Hvordan feste stolper til carport i allerede støpt betongplate?

Vil jo helst ikke ha stolpen direkte mot betongplaten heller, tenkte kanskje å legge en markstein imellom, men spørsmålet er hvordan man gjør innfestingen enklest?

Ok og med bolt og plugg ned i platen eller?

eller bedre å bore for stort hull og så gjengestag og kjemiankre?

Mikael_L
Jeg tror jeg ville kjørt med en hyggelig plugg og varmgalvanisert skrue, evt. fransk.

Det finnes også betongskruer som skrus direkte i boret hull i betongen, uten plugg.
En masse ulike fabrikat finnes, f.eks.
https://www.k-rauta.se/produkt/betongskruv-essve-75x65-indu-prog-100st/7317761015710

Men uansett, pass på med enkelt elgalvanisert, det pleier å ta skade i forbindelse med betong, varmgalvanisert, rustfritt eller en annen bedre overflatebehandling bør det nok være.

• Liker
Simon Mullvad og 1 annen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jeg tror jeg ville ha gått for en hyggelig plugg og varmforsinket skrue, eventuelt fransk.

Det finnes også betongskruer som skrus direkte i borede hull i betongen, uten plugg. En masse ulike fabrikater finnes, f.eks.
[lenke]

Men uansett, pass på med enkel elforzinket, det pleier å ta skade i forbindelse med betong, varmforsinket, rustfritt eller en annen bedre overflatebehandling bør det nok være.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jeg tror jeg ville ha gått for en hyggelig plugg og varmforsinket skrue, eventuelt fransk.

Det finnes også betongskruer som skrus direkte i borede hull i betongen, uten plugg. En masse ulike fabrikater finnes, f.eks.
[lenke]

Men uansett, pass på med enkel elforzinket, det pleier å ta skade i forbindelse med betong, varmforsinket, rustfritt eller en annen bedre overflatebehandling bør det nok være.
ok skulle man kunne legge en markstein imellom også om man vil få opp høyden ytterligere?

Tomture61
Du skriver carport, antar at platen ikke er isolert med L- frigolit støtte, eller?

Tomture61 Tomture61 skrev:
Du skriver carport , antar att plattan inte är isolerad med L- frigolit stöd , eller ?
Nei oisolert

Tomture61
N Novisfixaren skrev:
Nei uisolert
Ok, litt skjørere i kanter med kantelement i isopor.
Utvikle gjerne "markstein mellom stolpe / sementplate" type materiale i steinen.

N Novisfixaren skrev:
ok visst hadde man kunnet legge en markstein imellom med om man vil få opp høyden ytterligere?
Kanskje bedre plugge fast jernet i betongplaten først, så snekre form 10x10cm og 5cm høy og fylle på med finbetong for å få ytterligere opphøyning under stolpen?

Ok, litt skjørere i kanter med kantelement i frigolit.
Utvikle gjerne "markstein mellom stolpe / sementplate" type materiale i steinen.
Med markstein mener jeg type løs betongplate som jeg kapper en "kloss" fra.

men

Kanskje bedre å plugge fast jernet i betongplaten først, deretter snekre form 10x10cm og 5cm høy og fylle på med finbetong for å få ytterligere opphøying under stolpen?

Tomture61
N Novisfixaren skrev:
Med marksten mener jeg typ løs betongplate som jeg kapper en "kloss" fra.

men

Kanskje bedre plugge fast jernet i betongplaten først, så snekre form 10x10cm og 5cm høy og fylle på med finbetong for å få ytterligere oppheving under stolpen?
Ser nok penere ut kanskje

Ser nok penere ut kanskje
Du mener de siste?

• Liker
Tomture61
  • Laddar…
Duger plugg og skruv eller bedre med kjemankre og gjengestav?

Tomture61
N Novisfixaren skrev:
Du mener de siste?
Japp .

Tomture61
N Novisfixaren skrev:
Duger plugg och skruv eller bedre med kjemanker og gjenget stang?
Kjemanker + skruv for betong, hva jeg synes! Finnes sikkert proffprodukter angående kraftig skrue til betong, vet dog ikke hvor smidig det går å kjøpe / finne dette.

Edit.

Ekspansjonsbolt ser ut til å være kraftige redskaper, fungerer uten kjemanker (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.