Hei alle sammen!
Renoverer heller enn bra, men nå er det kanskje litt klønete?
1. Grunnspørsmål: Går det an å forlenge reglene over døren uten støtte under??
Døren til badet skal byttes til en bredere (M8 heter det visst). I dag er den bare ca. 500 mm.
Badet grenser til soverommet med bredere dør.
Reglene over døren, måler jeg til 70 mm dype, (kraftige saker).
2. Er taket så tungt?
(Støpt betong-gulv med armering skal være der, ca. 80 mm tykt over kjelleren)
De stående plankene er spontede. For å få plass til ny dørkarm, må reglene 1+2 fjernes.
3. Noe lignende utskjæring i regel 3 må vel gjøres da?
4. Hvordan støtter jeg opp taket mens inngrepet skjer?
5. Hvor setter jeg under støtten (slik at inngrepet kan skje)?
Selv svar på deler av spørsmålene settes pris på.
Renoverer heller enn bra, men nå er det kanskje litt klønete?
1. Grunnspørsmål: Går det an å forlenge reglene over døren uten støtte under??
Døren til badet skal byttes til en bredere (M8 heter det visst). I dag er den bare ca. 500 mm.
Badet grenser til soverommet med bredere dør.
Reglene over døren, måler jeg til 70 mm dype, (kraftige saker).
2. Er taket så tungt?
(Støpt betong-gulv med armering skal være der, ca. 80 mm tykt over kjelleren)
De stående plankene er spontede. For å få plass til ny dørkarm, må reglene 1+2 fjernes.
3. Noe lignende utskjæring i regel 3 må vel gjøres da?
4. Hvordan støtter jeg opp taket mens inngrepet skjer?
5. Hvor setter jeg under støtten (slik at inngrepet kan skje)?
Selv svar på deler av spørsmålene settes pris på.
Sist redigert:
Spørsmålet er vel om det er en bærevegg og hvordan takstolene ser ut? Ligger det en takstol rett over døren?
At det finnes et betongdekke som innerveggene står på er jo bra, og da bør du kunne skjære ut i planke 3 på bildet for å legge en ny bærende regel over døren.
Hvor langt til "venstre på bildet fortsetter de tverrgående bitene? Det ser ut som om det finnes mer plankevegg til venstre for døren, så på en eller annen måte må du støtte opp de liggende bitene som du kapper.
Jeg vil tro at det liggende treverket er laget med samme som man har bygget andre vegger med (det stående), og det var vel ikke uvanlig at man brukte 2 1/2-3 tommers treverk til det.
Hvis det finnes en takstol rett over døren, gjetter jeg at du trenger å støtte den mens du åpner opp og setter nytt støtte under, og da kan det være mulig å sette en støtte rett under takstolen på den ene eller andre siden av døråpningen.
Det er kanskje en overetasje, og da er det dekket som trenger støtte. Er det ingen overetasje, men loft, og du har tilgang til takstolene der, kan det hende du midlertidig kan sette en løft på den takstolen i stedet?
At det finnes et betongdekke som innerveggene står på er jo bra, og da bør du kunne skjære ut i planke 3 på bildet for å legge en ny bærende regel over døren.
Hvor langt til "venstre på bildet fortsetter de tverrgående bitene? Det ser ut som om det finnes mer plankevegg til venstre for døren, så på en eller annen måte må du støtte opp de liggende bitene som du kapper.
Jeg vil tro at det liggende treverket er laget med samme som man har bygget andre vegger med (det stående), og det var vel ikke uvanlig at man brukte 2 1/2-3 tommers treverk til det.
Hvis det finnes en takstol rett over døren, gjetter jeg at du trenger å støtte den mens du åpner opp og setter nytt støtte under, og da kan det være mulig å sette en støtte rett under takstolen på den ene eller andre siden av døråpningen.
Det er kanskje en overetasje, og da er det dekket som trenger støtte. Er det ingen overetasje, men loft, og du har tilgang til takstolene der, kan det hende du midlertidig kan sette en løft på den takstolen i stedet?
Om det er så tett mellom takstolene er det usannsynlig at ingen takstol ligger over noen del av døråpningen, og da kan det være bra å støtte opp den under ombyggingen. Det kan som sagt gjøres ovenfra ved å bygge noe som hviler på takstolene ved siden av og et spennbånd som løfter den man skal jobbe under.
Så er det fortsatt et spørsmål om veggen er bærende for å vite hvor sterkt du trenger å bygge den nye veggdelen over døren.
Så er det fortsatt et spørsmål om veggen er bærende for å vite hvor sterkt du trenger å bygge den nye veggdelen over døren.
Bra tips om takstolene. Forvanskende er at det ligger 45 cm løsull på loftet. Hmm
Jeg tror også at planlegging fortsetter til venstre. Skal utredes.
Om jeg ikke kan avstive stolen ovenfra, gjenstår stemp?
Hvor kan man plassere den, og hvordan for å kunne gjøre inngrepene?
Jeg tror også at planlegging fortsetter til venstre. Skal utredes.
Om jeg ikke kan avstive stolen ovenfra, gjenstår stemp?
Hvor kan man plassere den, og hvordan for å kunne gjøre inngrepene?
Haha - jeg forstår at det ikke er så gøy å grave i løsullen... måtte gjøre det når jeg hadde et ventilasjonsrør som hadde gått fra hverandre og mistet en ring... tok noen timer å veldig forsiktig suge opp løsull i støvsuger, tømme til sekk om og om igjen til jeg klarte å finne den.S Småfixren skrev:
Ja, for å sette en støtte så er det nok å følge underrammen på takstolen og sette en stolpe hitom eller bortenfor døråpningen så du får plass til å jobbe. Det avhenger av hvordan innertaket ser ut for å vite hvor som er best og om du skal gjøre om taket i gangen eller badet.
Om det er et gammelt hus kanskje det sitter spont under takstolen og den har vært strukket med vev? Er det byttet til gips i dag? Å reparere et hull i gipstak og male er jo betydelig mye enklere enn å skjære opp vev/papp og gjenopprette.
Hmm.. så du mener at man skal lage en gjennomgående stender i en av de øvre tverrgående plankene og så bare bytte den nederste som hakkes inn i stående planke 3 på bildet?J Johan456 skrev:
Da skal man la de øvre delene av planke 1 og 2 være?
Som det er nå så henger jo hele plankeraden over døren på stående 1 og halve 2.
God idé men som fixare skriver. Hvordan stempler jeg, når jeg samtidig vil ha bort 1 eller flere reglar underfra? Har tenkt å sette inn doble 45x145 i bunnen frem til planke 3. Bruke de erstattede og forlenge de ovenstående så de rekker frem til 3en. Galet
Klikk her for å svare