Skånepöjk
Hvordan får jeg stolper rette ved støping?

Har en asfaltert bakke. Ca 15 stolper skal støpes i bakken for å etter hvert bli et rekkverk.

Stolpene som skal støpes fast er galvaniserte rør på ca 1,4m høyde.
I bunnen er det store steiner

Hvordan får jeg stolpene rette ved støping? Jeg kan jo ikke stå og holde i hver stolpe til betongen har herdet.

• Liker
lingonlingon
  • Laddar…
Du kan støtte stolpene dine med to støtter som peker i hver sin retning med 90 graders forskyvning.

• Liker
eje2
  • Laddar…
Skånepöjk
R roli skrev:
Du får støtte dine stolper med to støtter som peker i hver sin retning med 90 graders forskyvning.
mener du at jeg skal lene typ planker mot stolpen? En fra hver sin side...?
Beklager, er litt treg i dag

Skånepöjk Hällvetet skrev:
mener du at jeg skal lene typ planker mot stolpen? En fra hver side...?
Beklager, er litt treg i dag
Nei, helst så skrur du dem i stolpen.

Skånepöjk
M mattoys skrev:
Nei, du skrur dem helst i stolpen.
stolpen kommer være i galvanisert stål så det går ikke å skru i den.
overliggeren kommer den sveises på plass

stolpen kommer vara i galvanisert stål så går ikke skru inn i den.
overliggeren vil bli sveiset på plass
Bygg en fixtur da som du kan skru i.
En bredere planke som du borer et hull i samme dimensjon(noe større kan hjelpe) som stolpen.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Skisse av en trestolpe sikret med steiner i bakken, omgitt av flere små planter.
Og andre enden kan man jo drive ned en liten trestolpe, trykke ned "spissen i jorda og sikre opp med litt stein eller noe...

• Liker
pmanS og 2 andre
  • Laddar…
Skånepöjk
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
[bilde]
Typ...
Takk snille! Bare til å bygge, skal ha 15 stolper så...
Men kan iofs støpe 5 om dagen, så gjenbruke virket ;)

• Liker
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Min erfaring er at nettopp dette med å støtte opp det man skal støpe fast, enten det er stolper eller bare plintjern/stolpesko, er det som er mest arbeid med ved en støping.

• Liker
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Skånepöjk
H hempularen skrev:
Min erfaring er at nettopp dette med å støtte opp det man skal støpe fast, uansett om det er stolper eller bare plintjern/stolpesko, er det som er mest arbeid med ved en støpning.
Ja, alt tar jo tid. Tar meg omtrent 1 time å grave et hull. Må sprenge Stein og sånt for å få til det. Blir tro at det mellom 30-40 cm dypt (bare).

tenkte at man burde kunne støtte opp stolpene med ”lekt” og teip. typ 3 pinner rundt stolpen som man Teiper fast.

Ja, alt tar jo tid. Tar meg omtrent 1 t å grave et hull. Må sprenge Stein og slikt for å få det til. Blir trøtt det mellom 30-40 cm dypt (bare).

tenkte at man burde kunne støtte opp stolpene med ”läkt” og teip. typ 3 pinner rundt stolpen som man Teiper fast.
Går sikkert, men fordelen med å skru er at det går lettere å justere hvis man ikke får det spikret rett på første forsøk.

Så kan man jo dra i en skrue mot stolpen så man forhindrer at den synker ned.

En enkel skisse på et rutet papir som viser en sylinder festet med to skruvtvinger, står på en rund base som representerer jord.
Kan gå med noen skruvtvinger også som man stabler opp med noen planker, stein og sand. Eller så kombinerer man forslagene og holder fast støttene med tvinger.

Jeg skulle snekret en "kasse" som jeg trer over stolpen og deretter legger sandsekker eller lignende på trekassen mot stolpen så den holdes stabil, og deretter helle i litt betong i hullet for å låse.

Deretter dagen etter fjerne kassen/sekkene og støpe ferdig.

/ATW

Planker over hullet (skrudd i kryss) så setter du en tvinge over planken og stolpen når den er lodd. Setter du en bolt i de fire hjørnene kan du finjustere med mutteren til den er lodd Illustrasjon av krysslagte planker med en tving og bult for justering. Diagram viser montering med mutter for finjustering mot en stolpe.

Sist redigert:
  • Liker
samlarpådetmesta
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.