8.707 lest ·
16 svar
9k lest
16 svar
Hvordan erstatter jeg bærende vegg best?

Når jeg først begynner å undersøke, ved å fjerne overflater og lignende, forstår jeg ganske raskt at dette er en bærende vegg (265 cm) som går fra murstein til yttervegg. For øvrig går en skyvedør inni den boende veggen. Garderoben på det tredje bildet skal selvfølgelig bort den også.
Jeg har sett på HEA-bjelker i alle deres størrelser HEA100 kanskje) men vurderer om en limtredrager kunne gjort jobben? Har absolutt ingen erfaring med stålbjelker.
Håper det går an å tyde bildene noe så nær…
Hva er en tilstrekkelig løsning for dette tror dere?

Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Umulig å vurdere utelukkende fra bilder.N Nickodemussnickrar skrev:[bilde] [bilde] [bilde] Jeg skal bygge ut kjøkkenet og trenger å rive en vegg for å optimalisere romsligheten på kjøkkenet. Dessuten vil jeg ha bort en unødvendig forhall fra undervåningen til kjøkkenet.
Når jeg vel begynner å undersøke, ved å dra bort ytskikt og lignende, forstår jeg ganske raskt at dette er en bærende vegg (265cm) som går fra murstock til yttervegg. For øvrig går en skyvedør inni den boende veggen. Garderoben på det tredje bildet skal selvfølgelig bort den også.
Jeg har sett på HEA-bjelker i alle størrelser (HEA100 kanskje) men undrer på om en limtredrager kunne fått jobben gjort? Har absolutt ingen erfaring med stålbjelker.
Håper det går an å tyde bildene noe så nærme…
Hva er en tilstrekkelig løsning for dette, tror dere?[bilde][bilde][bilde][bilde][bilde][bilde][bilde]
I tillegg til BirgitS råd hadde jeg kontaktet en konstruktør som kan se på forutsetningene (takkonstruksjon, egentyngder, vindlaster, snølast) for å finne en bærekraftig løsning.
Alternativ 2 kan være at leverandør av limtrebjelker kan være behjelpelige med beregning (moelven for eksempel)
Husk at inngrep i bærende konstruksjon krever byggemelding og startbeslutning fra bygningskommunen. Ofte krever de også en sertifisert kontrollansvarlig.
Vennlig hilsen
Sist redigert av en moderator:
Huset som ble bygget i 1959 ligger i snøsone 1.5. Tydeligvis ganske lav snømengde hva jeg forstår.BirgitS skrev:
Jeg legger ved et bilde med tegningen av etasjen. Veggene er jo ikke “utfylt” på tegningen, og hva jeg forstår så markerer “utfylt” vegger på en tegning nettopp bærende vegger. Men, dette kan jo være et unntak.
Type tak?N Nickodemussnickrar skrev:Huset som ble bygget i 1959 ligger i snøsone 1.5. Tydeligvis ganske lav snømengde så vidt jeg forstår.
Jeg legger ved et bilde med tegningen av etasjeplanet. Veggene er jo ikke "utfylt" på tegningen, og så vidt jeg forstår markerer "utfylte" vegger på en tegning nettopp bærende vegger. Men, dette kan jo være et unntak.
Hvor går takstoler?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Huset er tilbygget minst en gang. Jeg antar at den siste tilbygningen er fra 1959 mens det opprinnelige huset er eldre, ettersom det ser ut til å ha en reisverksstamme. Jeg må nok endre meg. Din markerte vegg er bærende. Den kan erstattes med en bjelke og to søyler. Dimensjonene trenger ikke å bli skremmende siden åpningsmålet er begrenset.
En effektiv måte å fjerne en bærende vegg på er å kjøpe en T-bjelke i stål som felles inn i taket opp-ned.
Hvis du vil fjerne søylene i endene må også disse felles inn (i veggene)
et skikkelig arbeid med stempel, planker og fein multisag. Men bra blir det.
Hvis du vil fjerne søylene i endene må også disse felles inn (i veggene)
et skikkelig arbeid med stempel, planker og fein multisag. Men bra blir det.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En T-stang kan nok være bra i visse tilfeller (kortere spennvidde/mindre last), men neppe her. Uten å vite eksakt hvilke laster det er snakk om trengs minst en HEA 140. Den er stivere enn den største T-stangen.
hvordan i helvete ser du at det er en plankestamme?!?! Helt riktig men hvordan ser du det?J justusandersson skrev:Huset er tilbygd minst én gang. Jeg gjetter at den siste tilbyggingen er fra 1959 mens det opprinnelige huset er eldre, siden det ser ut til å ha en plankestamme. Jeg må nok endre meg. Din markerte vegg er bærende. Den kan erstattes med en bjelke og to søyler. Dimensjonene trenger ikke å bli skremmende siden åpningen er begrenset.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Utdanning, alder og erfaring... Dine bilder avslører det. Virkesdimensjoner og måten å bruke det. Virkets alder og karakter. Furu med store innslag av kjerneved. Gammelt virke. Alt peker på at opprinnelseshuset er bygget før 1950.
Om yttervegger og også innervegger har plankestamme, så gratulerer! Hver eneste planke bidrar til bæringen. Stor forskjell mot reisverksstamme som mest er luft.N Nickodemussnickrar skrev:
Få en konstruktør dit og se. De vil forstå på 5 minutter. Det har med snølast å gjøre, men også yttertakets helling, taktekking tung eller ikke, modell på taksperre frittbærende eller ikke, spennvidde på taksperrene altså bredden på rommet.
Vegen du vil rive bidrar til husets totale bærende kapasitet. Men det er ikke det samme som at den er vitalt bærende. Jeg er en slags erfaren amatør som har gjort en masse lignende som det du vil gjøre, og når jeg ser på bildene så ser veggen for tynn ut til å være en hjertevegg. Men hvis den skulle være det, så kan det løses på en fin og god måte. Som sagt et proff vil se dette raskt.