Må bruke en lang skapdør for å lage en front til oppvaskmaskin. Kan et vant øye kaste et blikk på denne profilen og gi tips om fresestål? Takk på forhånd!

• Nærbilde av en treprofil på en skåplucke, egnet for vurdering av passende frässtål til modifikasjon for oppvaskmaskinfront.
Noen slags profilfres.. Men er døren virkelig i massivtre?

Fresestålet er nok veldig spesielt, neppe noe som finnes ferdig. Fresingen er sikkert gjort i en datastyrt overfres. Jeg tror ikke man kan gjøre det med en håndholdt fres med godt resultat.

plåtrickard plåtrickard skrev:
Noen slags profilfres.. Men er luken virkelig i massivt tre?
Nei, MDF.

J justusandersson skrev:
Fresstål er nok veldig spesial, neppe noe som finnes ferdig. Fresingen er sikkert gjort i en datastyrt overfres. Jeg tror ikke man kan gjøre det med en håndholdt fres med godt resultat.
Da kanskje det er lettere å ta bort en seksjon på midten og lime den sammen? Den skal uansett sprøytemales hvit så litt sparkel og sliping er ingen hindring.

Hjørneformen som vises på bildet ditt tror jeg er vanskelig å imitere med en overhåndsfres selv om man bruker en styresjablong. Svingen har en veldig liten radius. Men du kan kanskje forenkle både fresejern og mønster litt?

J justusandersson skrev:
Hjørneformen som vises på bildet ditt tror jeg er vanskelig å imitere med en overfres selv om man bruker en styringssjablong. Svingen har en veldig liten radius. Men du kan kanskje forenkle både fresestål og mønster litt?
Det eneste som skal gjøres er å gjøre døren kortere. Tenkte man kanskje kunne fjerne 8 cm på midten og så lime sammen de for å slippe fresing. På den måten vil den se fabrikkprodusert ut etter litt sminke. Som sagt, den skal males hvit.

Du mener å fjerne 8 cm på midten av en allerede frest dør? Det kan vel ikke være så vanskelig? Du må kanskje bruke noen kex eller lignende for å styre det opp.

J justusandersson skrev:
Du mener å fjerne 8 cm på midten av en allerede frest dør? Det kan vel ikke være så vanskelig? Du kanskje må bruke noen kex eller lignende for å styre det opp.
J justusandersson skrev:
Du mener å fjerne 8 cm på midten av en allerede frest dør? Det kan vel ikke være så vanskelig? Du kanskje må bruke noen kex eller lignende for å styre det opp.
Akkurat så ja. Hadde en idé om at jeg skulle sage av 8 cm nederst og frese nytt nederst. Var bekymret for at en limt skjøt ville bli for svak, men det er jo ingen større belastning på den. Hvordan den er skrudd på oppvaskmaskinen vet jeg ikke ennå, men det kan vel ikke være så merkverdig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.