I huset, bygd på 70-tallet, så valgte man under byggingen å ha uhøvlet!! spontet panel som innertak i alle rommene. Med årene har enkelte rom fått litt hvit farge påslabbet og gangen + kjellerstuen har blitt smakfullt beiset i husets øvrige fargetema (4 nyanser av brunt).

Jeg planlegger å rive en vegg til det som tidligere var fyrrom/lager og sette opp en ny på omtrent samme sted, bare rettere... Når jeg først er i gang så tenkte jeg at i den delen sette opp en form for gipstak (eller hva som nå er passende). Det føles som et passende sted å begynne istedenfor gangen ;)

Et problem er at nåværende innertak er spikret direkte i bjelkene, dvs det mangler glesepanel. Det enkleste er jo kanskje å bare sette opp gips over det nåværende. Men jeg vil samtidig flytte litt på strømmen, forberede trekking av nettverk og få litt oversikt over hvordan diverse rør osv er der under. Således må det nåværende ned, i hvert fall delvis.

Løsningene jeg vurderer er enten "vanlig" glesepanel (28 x 70) eller sekundærbjelker i stål. Uansett så mister jeg jo litt av takhøyden på 230.

Så må jo den nye veggen festes i toppen også, normalt fester man vel den i enten en takbjelke som sitter riktig eller i glesepanelet (eller kortlinger?).

Min plan så langt er å ta ned taket inne i dette rommet og spare så mye som mulig i tilstøtende rom. Så sette opp innerveggen så den er "ferdig" på den ene siden og ta det derfra ;)

Spørsmålet er bare hva som er den "rette" løsningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.