Hei alle sammen!

Hvor kan man få tak i en konstruktør som kan regne på bæreevnen på min utbygging som jeg skal bygge selv? Eller skal man bare rådføre seg med en snekker? Skal lage takstolene selv og ha en bærende bjelke under gulvet på overetasjen som jeg trenger beregninger på.

Beste svar

Ring et selskap som tilbyr slike tjenester?
Noen store er Tyréns, Wsp og Sweco. Bør ikke være mange timers jobb for å regne på noen takstoler. Hvor avansert er utbyggingen?

Det finnes mange dyktige mennesker her på forumet som også kan hjelpe til med å regne på noen enkle takstoler/bjelker....

Bjelken skal være en IPE eller HEA ellers var det en bra link. Hadde gått åt en LT 140x270 om det skulle holde. Og det hadde blitt en takhøyde på 183 cm under den så det er litt lavt. Spennvidden på bjelken er 3,5 meter og den utbredte lasten skal vel være 200kg/kvm i bolighus har jeg lest, og da blir det cirka 4 tonn.

Takstolene kan man få tips om på træguiden om det er en vanlig modell.

Angående bjelken så er det ganske lett å regne på dette, man trenger ikke være doktor i fasthetslære. Normalt dimensjonerer man mot nedbøyning.
200kr/m2 er en vanlig tommelfingerregel, så kan man legge til litt for egenvekten i bjelkelaget.
Legg opp en tegning eller målsatt bilde av konstruksjonen så kan jeg regne på det.

Mikael_L
Kjøp takstolene og få beregningene på kjøpet, er mitt råd.

Har allerede fått beregninger da jeg ba om tilbud. Men jeg ville endre litt. Legger ved deres tegning.

Var det jeg skrev ikke nok? Spennvidde 3,5 meter, last 4 tonn pluss litt egenvekt som du sa?

• Ritning av takkonstruktion med mått och tekniska specifikationer, inklusive spännvidd 3,5 meter och lastkapacitet 4 ton.
Mikael_L
Grunnen til at jeg synes du kan kjøpe takstolene er først og fremst fordi du kanskje ikke engang gjør dem billigere selv. Og da, om du uansett kjøper, så får takstoltilverkeren rett og slett regne for deg. :)

Vi antar at lasten er 4 tonn, jevnt fordelt, spennvidden 3,5m og fritt oppstilt bjelke.
Akseptabel nedbøyning er 8,7mm (3500/400).
Med en HEA160 får du nå en nedbøyning på 6,2mm.
Med en IPE180 får du en nedbøyning på 7,9mm.

Jeg mistenker imidlertid at du har gjort en tankefeil med lasten. Det er bare halve gulvlasten som belaster bjelken (om den ligger i midten), den andre halvdelen belaster ytterveggene.

Sist redigert:
Ja visst, hva blir det da? Skulle ønske jeg klarer meg med en 120 mm bjelke.

En HEB120 er nettopp 120mm høy og klarer jobben med 6mm nedbøyning.

Takk for dette. Hvilke formler bruker man egentlig når man regner?

I ditt tilfelle brukte jeg belastningsfall 10 i Karl Björks formelsamling.
f=(5xQxLxLxL)/(384xExI)

f=nedbøyning
Q=last
L=bjelkens lengde
E=elastisitetsmodul
I=bjelkens treghetsmoment

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.