4.116 lest ·
16 svar
4k lest
16 svar
Hvordan bygge liten terrasse på eksisterende platetak
Tanken er å bygge en liten, liten terrasse på eksisterende platetak på enklest mulig måte. Vinduet på bildet skal rives og det skal settes inn en altandør + vindu ved siden av i dimensjonen 13x13, altandøren blir 8x22.
Kan man bruke kilsagede trykkimpregnerte lekter f.eks. 45x145 som man så høvler kantene på undersiden for å passe i platens daler?
Terrassen skal bare være på midtdelen av taket på bildet, altså ikke i gavlens fulle bredde så det blir ingen stor tyngde å snakke om.
Eller er eneste alternativet å rive platetak + lekter på hele utskytende tak og legge pappetak, nytt platearbeid m.m.?
Som vanlig svært takknemlig for forslag...
Kan man bruke kilsagede trykkimpregnerte lekter f.eks. 45x145 som man så høvler kantene på undersiden for å passe i platens daler?
Terrassen skal bare være på midtdelen av taket på bildet, altså ikke i gavlens fulle bredde så det blir ingen stor tyngde å snakke om.
Eller er eneste alternativet å rive platetak + lekter på hele utskytende tak og legge pappetak, nytt platearbeid m.m.?
Som vanlig svært takknemlig for forslag...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Før du begynner med for mye arbeid synes jeg du skal sjekke om taket tåler den ekstra lasten som oppstår. Jeg mener ikke at du skal gjøre en fullstendig bæreevneberegning, men finn ut av takbjelkenes dimensjoner, lengde og c/c avstand.
Å figurskjære trykkimpregnert materiale slik at de passer i platetalene kan fungere hvis talene ikke samtidig skal svare for noen nevneverdig vannavrenning. I det minste kan du teste konseptet på den måten. Etterpå kan det kompliseres så mye som helst.
Å figurskjære trykkimpregnert materiale slik at de passer i platetalene kan fungere hvis talene ikke samtidig skal svare for noen nevneverdig vannavrenning. I det minste kan du teste konseptet på den måten. Etterpå kan det kompliseres så mye som helst.
Medlem
· Blekinge
· 12 280 innlegg
Herlig idé! Enklest er vel skråsagde bjelker som ligger over takbjelker som finnes. Best om de skråsagde har egen bæreevne slik at de kan hvile på gesimsbåndet og ved husfasaden. Trallen kan jo være glissen for å redusere vekten, og deretter er det vel bra å sette opp strenge begrensninger på hvor mye dere får laste på dekket. Ingen tunge ølkasser eller blomsterpotter av granitt.
Jeg har ikke tilgang til å inspisere underliggende bjelker på noen måte så vet ikke dimensjoner.T Thomas_Blekinge skrev:Herlig idé! Enklest er vel skråsagde bjelker som ligger over takbjelker som finnes. Best om de skråsagde har egen bære evne så de kan hvile på hammarbandet og ved husfasaden. Trallen kan jo være glissen for å redusere vekten, og så er det vel bra å sette opp harde begrensninger på hvor mye dere får laste på dekket. Ingen tunge ølkasser eller blomsterpotter av granitt.
Hvordan mener du med "Best om de skråsagde har egen bære evne så de kan hvile på hammarbandet og ved husfasaden"
Neste problem, hvordan vet jeg hvor takbjelkene finnes?T Thomas_Blekinge skrev:Herlig idé! Enklest er vel skråskårne bjelker som ligger over takbjelkene som finnes. Best om de skråskårne har egen bæreevne så de kan hvile på hammerbåndet og ved husfasaden. Terrassen kan jo være glissen for å redusere vekten, og det er vel bra å sette opp harde begrensninger på hvor mye dere får laste på dekket. Ingen tunge ølkasser eller blomsterpotter av granitt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Regn med at en balkong eller en terrasse skal tåle dobbelt så mye last sammenlignet med et tak. Kan du ikke vurdere takbjelkenes bæreevne, fraråder jeg prosjektet.
Medlem
· Blekinge
· 12 280 innlegg
Noen ganger ser bjelkene ut bak takrennen, og man kan se deres plassering og dimensjon.
Nå har jeg sett på takutstikket o.s.v.
Takbjelkene er 45x145mm cc60. Spennvidden er ca 110cm.
Kan man være sikker på at Strølekten under platen er spikret i takbjelkene slik at jeg legger nye trykkimpregnerte bjelker i platens daler virkelig på disse?
Eller hvordan ville dere konstruert det hele med ovennevnte fakta.
Takbjelkene er 45x145mm cc60. Spennvidden er ca 110cm.
Kan man være sikker på at Strølekten under platen er spikret i takbjelkene slik at jeg legger nye trykkimpregnerte bjelker i platens daler virkelig på disse?
Eller hvordan ville dere konstruert det hele med ovennevnte fakta.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg ville ikke gjøre noen antagelser om strølektene sin plassering. Om du bruker kilformede bjelker som du legger i plåtdalene (rett over hver takbjelke) vil de hvile på bærelektene. Det må de kunne tåle, synes jeg. Med så kort spennvidde som 110 cm tåler takbjelkene den økte lasten.
Ok men hvor viktig er det at bjelkene havner rett over takbjelkene?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ganske viktig. Ellers blir det bærlekten som bærer opp det hele.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jo, men de blir jo fuktpropper og ikke så holdbare i lengden.