2.414 lest ·
9 svar
2k lest
9 svar
Hvordan enklest løse stendere som ikke er i vater?
Holder på å renovere et gammelt 30-tallshus der stenderne ikke er i vater. Lengst inn mot veggene er det høyere enn i midten, men også mellom visse stendere lenger inn mot midten av rommet skiller det en del.
Hvordan løses dette enklest? Skru på nye stendere på de gamle, men noe høyere og sørge for at de er i vater? Prøve å skjøte på en planke der det skråner oppå eksisterende stendere?
Hvis man skal skjøte på stendere ved siden, hva slags størrelse trenger de å ha? Hva er tilstrekkelig?
Edit: Skal deretter legge ny gulvspon og oppå det gulv.
Hvordan løses dette enklest? Skru på nye stendere på de gamle, men noe høyere og sørge for at de er i vater? Prøve å skjøte på en planke der det skråner oppå eksisterende stendere?
Hvis man skal skjøte på stendere ved siden, hva slags størrelse trenger de å ha? Hva er tilstrekkelig?
Edit: Skal deretter legge ny gulvspon og oppå det gulv.
På mine gulvstendere i mitt hus (40-tall) hadde de lagt masonite og papp i varierende tykkelse for å få gulvstenderne i nivå.4 40talshuset skrev:Holder på å renovere et gammelt 30-tallshus der stenderne ikke er i vater. Lengst inn mot veggene er det høyere enn i midten, men også mellom noen stendere lenger inn mot midten i rommet er det en del forskjell.
Hvordan løses dette enklest? Skru på nye stendere på de gamle, men noe høyere, og sørge for at de er i vater? Prøve å skjøte på en planke der det stedet oppå eksisterende stendere?
Hvis man skal skjøte på stendere ved siden av, hva slags størrelse trenger de å ha? Hva er tilstrekkelig?
Edit: skal deretter legge nye gulvspon og oppå det gulv.
ja, samme her.. De løsnet dessverre da jeg tok bort gulvet. Men det føles som et skikkelig puslespill å gjøre det sånn.. Men absolutt en variant. Dessverre går det jo ikke riktig lime mot bjelken da, men kanskje det ikke trengs. Kanskje det holder å skru gulvsponet.Violina skrev:
Trodde det var vegg...4 40talshuset skrev:
Jeg renoverte/bygde en leilighet med lignende problem.
Der høvlet vi ned der det var høyt, så skrudde vi stendere på siden der det var lavt.
Enklest er vel å ta ut en høyde, så skru nytt fra siden
Ja, det høres ut som jeg også trenger å gjøre det slik. Problemet er at jeg ikke riktig kommer til med høvelen for å høvle ned lektene mot veggen (de som er klart høyest. De sitter delvis under veggen men stikker selvfølgelig ut, men maskinen min kommer ikke til ordentlig.nino skrev:
hva for dimensjoner trengs på lekter som skrus på eksisterende lekter som skal holde oppe gulvet?
Du burde vel kunne sage bort en del med f.eks. motorsag.
Jeg brukte det gamle gulvet som var kanskje 35-40mm tykt og 100-120mm bredt.
Har fungert i 15 år, ellers er det vel 45x95 lekter eller en annen bredde, avhenger jo av hvor mye det skal opp.
Jeg brukte det gamle gulvet som var kanskje 35-40mm tykt og 100-120mm bredt.
Har fungert i 15 år, ellers er det vel 45x95 lekter eller en annen bredde, avhenger jo av hvor mye det skal opp.
ja, kanskje en sag går. Dessverre er det en plankjævel som i sin tur hviler over kottlinger på den ene siden. Tør ikke sage ned den planken for mye da den ikke er så tykk. (Regelen i det tilfellet ligger under veggen og så stikker plankene ut som holder opp gulvet i sin tur.. Selvfølgelig er det alltid noe som skal jævles..nino skrev:
skal opp noen centimeter på det verste stedet.
Klikk her for å svare