Planlegger å bygge et uterom over nåværende terrasse mellom hus og garasje i henhold til nedenstående seksjonsplan.
Etter å ha sett på den svenske treveiledningen, har jeg med min snø-sone 2 kommet frem til at det trengs limtrebjelker på 90x225mm. Men hvordan løser jeg innfestingen i fasadene på en pen måte?
Jeg kan tenke meg tre alternativer A: Rett og slett legge limtrebjelkene på en 45*90 (eller lignende) som skrues i veggene. Enkel løsning, men blir ikke så pen, spesielt mot huset hvor det er litt trangt om plass. B: Skru 45*220 (eller lignende) mot fasadene og henge limtrebjelkene i bjelkesko, tenker meg da innovervendt for å slippe å se stygge bjelkesko. C: Lignende alternativ A med forskjellen å sage ut limtrebjelkene for å få opp regelen i samme nivå som limtrebjelkene. Men jeg antar at man da får en for svak konstruksjon?
Tegnet opp forslagene nedenfor for å tydeliggjøre tankene mine:
Har dette eminente forumet noen bra innspill i saken?
rent spontant alternativ A men det kanskje ikke er den mest estetiske løsningen men absolutt den som konstruksjonsmessig krever minst beregning og kunnskap.
rent spontant alternativ A men det kanske inte är den mest estetiska løsningen men absolutt den som konstruksjonsmessig krever minst beregning og kunnskap.
En hyfsat solid bærelinje festet ordentlig i fasadene/regelverket på bygningene vil klare dette. Det kommer jo til å bli riktig mye snøtrykk når det er våtsnø, men hvis du innser det og kanskje måker bort det verste, så er det vel ikke noe problem. Nå handler det om en innglasset del utendørs og ingen boligareal, så jeg ville tatt det med i mine beregninger.. absolutt kan skader oppstå ved en skikkelig ugunstig vinter, men det ville jeg ha tatt. Hvis man vil holde størrelsen på limtre på litt "penere" nivå, så er jo vinterstøtter et alternativ. Har en kompis som hver høst presser opp en bærelinje med støtter under bare fordi det ble rent groteske bjelker ellers på et tak med lav helling..
En ganske robust bæreline festet ordentlig i fasadene/regelverket på bygningene vil klare dette. Det vil jo bli ganske mye snøtrykk når det er våt snø, men hvis du innser det og kanskje måker bort det verste, så er det jo ikke noe problem. Nå handler det om en innglasset del utendørs og ingen boareal, så jeg ville tatt det med i mine beregninger.. absolutt kan skader oppstå ved en virkelig ugunstig vinter, men det ville jeg tatt. Ønsker man å holde størrelsen på limtre på litt "penere" nivå, så er vinterstøtter et alternativ. Har en venn som hver høst trykker opp en bæreline med støtter under akkurat fordi det ble rent groteske regler ellers på et tak med lav helling..
Tenker meg at 90x225 skal være tilstrekkelig uten å trenge støtter på intern.
Med Alt B, hvor mye tåler egentlig bjelkesko? Finner ingen bra info om det, men det er kanskje et ikke-spørsmål og at de tåler godt og vel det som kreves.
Mine bjelker ligger på bjelkene på loftet, dvs jeg har gått inn gjennom veggen og festet og avlastet dem inne på loftet. Ikke min konstruksjon, men snekkeren som jeg leide inn for å reise rammen valgte den løsningen.
Mine bjelker ligger på lektene på loftet, dvs jeg har gått inn gjennom veggen og festet og avlastet dem inne på loftet. Ikke min konstruksjon, men snekkerne som jeg leide inn for å reise stommen valgte den løsningen.
Dessverre er det nok ikke plass til det her sånn som jeg ser det akkurat nå, men skal definitivt se på hvordan det blir når jeg vel river panelet som sitter der. Dog gjenstår spørsmålet hvordan det skal løses på siden mot garasjen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.