É
Jeg har en innkjørsel som er rundt 5 meter hvor det i dag står to gamle steinstolper. Jeg har en liten unge som gjerne løper ut på veien hele tiden så nå har jeg bygget et midlertidig beskyttelse så han ikke løper ut, se bilde. Vi begynner imidlertid å bli lei av dette når vi går inn og ut og tenkte å bygge en ordentlig grind nå.

Problemet er da at innkjørselen heller litt fordi veien utenfor heller litt. Jeg kommer til å støtte opp stolpene på nytt med betong ved foten siden de heller litt, men å få dem i samme høyde synes jeg ikke går ettersom veien som sagt heller.

Hvordan bygger jeg en grind her på best mulig måte? Anses det som veldig stygt å bygge en skrå grind? På bildet står vår midlertidige løsning jevnt mellom stolpene (altså litt skrått) men jeg synes ikke det ser veldig rart ut, eller? Men grinden kan vel ikke bli helt rektangulær, noe må vel tilpasses, og grinden må jo ikke "fly opp i luften" i åpen stilling heller. Den skal åpnes innover, hvor det også er litt helling innover tomten.

Jeg har tenkt å bygge en slik som på linken nedenfor. En ganske vanlig grind, men på passende nivå for meg, jeg har bygget en tidligere på en meter, nå blir det jo to med kanskje tre seksjoner i stedet for to som på linken.
http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggbeskrivningar/bygg-en-grind---byggbeskrivning

Går det på noen måte eller er det et umulig oppdrag?

En midlertidig gate av tre og netting står mellom to gamle steinsøyler ved en grusinnkjørsel med grøntarealer og trær rundt.

Midlertidig treport mellom gamle stenstolper ved en innkjørsel med grusvei bak, omgitt av busker og trær.

É
Er det ingen som har noen idé?

Hva med denne da...
Jeg lar grindens konstruksjon være normalt vinkelrett, men at de er montert skrått på steinstolpene. Det går jo ikke å feste dem skrått i de eksisterende hullene som finnes, men om jeg fester en lang vinkeljern langs hver stolpe som står litt skrått mot stolpen, men rett i forhold til det skrånende grindparet. Så festes grindene i vinkeljernene. Forhåpentligvis luter det så lite at vinkeljernet/grindens ramme ikke trenger å stikke utenfor stolpen, men gjemmer seg (fra veien sett) bak steinstolpen.

Se bilde hvordan jeg mener. Hva sier dere nå da?

To porter hengt skjevt mellom to steinstolper på en bakke, med vinkeljern antydet for montering.

Spontant føles det som om venstre grind blir selvåpnende og høyre selvlukkende, klart upraktisk og kanskje også en økt skaderisiko på både folk, fä og eiendeler?

Utseendemessig tror jeg heller ikke på en rett grind montert skjevt, et alternativ kan være å forsøke å få overdelen i vater på en grei høyde og en eventuell kompensasjon med en skrå bunn mot veien for å unngå rymlingar ☺.

Det beste er nok å justere stolpene så de står i samme høyde og samtidig passe på å justere høydene på bakken slik at den blir horisontal nærmest grinden på innsiden, en rimelig stor jobb, men dere blir nok mer fornøyd med en slik løsning da jeg aner at dere selv også har en viss tvil til skjev grind iom at dere startet tråden.

Vanskelig å se hvor mye det heller, men jeg hadde nok også prøvd å jevne ut hellingen.
På den annen side så har jeg mine grinder stengt eller åpnet og fiksert i begge posisjonene, så kanskje likevel.
Et annet alternativ er portautomatikk. Da ville det fungert som du har tenkt.

É
Takk, ja dere har kanskje rett. Jeg skal ut i morgen og se hvor mye det skiller i høyde. Grinden står vel i det minste en meter fra veien så å grave litt ned på den ene siden og fylle opp eller sette stolpen litt høyere på den andre siden kan kanskje være mulig likevel uten at det blir for stor nivåforskjell mot veien. Stolpene skal uansett rettes opp og stabiliseres med betong, så kan man jo prøve dette først da.

Tips: Bygg en modell av kartong, teip og ståltråd så du kan se hvordan din planlagte løsning fungerer.

Jeg tror at den beste løsningen er en kombinasjon av "ikke-rektangulære" grinder og "ikke-loddrette hengsler", men akkurat hvordan det skal se ut for å fungere som tenkt klarer jeg ikke å finne ut på papiret (men med en modell kan man jo prøve, i modellen kan man overdrive helningen litt også for å se tydeligere).

Hengslene kan trenge å helle i mer enn ett plan (på ditt bilde heller du dem langs stolpens side, men tenk at det ene festet kanskje stikker ut lenger enn det andre også).

Det første jeg tenker på er en barnegrind, sånn som ikke har noen skråstiver og derfor naturlig blir "skeiv", så når du åpner den så vil den skjeve seg slik at den ligger mot bakken. Så en eller annen stein eller noe i midten med to hull i som metallpinner fra grindene passer i, og noe beslag som holder dem sammen i overkant.

Vet ikke om man kanskje burde ha noen skiver mellom horisontale og vertikale planker kanskje så den lett kan skjeve seg..

Forstår du hvordan jeg tenker?

Ja det minner meg om at da jeg var i Italia så ble jeg fascinert av hvordan de gjerdet inn sine hus med høye murer/gjerder og porter. Kjørte man langs en vei så man nesten bare murer og tak... Så de har nok mange varianter på porter:)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.