk, så broen begynner å gå nedover. Broens konstruksjon gjør at den vil løfte da, men kan ikke, men spenningen finnes fortsatt oppover og broen tåler en høy belastning uten å synke. Det med at en bro kan gå i stykker er at den begynner å svikte opp og ned, da blir det mikrosprikker i hele konstruksjonen. Ikke for at den faller ned direkte, men med årene mister den bæreevne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.