jeppeknaster skrev:
.......
Antar at du har tre søyler per bjelke om du har de spennviddene? Er den 7,5 m bred og 6,5 m dyp? Hvilken spennvidde får du for 45x220 C24? Hvordan har du konstruert taket for å få det tett?
Legg gjerne ut bilder om du kan. Spennende å få se hvordan du har gjort.
....
Plukker opp denne tråden jeg også da jeg skal fikse et lignende prosjekt... Er nysgjerrig på spennvidden på ovennevnte bjelke, klarer man 4 m? Tenkte å ha en delvis nedgravd carport/altan på 4x8 m. Samme sak der med lecavegg på plate. mvh T

Min carport/garasje er B 7.5m x D 6.5m. Limtrebjelken har dimensjonen 140x270 og søylen 140x140, og det er mulig du fikser 4m spennvidde på den bjelken, avhengig av snøsonen. Moelven lagerbjelkeprogram http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx der kan du legge inn dine forutsetninger.

kwattro - trenger du konstruksjonstips så deler jeg gjerne mine erfaringer da jeg fikset en ganske elegant løsning med akkurat kombinasjonen en slags terrengcarport med veranda og innglasset uterom ovenpå.

"kwattro - trenger du konstruksjonstips så deler jeg gjerne mine erfaringer ettersom jeg fikset en ganske elegant løsning med nettopp kombinasjonen av en slags sokkeletasje carport med altan og innebygd uterom oppå."

Takk for det. Tar gjerne del i ditt prosjekt, har tenkt akkurat det samme som dere har gjort.
Venter dog med uterommet til neste år...gjerrig som jeg er... Hvordan løste du for eksempel tak/golv? rupanel og takpapp? eller metall på det? mvh Thomas

Jeg vedlegger en liten SketchUp-bilde for å forklare prinsippet i konstruksjonen av taket, tar noen bilder i løpet av dagen for å videre illustrere. Jeg har tegnet opp en seksjon av taket, du ser takbjelkene (45x220) med limt og spikret lekt langs sidene (grønn) på de legges råspont som også den er limt og spikret (brukte dykkertpistol mest for å bare feste ned dem til limet hadde herdet) På det har jeg kledd inn alt med underlagspapp, og på underlagspappen sitter en "offerplank", i mitt tilfelle kløv jeg 45x70 trykkimpregnert (blå) som ble skrudd ned i takbjelken med 5x80 treskrue. Når det var gjort la jeg på overflatepappen, i mitt tilfelle valgte jeg Byggmax Glacier 3 som ble lagt i en eneste lang bane fra den fjerne enden, opp over "mønet", og ned til den andre enden. De rullene er 7m om jeg ikke husker feil, så jeg fikk kun noen desimeter til overs av hver bane. På den måten unngikk jeg helt skjøter i overflatepappen. Den brettet jeg opp langs sidene av takbjelkene og kuttet av i høyde med "offerplanken". På offerplanken la jeg PL400 og i det satte jeg fast bandstål, tror bredden er drøyt en desimeter. Når limet der hadde herdet gikk jeg med gummiklubbe og banket ned kantene noe, for å skape en kuppel over det hele. Vil man være overkill, går det jo å rustbehandle bandstålet, men etter min mening så vil bandstålet holde minst like lenge som takpappen, så når pappen trenger å utbedres kan jeg bytte bandstålet også i så fall. Så skulle det jo bli en form for gulv over det hele... :D Da la jeg terrassebord, som jeg satte sammen i ruter på ca 700x2000mm, skrudde altså fast terrassebordet med jevne mellomrom i en underliggende terrassebordbit som løp i midten mellom takbjelkene. Må man hente noe som faller ned mellom terrassebordene, eller når den dagen kommer da det er på tide å utbedre pappen, så løsner jeg 10-20 skruer og løfter bort terrassebordene i seksjoner. Angående uterommet, så bør du (i alle fall etter min mening) bygge det samtidig. Stammen for rommet må festes skikkelig i takbjelkene, det går ikke å stille det flytende på samme måte som terrassebordene. Jeg tar noen bilder i løpet av dagen og legger opp her, så er det bare å spørre om du/dere lurer på noe mer.

Fredelig // Erik

• 3D-modell av takseksjon med synlige takbjelker, lekter, råspont og underlagspapp, illustrert i forskjellige farger på en lys grå bakgrunn.
Takk for det utførlige svaret! Jeg vet ikke om jeg kommer til å måtte isolere garasjeplassen under terrassen og velger derfor å ha den muligheten.. Så selv om du har gjort det supert, så bygger jeg nok med skrånende taklekter og lengdeskapende lekter for å skru fast dekket senere..
Takket være tips om bra takpapp eller lignende. mvh Thomas

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.