Hei!

Jeg skal bygge ut huset mitt, og renovere den eldre delen av huset.

Jeg kommer bl.a. til å fjerne kutterspån på loftet og sprøyte inn løsull.

Det gamle innertaket er et spent vevtak, med rupanel over som er spikret i takstolene.

Jeg kommer til å montere en del spotter i taket, og jeg har i dag ingen dampsperre mot loftet, så jeg vurderer å rive ned rupanel og begynne på nytt.

Hvordan bygger man normalt sett et innertak i dag? Jeg hadde tenkt meg et gipstak, men hva har man under? Glespanel med cc 30?

/Jonas

Nå tenker jeg ikke svare på ditt spørsmål, men bare mene litt: Behold råsponten - den gjør ingen skade der den sitter. Sett plast direkte på råsponten og spik 22x45 spiklekter på dette. Deretter er du klar for å sette gips, trepanel eller hva du nå vil ha i taket.

Jeg har tenkt i de banene.

Det spiller ingen rolle at diff-sperren ikke sitter nærmest isolasjonen?

/Jonas

Nei, det spiller ingen rolle at det er råspont mellom diffspärr og isolasjon. Men hvorfor fjerne kutterspånet, sprøyte løsullen oppå, om det finnes plass.
Du bør kanskje velge en tykkere spikrelekter enn 22 for å få plass med spots, 28 eller 34 mm om takhøyden tillater det.

/Bror

Nei, det spiller som sagt ingen rolle. Det skjer jo ingen avgjørende temperaturfall der luft kan kondensere så da er det rolig.

En god grunn til å måke bort sponet er at det er forbannet kjedelig å montere spotter med sponet på plass. Skal man ikke bli helt gal i prosessen så må sponet bort.

Hei

Behold spånet. Det finnes 12v-spotter som klarer 19 mm i byggehøyde.

Et tips! Bruk 22x95 når du spikrer. Bra når takene ikke er vinkelrette i gamle hus.
Med 45 blir det ikke mye å skru i om platene stikker i vei sidelengs.

Mats

Timmervikarn skrev:
Hei

Behold sponen. Det finnes 12v-spotter som klarer 19 mm byggehøyde.

Et tips! Bruk 22x95 når du spikrer. Bra når takene ikke er vinkelrette i gamle hus.
Med 45 blir det ikke mye å skru i om platene stikker av i sidelengs.

Mats
Sa jeg 22x45? Jeg har jo faktisk spikret opp 22x70 overalt..... ::)

Nå må jeg straks advare om at jeg ikke har noen anelse om hvordan man etterisolerer loftsbjelkelag, derav mine følgende spørsmål. Er det virkelig i alle tilfeller bra med en dampsperre mot rommet ved isolering av loftet? Finnes det krav til isolering og ventilasjon som skal oppfylles for at dampsperren skal fungere som tiltenkt?

Diffsperre skal ikke brukes sammen med ekofiber.

/Jonas

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.