Skal installere en Nordpeis Monaco. Trenger å bygge opp en sokkel slik at ovnen får et plant underlag. (Ovnen skal stå med sentrum over kanten på et trappetrinn).

Hullet i gulvet lengst inn mot veggen skal brukes til tilluft.

Min plan er å bygge opp en sokkel av lettbetongblokker, som jeg deretter kler med samme fliser som resten av gulvet, på siden og oppå.

Selve ildstedet vil stå på en "pall" med 4 ben, se foto. 2 av bena vil jo stå på sokkel. Hele ovnen veier et par hundre kg så det blir jo en del tyngde på sokkelen via de 2 bena.

Vil la et hull være igjen i sokkelen for tilluften.

Er dette riktig måte å bygge sokkelen på? Er lettbetongblokk riktig materiale eller bør jeg bruke murblokk (lecablokk, lettklinkerblokk)? Eller annet?

Kan man la de 2 bena stå direkte på lettbetongblokken eller trenger man å forsterke? Blir jo tungt trykk fra de 2 bena.

(Kommer eventuelt til å legge fliser oppå lettbetongblokkene)

Noen tips og tanker?

• En moderne peisovn med glasspaneler som viser levende flammer. Den har et hvitt, minimalistisk design med rette linjer og står fritt på gulvet.
  • Tegning av en ovn montert på en vegg, med åpning i gulvet for lufttilførsel; fargerike linjer skisserer plassering av ovn, pipe og fundament.
  • Instruksjonsmanual for Nordpeis Monaco, viser monteringsdetaljer for peisens base og brennkammer, inkludert festemekanismer og benposisjon.
  • Monteringstegning for Nordpeis Monaco, viser komponentoversikt og detaljer for installasjon, inkludert ramme, skruer, og toppgrill.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.