Jeg vil sette opp en krok for å holde en lampe på ca 3 kg, men er usikker på hvilken type krok og hvordan den skal festes for å ikke falle ned. Kroken skal festes i taket på overetasjen, men siden det har vært vanskelig å undersøke det taket på grunn av full loft, har jeg sett nærmere på taket i underetasjen som i hvert fall ser og høres likt ut, så min gjetning er at de er bygget opp på samme måte.
Taket ser slik ut:
Det føles ganske fast og høres ganske stumt ut. I underetasjen har jeg et litt større hull fra tidligere som ser slik ut:
Tykkelsen på hullet (platen) er ca 15 mm. Går jeg inn i en av mine knevegger kan jeg se taket ovenfra (underetasjens tak) og da ser det slik ut:
Min konklusjon/gjetning er altså at det i underetasjen er en eller annen type sponplate som er montert direkte i bjelkene i etasjeskillet. Siden taket i overetasjen og underetasjen er fra samme tid og ser like ut, gjetter jeg at konstruksjonen er den samme, bare med bjelkene mellom overetasje og loft som festepunkt. Er det en rimelig gjetning?
Om man kommer åt och är orolig kan man jo ta et metallbrikke og legge under som fordeler ut trykket. Men det der skal funke for 3 kg ifølge meg.
Kommer dessverre ikke åt fra oversiden der jeg skal feste. Men ja, 3kg er vel kanskje ikke så veldig mye (og med det der mener du den fra Claes Ohlsson som jeg linket?)
Kommer dessverre ikke til fra oversiden der jeg skal feste. Men ja, 3kg er vel kanskje ikke så mye (og med det der mener du den fra Claes Ohlsson som jeg lenket til?)
Ja...15 mm spon skal jo klare en del laster, i alle fall 3 kg. Jeg har hengt lignende lamper på nøyaktig samme måte i gips.