Hei!

Se tegningen nedenfor:
3D-tegning av en stålkonstruksjon med I-bjelke og limtrebjelke, viser forslag til tilkobling av limtrebjelke til en eksisterende stålramme.

Stålrammen er der fra før. Det er en INP 100 (stålbjelke, I-bjelke, 100 mm)

Nå bygger jeg ut huset litt og trenger å koble en limtrebjelke til dette.
På limtrebjelken kommer det til å hvile 1 eller 2 taksperrer (23 graders takvinkel - 6,6 meters spennvidde)
Limtrebjelken er cirka 2,3 meter lang. Dimensjon antakelig 66x315 eller 90x315.

Spørsmål: Hvordan skal jeg best koble denne limtrebjelken til i-bjelken? Tanken er at I-bjelken skal bære lasten som limtrebjelken bærer.
Jeg kan dessverre ikke legge limtrebjelken høyere opp (oppå i-bjelken), det fungerer ikke med øvrig utforming av huset.

Takk for deres tips og forslag!

Lang redig skrue gjennom livet på I-bjelken inn i endetre på limtrebjelken.
Eller
Byggvinkler på hver side av limtreet skrudd i livet.

Protte

Du må få noe som holder rundt undersiden på limtrebjelken, ellers har du stor risiko for spjæring.

Herregud.
Vær glad for at du ikke spør hvordan man fester inn en eldose, da hadde du fått hele forumets elektrikere på deg som påpeker at kun kvalifiserte personer har lov til å røre ved eldoser.

Konstruksjon klarer jo hvem som helst.
Er I-bjelken dimensjonert for å tåle den nye ekstrabelastningen?
Tipper den?

Som Matti sier, bør du ha en "hengsle" i underkant (kan felles inn så det blir flush). Derimot kan du få problemer med at I-bjelken tvister når lasten kommer inn "ocentrerat". Prototypens løsning forhindrer dette så en kombinasjon og du er sikker.

pjfj skrev:
Herregud.
Vær glad for at du ikke spør hvordan man fester inn en eldosa, da hadde du fått hele forumets elektrikere på deg som påpeker at kun autoriserte får røre ved eldosor.

Konstruksjon klarer jo hvem som helst.
Er I-bjelken dimensjonert for å klare den nye ekstrabelastningen?
Tipper den?
Ja, den er dimensjonert for ekstrabelastningen, har sjekket dette med konstruktør. Har dog ikke fått noe bra forslag på innfestingen.

Lillmalen skrev:
Som Matti sier, du bør ha en "hengsle" i underkant (kan felles inn så det blir flush). Derimot kan du få problem med at I-bjelken twister da lasten kommer inn "ocentrerat". Prototypens løsning forhindrer dette så en kombinasjon og du er sikker.
OK, duger dette som hengsle eller trenger hengslet også henge over I-bjelken? Jeg tenker meg 8 mm stålplate og M10 gjengestang eller lignende.

Kombineres med to skruer gjennom livet på I-bjelken rett inn i endetre på limtrebjelken.

Festearrangement med stålhengsle på limtrebjelke festet til I-bjelke, med skruer og gjenget stang, vist i teknisk tegning.

Nja det blir vel litt som å løfte seg i håret, tenkte nok at jeg skulle henge i I-bjelken men innser at det blir litt mer komplisert å få til. For så vidt hindrer du treet fra å spjæres det kan være nok, trebjelken ser grov ut.

Et annet alternativ er å beholde trebjelken som nevnt ovenfor og legge stålplatene på sidene med et antall gjennomgående gjengestenger, minst 2 av dem skal være lavt plassert. Stålplaten skal da gå inn I-bjelken på samme måte som trebjelken. Pass bare på så skruene inn i treet ikke krasjer med en gjengestang.

OK, bra forslag.
Metallplate med bolter som fester en treplanke mot en metallbjelke, som viser klamringsmekanisme for ekstra sikkerhet.

Det ville jo faktisk kunne gå å lage en kombinasjon hvis man vil ha dobbel sikkerhet, dvs både klemforbindelse fra siden og ovenfra.. Både bukseseler og belte!

Konstruksjon med klemforbindelse i treverk og metall med bolter for sikkerhet fra både siden og oven. Hybridmetode for ekstra stabilitet.

Sist redigert:
peternicklas
Forsøke å få en plate festet i midten av livet og deretter koble trebjelken på denne platen. Da får du lasten rett inn i bjelken og unngår forvridning. Legger du bare på den nedre flensen kan du få en nedbøyning av flensen lokalt.

• Liker
Norstmo
  • Laddar…
Det finnes alltid en løsning til! Her burde man komme unna det, men det blir mye borende i I-bjelken.

Og den der platen tror jeg ikke jeg fikser selv, så det blir å gå til platefirmaet for å bøye og få det forboret.

Metallplate festet med bolter mellom treverk og I-bjelke, viser monteringsløsning for byggkonstruksjon.

peternicklas
Så hadde jeg gjort.

Det er feil proporsjon i bildet, jernbjelken er 100 høy og limtre 315, dvs 3 ganger så høy. Tegn om så man ser om det blir fornuftig

Jeg ville ikke brukt gjennomgående skrue gjennom tre, det blir slark med tiden (og å finne platen på den andre siden er ikke lett). Bruk treskrue eller ankarskrue.

Tenk deretter på at et limtre som er 66 tykt trenger avstivning i sidelengs både oppe og nede slik at det ikke "velter"

Protte

prototypen skrev:
Det er feil proporsjon i bildet, jernbjelken er 100 høy og limtre 315, dvs 3 ganger så høy. Tegn om så man ser om det blir fornuftig

Jeg ville ikke brukt gjennomgående skrue gjennom treet, det blir slark med tiden (og å treffe platen på andre siden er ikke lett). Bruk treskrue eller ankarskrue.

Tenk så på at et limtre som er 66 tykt trenger avstiving i sidelengs retning både oppe og nede så det ikke "kalver overende"

Protte
Bra synspunkt. Jeg angav feil ovenfor - bjelken er en INP 200, dvs 200 høy og 100 bred. Tegningen er korrekt.

Fransk treskrue eller ankarskrue høres fornuftig ut, jeg tenkte også på problemet med å bore rett. Man burde kunne få til en sterk klemmeforbindelse likevel.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.