48.103 lest ·
33 svar
48k lest
33 svar
Hvordan feste tung TV på gipsvegg med stålstendere?
Hei,
Min gutt har nettopp flyttet inn i en nybygd leilighet. Når vi har hengt opp et par bilder har vi merket at det finnes stålregler/blyregler bak gipsveggene. Sikkert bra, det er vel slik man bygger hus nå til dags..
Han har en gammel (flat) TV, 65 tommer, et monster som veier rundt 65-70kg, og vil ha den opp på veggen. Et solid veggfeste som er omtrent 90cm bredt og 20cm høyt er anskaffet.
Men spørsmålet er hvordan man fester et slikt monster på en gipsvegg med stålregler bak? (det er cc 60cm mellom stålreglene tydeligvis)
Selv bor jeg i et gammelt hus med teglvegger og har ingen erfaring med å feste tunge ting på gipsvegger, men tenker at kjøkkenskap eller vegghengte bokhyller også veier en del så det må da finnes gode løsninger
Har søkt litt her på byggahus samt på nettet, men finner bare vettig info der treverk er involvert.
Kan man ikke skru i stålreglene så det fester ordentlig? (men det er kanskje ganske tynn bly i disse?)
Takk for forslag, råd eller erfaringer!
Min gutt har nettopp flyttet inn i en nybygd leilighet. Når vi har hengt opp et par bilder har vi merket at det finnes stålregler/blyregler bak gipsveggene. Sikkert bra, det er vel slik man bygger hus nå til dags..
Han har en gammel (flat) TV, 65 tommer, et monster som veier rundt 65-70kg, og vil ha den opp på veggen. Et solid veggfeste som er omtrent 90cm bredt og 20cm høyt er anskaffet.
Men spørsmålet er hvordan man fester et slikt monster på en gipsvegg med stålregler bak? (det er cc 60cm mellom stålreglene tydeligvis)
Selv bor jeg i et gammelt hus med teglvegger og har ingen erfaring med å feste tunge ting på gipsvegger, men tenker at kjøkkenskap eller vegghengte bokhyller også veier en del så det må da finnes gode løsninger
Har søkt litt her på byggahus samt på nettet, men finner bare vettig info der treverk er involvert.
Kan man ikke skru i stålreglene så det fester ordentlig? (men det er kanskje ganske tynn bly i disse?)
Takk for forslag, råd eller erfaringer!
Hvordan står det i veggfeste du skal lage? Klart du kan sikte på stålreglen, men jeg hadde nok kjørt Molly også i disse. Det er vel få veggfester som er klassifisert for den vekten du sier den veier. Eller tenker du også å konstruere et feste?
Veggfeste har sønnen allerede, et solid et som tåler minst 75 kg. I pakken fulgte det med franske treskruer, og man bør feste i trestenderne ifølge instruksjonene.
Står ingenting om stålstendere dessverre.
Men interessant idé å bruke molly i stålstenderen!
Da må man bore et ganske stort hull i stålstenderen + gipsen altså?
Ja, det høres jo veldig fornuftig ut, vet du noen som har prøvd dette?
Ellers tenkte jeg at man kanskje kan bruke en form for selvborende skruer, typ sånne man skrur opp gipsen med (men lengre)? Problemet med disse skruene er at de virker spinkle, typ 3.5 mm tykke bare, og man har nok bare 4 skruer å feste med (2 skruer per stender (oppe, nede, på veggfeste) og to stendere (venstre, høyre)). Foruten da typ 4 molly i gipsen.
Står ingenting om stålstendere dessverre.
Men interessant idé å bruke molly i stålstenderen!
Da må man bore et ganske stort hull i stålstenderen + gipsen altså?
Ja, det høres jo veldig fornuftig ut, vet du noen som har prøvd dette?
Ellers tenkte jeg at man kanskje kan bruke en form for selvborende skruer, typ sånne man skrur opp gipsen med (men lengre)? Problemet med disse skruene er at de virker spinkle, typ 3.5 mm tykke bare, og man har nok bare 4 skruer å feste med (2 skruer per stender (oppe, nede, på veggfeste) og to stendere (venstre, høyre)). Foruten da typ 4 molly i gipsen.
OK takk! Men utdyp gjerne.
Hvorfor ikke molly i stålregler? (kjenner spontant som en god idé, hvor man burde få et skikkelig mothold med de utbrettede vingene på baksiden, inni, plateregelen, eller?)
Hvis grovgjenget treskrue bør man bore mindre hull først da antar jeg?
Hvorfor ikke molly i stålregler? (kjenner spontant som en god idé, hvor man burde få et skikkelig mothold med de utbrettede vingene på baksiden, inni, plateregelen, eller?)
Hvis grovgjenget treskrue bør man bore mindre hull først da antar jeg?
Er det en nyprodusert leilighet så ta en titt på tegningen, der er veggen ofte forsterket for TV.
Ser jeg i beboermappen så framgår det hvor det begynner fra vinduet og på hvilken høyde over gulv samt ned fra tak forsterkningen sitter.
Ser jeg i beboermappen så framgår det hvor det begynner fra vinduet og på hvilken høyde over gulv samt ned fra tak forsterkningen sitter.
Ja det er et nybygd hus. Bra tips, skal sjekke det ut nå i ettermiddag når jeg skal dit, tror det fantes en perm fra byggherren (skanska tror jeg det var). Sønnen har leid en stenderdetektor i dag så vi skal prøve å finne stenderne ogsåA Andy78 skrev:
en stålstender er 38 mm bred der man skrur gipsen og u-formet det blir vanskelig å treffe riktig med en molly som utvider seg på baksiden. plateprofiler er ca 0,5 mm platetykkelse om du setter f.eks. en 5mm grov skrue så kan du jo forbore med et 2,5 borr men jeg tror ikke det trengsJ jras skrev:
bilde
https://www.byggmax.se/stålregel-c-p20841
4 stk skruer i stålstender virker være på grensen for 75 kg
Sist redigert:
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 334 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.334 innlegg