Hei,

Jeg har nettopp kjøpt en carport med bod, med pulttak. Problemet er at jeg bare fikk med "takstolene" og takstein. Resten av takkonstruksjonen mangler.

Jeg lurer rett og slett på HVORDAN jeg bør bygge videre fra når jeg har reist alt og takstolene er på plass?
(Vedlagt bilde viser en ferdig identisk carport)

Ville vært veldig takknemlig for tips og ideer da jeg mangler nok kunnskap til å sikkert velge riktig! :S

• Carport med pulpettak, hvitmalt struktur, solfylt dag. Viser side med takrenne og del av tilstøtende bygg.
Ola78
Spik på rupanel, deretter legger du godkjent underlagspapp som du spikrer med galvanisert pappspiker, så lekter og så bærelekter for taksteinen. Gå inn på f.eks. Benders eller en annen taksteinprodusents nettside for å se hvordan du kan gjøre det. Ikke glem å montere fotbeslag og takrennekroker før du legger steinene. Her er en lenke http://www.benders.se/Portals/0/LaggningBetong2009-12_LU.pdf

Oi oi, det der kunne jo ikke bli bedre! Der fikk jeg jo akkurat forklart! Stor takk for dette, nå ble jeg helt klart roligere=)

Jeg kom på en ting til......

Hvordan bør jeg feste de rette "takstolene" mot veggelementene. De er jo selvfølgelig utskåret for å passe nøyaktig, men jeg funderte på selve festingen?

Noen andre smarte tips som kan være bra å ha med seg når man skal gi seg i kast med dette?

Ola78
Du mener hvordan du skal feste dem oppå veggen? I så fall kan du feste dem med forsterkede vinkeljern som du spikrer i hammarbandet og takstolen med ankerspiker. Et annet alternativ er å dra vinddragband over dem som du spikrer hver side ned i hammarbandet på veggen. Om jeg har misforstått hva du mener, så ber jeg om unnskyldning. Her er forresten en lenke til hvordan du kan bygge opp ditt tak http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5174&contextPage=5950

Ja, det var jo akkurat det jeg lurte på! Igjen, tusen TAKK for hjelpen! Perfekt info/guide!

Ola78
Vær så god, alltid gøy å kunne hjelpe til:-)

Finnes det ingen snik-variant der man ikke legger et rupaneltak men bare spikrer en kraftigere lekt direkte på takstolene. Da vil man jo riktignok kunne se taksteinene nedenfra. Eller må(!) rupanelen være der for å stive opp?

Ola78
Du kan lage et lett undertak, da bruker du spesielle godkjente plater og bruker en grovere bærelekt, f.eks. 45*70. Sjekk lenkene jeg har lagt inn, der står det mer.

Til en carport kan du også drite i undertaket og bare bruke 45x70 som lekter. Det gjør jo ikke så mye om det kommer noen dråper kondens på bilen.

"Snik-varianten" uten råspont/underlagspapp men med board gjetter jeg bare sparer tid/jobb og ikke mye penger....eller?

Grunnlaget til boddelen (og den lange dekkede siden) har jeg bygget opp med skalblokker som jeg nettopp har fått på plass og støpt ferdig.....ble det veldig bra! Den store monteringen av de ferdige veggseksjonene skal starte i morgen, og jeg begynner å bli litt nervøs=S
Er det noe spesielt jeg bør tenke på???
Noen helger fremover blir det også aktuelt å isolere gulvet i boden.....hvordan bør man best gjøre dette?

Ola78
Vet ikke hvor mye tid "snik-varianten" sparer, men det er nok litt billigere siden mange husfabrikker bruker det. Personlig ville jeg lagt råspont, synes det føles som det blir et mer solid tak. Når det gjelder isoleringen av gulvet er vel det beste å bruke byggrull for å ikke få så mange skjøter i isolasjonen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.