Hei!

Jeg holder på å planlegge renoveringen for kjelleren min som er fuktskadet og har booket drenering. Spørsmålet er hva man gjør etter det og etter at man har fjernet alt løst materiale, pusser veggene med hvilken type mørtel? Regler opp med luftspalte? Er det noen idé å bruke gipsplater i så fall?

Mitt første innlegg her! Takk for svar :D

Hei og velkommen til BH.

Vanlig pussmørtel bør fungere, men det kan avhenge av hvilket mtrl det er i kjellerveggene?

Oppforede vegger (og gulv) bør unngås i kjellere. Det er alltid en sikker måte å be om fuktproblemer/mugg. Det finnes ingen måte å bygge på som ikke er en risikokonstruksjon, bare mer eller mindre dårlige.

Drenering kan hjelpe mot fukt i veggene, men det hindrer aldri markfukt, som om det er et eldre hus ofte vandrer gjennom sålen opp i de nedre delene av veggene, også innervegger. Det eneste rimelige å gjøre med det er å bruke fuktgjennomslippelig maling (silikat), samt å ikke plassere noen store tette ting/møbler mot veggene, eller blokkere gulvene. Garderober og møbler med sokkel er to eksempler som bør unngås.

Dog er forholdene unike for hvert hus/plass, så det kommer an på. :)

P
Nå hadde jeg riktignok ikke fukt. Men forrige eier hadde bygd opp med trelekter og isolasjon rett mot betongveggen. Jeg rev det med en gang for å egentlig se om jeg fant telekabelen der, men det fantes ingen =)

Vi rev ned alt som var treverk og isolasjon, sporet opp for å skjule elektroinstallasjonene. Pusset opp med finbetong for å få glatt overflate. Deretter brukte vi stobruk med hvite fargepigmenter. Det ble veldig fint =) Og vi trengte absolutt ikke ha isolasjon i kjelleren.

Kommer til å bruke samme oppskrift på resterende rom i kjelleren. Skal ha soverom i et rom i kjelleren også.

• Renovering av kjellerom med flislagt gulv, beige vegger, tak i lyst treverk, et lite vindu og synlige ledninger. Ventilasjonsrør langs veggene.
  • Tom kjellerrom med flislagt gulv, pusset betongvegger og tregulv i tak. Rommet har to små vinduer og veggmonterte stikkontakter.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.