Føler meg litt usikker på hvor dette egentlig passer inn, men men....

Vi har en firma som holder på å installere en FTX løsning i vår sokkeletasje fra 60-tallet med litt for høye radonverdier.

Det ser ut til at de blir ferdige nå på fredag, og da gjenstår det litt innbygging av ventilasjonsrør for meg. Jeg skal gjøre følgende:

1. Bygge inn et 9 meter langt 100mm rør som sitter i hjørnet mellom vegg og tak (en horisontal kasse)

2. Bygge inn et 4 meter langt 200mm rør som sitter i hjørnet mellom vegg og tak (en horisontal kasse)

3. Bygge inn 2 * 200mm rør som sitter i et hjørne i et rom og går fra gulv til tak (en vertikal kasse).

Nå til mitt spørsmål.... Hvordan bygger man enklest en kasse og hvilke materialer bruker man? Den ene kassen vil være under bakkenivå i en sokkeletasje, noe som gjør at man kanskje bør tenke over hva man skal bruke av materialer.

Forklar gjerne trinnvis

Takk på forhånd.

Bruk regel 45x45 (ca) som du skrur langs med røret på vegg og tak. Forsøk å få regelen så nær opp bak røret som mulig, for at ikke trommelen skal bli unødvendig stor. Kapp til remser av spon eller gips i den størrelsen (120--130mm) som du ser de må være for å havne i vinkel med tak og vegg. Kapp en regel og skru langs den ene kanten på sponet/gipsen, og skru så den andre platebiten sammen med den første slik at de to remsene danner en vinkel, og er skrudd sammen. Løft så opp skivvinkelen og skru fast i tak/vegger. Og så enda en og enda en.... Sparkle og vev/tapetser deretter boksen, så du skjuler den,=mitt tips. Vær nøye med å måle og sjekke at regelen inne i vinkelen ikke blir for stor så den tar i røret, det holder nok med en 30x30mm.

Ovenstående funker, men her kommer et tips til...
Bruk plåthörn 50'5 for å redusere mer på trommen... Fest disse i tak og på vegg.

Heng først opp plate fra tak og ned... Fest deretter en plåt vinkel i denne og så kjører du underkanten..
Bruk gjerne dobbelgips for lydens skyld...

mr Z skrev:
ovanstående funkar men här kommer ett tips till...
Använd plåthörn 50'5 för att minska mer på trumman... Fäst dessa i tak og på vegg.

Heng først opp plate fra tak og ned...Feste deretter en metallvinkel i denne og så kjører du underkanten..
ABruk gjerne dobbeltgips for lydens skyld...
Går også naturligvis, med viss bekymring for resonanslyd ::)

Takk for bra svar.

Resonanslyd? Mener du at lyden fra ventilasjonen kunne høres gjennom?

Henger ikke helt med :o

Når man bruker plate/vinkler som innfesting, som i dette tilfellet i en trommel, er det ikke uvanlig at det oppstår resonanslyd, siden platene her ikke ligger tett inntil innfestingen hele veien. Det er derfor også viktig at selve røret er festet for seg, og ikke ligger mot trommelen. Det du kan gjøre for å bruke platevinkler, som kanskje blir enklere, er å legge isolasjon rundt røret noen steder i trommelen, da opphører risikoen for resonanslyd. Det er jo tross alt en trommel du skal bygge, og en slik pleier å transportere lyd eller vibrasjoner.

Takk for svaret. På ett sted er veggen under mark, og der mistenker jeg at jeg må bruke metallstendere.

Ingen isolasjon i det hele tatt på spirorøret?

synpunkter skrev:
Ingen isolasjon i det hele tatt på spirorøret?
jasså, og hvorfor ikke det da?? Mine ligger innpakket i isolasjon på loftet til avtrekksluften.

Det var et spørsmål. Ingen stillingtagen

saturnus2 skrev:
Når man bruker plater/vinkler som innfesting, som i dette tilfellet i en trommel, så er det ikke uvanlig at det oppstår resonanslyd, ettersom platene her, ikke ligger tett mot innfestingen hele veien. Det er derfor også viktig at selve røret er festet for seg, og ikke ligger mot trommelen. Hva du kan gjøre for å bruke platevinkler, blir kanskje enklere, er å legge isolasjon rundt røret på noen steder i trommelen, da opphører risikoen for resonanslyd. Det er jo tross alt en trommel du skal bygge, og en slik pleier å transportere lyd eller vibrasjoner.
Du får unnskylde meg, men Platenes innfesting og resonans er vel 2 helt forskjellige ting... I min verden oppstår resonans ved en gitt frekvens i et mer eller mindre lukket system. Joda, en dårlig innfesting er en dårlig innfesting og plate eller tre spiller ingen rolle i dette tilfellet...

Og angående isoleringen så er det lur å bruke den i alle former for tromler/slisser for å redusere akkurat resonansen.. Så det viktigste av alt flere platelag, standard pleier å være 2 lag for akkurat lyd og brann...

mats_o skrev:
Det var et spørsmål. Ingen stillingtagen
Beklager, jeg funderte litt over det først.

Med mitt lille innlegg, et spørsmål, mente jeg at isolasjon på ventilasjonsrørene er viktigere enn om man bygger med tre/plater/gips osv.

Kan det være en idé å kle inn trommelen innvendig med en form for lyddempingsmatte eller lignende??

brevik skrev:
Kan det være en idé å kle inn trommelen innvendig med en form for lyddempingsmatte eller lignende??
Jeg tror den kan være for stum, vanlig isolasjon holder, men pakk den ikke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.