Hei, skal bygge et plassbygd hyllesystem i stuen, identisk med det på bildet i lenken nedenfor. Er det enklest å feste sammen de vertikale/horizontale hylleplanene som en "kam" (bilde i samme lenke). Lurer også på hva jeg trenger av sag til dette, tenkte å bruke MDF, som byggevarehuset kan sage opp i omtrent riktig størrelse..

http://www.ohyes.se/hyllsystem.jpg

Med vennlig hilsen
Calle

Blir nok en hel del pusleri før det blir klart. Å flette sammen på denne måten er smidig og enkelt når bitene er klare.
Byggevaresenteret bør kunne sage til platene nøyaktig for best passform (hyllebredde).
Personlig ville jeg ikke ha saget, men brukt en håndoverfres når du skal lage tappene. For å få litt snert på hyllen må det ikke være slark når man skyver inn hylleplanene.

• Liker
HerrMullvad
  • Laddar…
Akkurat, la dem sage til dem nøyaktig, ikke bare omtrent. Det sparer deg mye arbeid (og banning) + at det blir veldig fine kutt hvis de har en nyslipt klinge.

calle_andersson: Du har PM

En overfres har jeg aldri brukt, ville det funket med en sånn her? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=38882142 Jeg innser også at passformen er veldig viktig ved et sånt byggverk, sager man med en kapp/gjærsag så blir det jo vanskelig å få løs den gjenværende biten og å få til en jevn og rett kant der "kammene" møtes...?

Den duger. Det er viktig at en side på plata er rett siden du ikke kan bruke sideanlegget når du skal frese. Du må styre fresen etter en rett planke. Det optimale er om to parallelle motsatte sider på bunnplata er rette. Til den trenger du en notfres f.eks. 30-7697 også den fra Clas Ohlson. Den er 12 mm men jeg mistenker at MDF-platen er 13 mm. Hvordan du gjør der tar vi senere. Jeg vil også anbefale deg å også skaffe 4 stk tvinger (30-7542) for å kunne tvinge fast de planker du skal kjøre fresen etter. Du trenger også en vinkelhake (31-151), vernebriller og hørselsvern.
Om du nå summerer kostnaden for innkjøp av verktøy og MDF-platene, er prosjektet fortsatt interessant?
Som svar på din fundering der "kammene møtes" kan man hugge bort biten med en stemjern. Det er enkelt, men å sage rett og få til fine kanter er umulig med en sag. Derfor blir det best resultat med en fres (rette fine glatte kanter).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.