9.568 lest ·
21 svar
10k lest
21 svar
Hvordan bygger jeg et stort skrivebord med Elfa og Benkeplate? Ca 2700 x 650.
Jeg hadde en slik løsning med en bordplate fra Ikea. Platen var av den typen som er "hul" og er tykk men veier ingenting. Jeg hadde en ganske dyp plate, så for å få litt ekstra støtte satte jeg ben i forkanten av platen (også fra Ikea, platen har jo ferdige skruehull og alt).
Vi har Elfa til litt av hvert, inkludert tunge skuffer med verktøy. Vi bruker skinnene som henges i en list. Når hyllene er tomme kan det skrangle og slarke litt på forskjellige kanter, men så snart det er litt vekt på det hele blir det stabilt.
Vi har Elfa til litt av hvert, inkludert tunge skuffer med verktøy. Vi bruker skinnene som henges i en list. Når hyllene er tomme kan det skrangle og slarke litt på forskjellige kanter, men så snart det er litt vekt på det hele blir det stabilt.
Takk!Tomtom79 skrev:
Det går jo selvfølgelig også bra å kombinere med Johans forslag om man vil forsterke litt. Derimot ville jeg ha sørget for å holde 100mm fritt ovenfor elementet så det går jo ikke så bra å kombinere med en bjelke på veggen. Men vel på høyre side.
Ville sagt at bruk ELFA skinner og konsoller. Kjenn etter så du får riktig høyde osv. Når du er helt fornøyd, skru på et par bjelker eller støtteben om du anser behovet for det.
Har du skinner hele veien ned kanskje det også funker å sette en liten hylle under skrivebordet for noen router/switch eller kanskje for en komfortabel pute å legge beina på.
Hvor mye luft trenger å kunne strømme igjennom for å forhindre kaldtrekket? Ville det funket å skyve platen hele veien mot veggen men å f.eks. bore ventilasjonshull á 50mm med ca. 100mm mellomrom?
Henrik
Det spørsmålet er det dessverre ikke mulig å svare på. Avhenger helt av hvor mye varme huset mister og hvor bra vinduet isolerer. Men alt er bedre enn ingenting.B Banansvenne skrev:
Er radiatoren vanligvis veldig varm, trengs det trolig mer luftstrøm, er den normalt veldig sval selv om det er kaldt og blåser ute, så trengs det mindre.
Nå er jeg stort sett i havn med prosjektet!
Det ble fire elfaskinner og en 27mm benkeplate i furu på ca 2700x620, der jeg freste kantene og brukt hardvoksolje på. Det svikter litt noen millimeter hvis jeg legger vekt på den, men alt i alt føles alt veldig stabilt. Jeg sagde også ut en bit under vinduet for å redusere risikoen for kald trekk. Får se om det er nok, eller om mer trengs.
Det ble fire elfaskinner og en 27mm benkeplate i furu på ca 2700x620, der jeg freste kantene og brukt hardvoksolje på. Det svikter litt noen millimeter hvis jeg legger vekt på den, men alt i alt føles alt veldig stabilt. Jeg sagde også ut en bit under vinduet for å redusere risikoen for kald trekk. Får se om det er nok, eller om mer trengs.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 innlegg
Propert! 👌
Kjører du kun med elfas konsoller til skrivebordet eller har du stivet opp med større konsoller eller bjelker?B Banansvenne skrev:Nå er jeg stort sett i havn med prosjektet!
Det ble fire elfaskinner og en 27mm benkeplate i furu på ca 2700x620, der jeg freste kantene og kjørt på med hardvoksolje. Visst svaier det noen millimeter om jeg legger vekt på den, men overlag føles alt veldig stabilt. Jeg sagde også ut en bit under vinduet for å minske risikoen for kulderas. Får se om det holder eller om mer trengs.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Stort skrivbord arbetsbord skänkes i Göteborg
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Bygger skrivbord med två möjliga höjder – hur fästa förlägningsbenen
Möbelsnickeri -
Bygger stort medelhavsinspirerat stenhus - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Stort skrivebord - trenger Stabilisering
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Stort skrivbord?