Skånepöjk
Leilighetsfikser
· 2012
· 637 innlegg
Skånepöjk
Leilighetsfikser
- 2012
- 637 innlegg
Hvordan får jeg stolper rette ved støping?
Har en asfaltert bakke. Ca 15 stolper skal støpes i bakken for å etter hvert bli et rekkverk.
Stolpene som skal støpes fast er galvaniserte rør på ca 1,4m høyde.
I bunnen er det store steiner
Hvordan får jeg stolpene rette ved støping? Jeg kan jo ikke stå og holde i hver stolpe til betongen har herdet.
Har en asfaltert bakke. Ca 15 stolper skal støpes i bakken for å etter hvert bli et rekkverk.
Stolpene som skal støpes fast er galvaniserte rør på ca 1,4m høyde.
I bunnen er det store steiner
Hvordan får jeg stolpene rette ved støping? Jeg kan jo ikke stå og holde i hver stolpe til betongen har herdet.
Skånepöjk
Leilighetsfikser
· 2012
· 637 innlegg
Skånepöjk
Leilighetsfikser
- 2012
- 637 innlegg

Typ...

Og andre enden kan man jo drive ned en liten trestolpe, trykke ned "spissen i jorda og sikre opp med litt stein eller noe...
Moderator
· Stockholm
· 57 843 innlegg
Min erfaring er at nettopp dette med å støtte opp det man skal støpe fast, enten det er stolper eller bare plintjern/stolpesko, er det som er mest arbeid med ved en støping.
Skånepöjk
Leilighetsfikser
· 2012
· 637 innlegg
Skånepöjk
Leilighetsfikser
- 2012
- 637 innlegg
Ja, alt tar jo tid. Tar meg omtrent 1 time å grave et hull. Må sprenge Stein og sånt for å få til det. Blir tro at det mellom 30-40 cm dypt (bare).H hempularen skrev:
tenkte at man burde kunne støtte opp stolpene med ”lekt” og teip. typ 3 pinner rundt stolpen som man Teiper fast.
Går sikkert, men fordelen med å skru er at det går lettere å justere hvis man ikke får det spikret rett på første forsøk.Hällvetet skrev:
Så kan man jo dra i en skrue mot stolpen så man forhindrer at den synker ned.

Kan gå med noen skruvtvinger også som man stabler opp med noen planker, stein og sand. Eller så kombinerer man forslagene og holder fast støttene med tvinger.
Jeg skulle snekret en "kasse" som jeg trer over stolpen og deretter legger sandsekker eller lignende på trekassen mot stolpen så den holdes stabil, og deretter helle i litt betong i hullet for å låse.
Deretter dagen etter fjerne kassen/sekkene og støpe ferdig.
/ATW
Deretter dagen etter fjerne kassen/sekkene og støpe ferdig.
/ATW
Klikk her for å svare