Min kone vil ha et nytt garderobeskap på soverommet, og planen er å sette skyvedører på den ene kortveggen (310 cm). Dessverre er taket litt ujevnt, så vi kan ikke feste skinnene direkte til himlingen og må bygge en ramme fra taket og ut fra veggene. Jeg kommer imidlertid ikke på noen fornuftig måte å feste rammen i taket (sponplate) eller i veggene. Vi har uferdig kaldloft ovenpå, så det er i teorien mulig å grave bort isolasjonen og legge en bjelke oppå takplatene som deretter festes i takstolene med hjelp av kortlinger. Det er likevel et grisete arbeid å fjerne nok isolasjon for å komme til å legge ned bjelken.
I en ideell verden hadde det funnes en slags ekspander som vi kunne feste nedenfra og som er lang nok til å gå igjennom en 45mm bjelke. Det vil jo knapt ligge noen vekt på rammen, skyvedørene skal først og fremst stå på hjulene sine nederst og ikke henge.
Er det noen som har noen gode idéer eller forslag til løsning?
I en ideell verden hadde det funnes en slags ekspander som vi kunne feste nedenfra og som er lang nok til å gå igjennom en 45mm bjelke. Det vil jo knapt ligge noen vekt på rammen, skyvedørene skal først og fremst stå på hjulene sine nederst og ikke henge.
Er det noen som har noen gode idéer eller forslag til løsning?
Konstruksjonsskrue kan man bruke nesten overalt unntatt i betong / puss.
Det er bare å undersøke hva taket består av, finnes det gulvbjelker (c-c 60 cm) så fest i dem.
Det er bare å undersøke hva taket består av, finnes det gulvbjelker (c-c 60 cm) så fest i dem.
til eksempel at man borer hull gjennom reglen for skruen f.eks. m5 så borer man med et større bor ca. halvveis inn i reglen slik at skruehodet havner 20-25 mm inn i reglenzarkov skrev:
Ja, det heller mot at jeg kjører med vanlig expander. Tanken er jo ikke at det skal ligge noen vekt på taket, men at de stående stenderne bærer opp det meste. Enten senker jeg hullene i stenderen slik @tergo foreslår, eller så kjøper jeg en bit gjengestang og noen muttere hvis jeg ikke finner noen tilstrekkelig lange erstatningsskruer (men maskinskruer M5 i lengde opp mot 100mm ser ut til å være vanskelig å finne).
Klikk her for å svare