Har en betongplate støpt på en 1m høy sokkel av leca. Platen er foran ytterdøren.

Kommer til å lekte opp for terrassebord på platen. Men på en av sidene til platen er betongen så glatt at pussen slipper. Til tross for forsøk på å meisle små hakk i forkant.

Som du ser gjelder det bare en "remse" på typ 10 cm x 1m.

Hvordan får vi pussen til å feste uten å måtte bruke nett? Er hardere (A) mørtel bedre, eller kan man enkelt lime noe med festelim på betongen før pussing?

Weber har noe som heter weber.rend aid som man ruller på nettopp for dette (se bilde fra youtube), men ikke så fristet til å kjøpe en hel slik sekk for det lille...

• Betongplaten foran døren har en glatt kant der puss ikke fester seg. Rød pil markerer problemet. Det er teip rundt dørkarmen.
  • En person påfører weber.rend aid Keycoat på en betongoverflate med en malerulle for å forbedre heft før pussing.
har pusset en kjeller så det er den erfaringen jeg har, dvs begrenset.

Der jeg hadde vanskelig for å feste pussen så blandet jeg en grøt av vann og pussmørtel.
klinte på med en pensel og lot tørke/brenne. Deretter pusset jeg på som vanlig. Det ser ut til å sitte bra hittil iaf.

• Liker
KarlPedal og 2 andre
  • Laddar…
Finnes sikkert noen slags primer å male på.
Hør med Weber.

Protte

• Liker
Alko
  • Laddar…
Takk for svar, noe som man kan skape litt struktur med burde jo holde best, typ som når de ruller på den der spesialproduktet på weber-filmen.

Kunne forsøke med å slamre på bruk med vellingkonsistens som fgo beskriver, men har vanskelig for å tro at det funker bra på glatt betong?

Weber (deres support har feriestengt :() har også en ren primer, "Vidhäftaren":

https://www.weber.se/byggkemi/produkter-och-system/byggkemiprodukter/weber-vidhaftare.html

Kan blandes i bruket f.eks når man reparerer betong. Dog undrer man om den virkelig får puss til å feste bedre mot en glatt overflate.

• Liker
Tedde
  • Laddar…
Vellingen fungerte på plastmaling på et sted der det ikke gikk å feste bruk på. Så jeg synes det kan være verdt et forsøk.

• Liker
Alko
  • Laddar…
Interessant, og nå når jeg surfet litt på engelske sider virker det veldig vanlig at man lager nettopp en "slurry" av mørtelen og blander i noen polymerbasert tilsetning "SBR", dette blir en grunning som man skraper litt horisontale spor i før det får brenne.

Jeg gjør et forsøk, med eller uten tilsetning da.

Oppfølging: Kjøpte 1L Weber Vidhäftare for 139. Blandes 1:1 med vann hvis den brukes til slamning/grunning. Brukte A-bruk, konsistens tilstrekkelig seigt for å kunne dra spor i det. Bør feste ekstra godt mot betongen så den kan bære 1 cm c-bruk.

Vidhäftare kan tydeligvis brukes til og med for å lime betong mot betong.

• Rått betonglag på overflate over en brun dør, med synlige teksturer hvor spor er dratt i betongen; maskeringstape langs kantene.
Når ingenting annet fungerer tar man frem flislimet (sitter bra selv om det er formolje igjen), et tynt lag så sitter pussen fint.

• Liker
bjorn80 og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.