Jeg skal hjelpe mine foreldre med å bygge nytt balkonggulv og balkongrekkverk til deres hus. Jeg trenger hjelp til hvordan jeg skal feste bjelker og stolper til rekkverket. Vil ikke gjøre noen skade på metallet som ligger. Er det noen som har gjort noe lignende? Legger ved to bilder.
Ikke glem å ankre det i fasaden bare, ikke bra om det sklir ned hvis det blir is eller frost mellom bjelke og metallplaten om vinteren, og bjelkene i samme retning som falsene
Ja det stemmer. Det blir en hengerenne der senere.
Da er det jo å feste stolper på noen form for distanse så bra som er mulig. Gjennomgående bolt er en løsning. Kan jo fungere også som distanse om man setter to i grovere dimensjon.
Da er det jo å feste stolper på en form for distanse så bra som er mulig. Gjennomgående bolt er en løsning. Kan jo fungere også som distanse om man setter to i grovere dimensjon.
Type 300 mm lang M16 bolt, som du setter i stolpen med skive/mutter bak og deretter fester gjennomgående i bjelkelaget under taket med skive/mutter på begge sider. Og to i hver stolpe. Bolten er altså så lang at stolpen kommer utenfor takrennen. Var det mulig å forstå nå?
Gjorde lignende i sommer
La 45×95 i samme retning som falsene som jeg avveide og satte ben på. Har litt skråning på dem så vannet fortsatt skal renne fra veggen.
Stolpene monterte jeg med stolpesko som jeg lakket hvite for å smelte inn med det hvitmalte rekkverket.
Stolpeskoene sitter med fransk skrue i terrassebord og regel
Tok cirka 1 dag å gjøre alt snekring og 2 dager forberedende med maling av alt trevirke på løpemeter og en halv dag for å male alle kappflater.
Typ 300mm lang M16 bolt, som du setter i stolpen med skive/mutter bak og deretter fester gjennomgående i bjelken under taket med skive/mutter på begge sider. Og to i hver stolpe. Bolten er altså så lang at stolpen kommer utenfor takrennen. Skjønte du nå?
Jeg hadde tenkt å feste takrennen på lignende måte som på bildet nedenfor.
Ja, jeg vet ikke hvordan de har festet stolpene på den balkongen. Bare festet i gulvets tynne regelverk føler jeg ikke gir det kravet til fallsikring som aktuelt.
Jeg tenker at jeg først bygger terrassen "flytende" på flatetak. Fester den i veggen. Deretter bygger jeg rekkverket på terrassen. Stolpene festes ordentlig inn i veggen, samt stolpesko som fester ned i terrassen. Bør vel bli en tilstrekkelig stabil konstruksjon?
Det pleier å være nok å skru en 45*70 på innsiden av bjelken som man legger terrassebordet på, utenpå denne setter du deretter en 45*70 på bjelken, skru sammen de to med vanlig skru for å lage en stolpe. Blir meget stabilt!
Inne ved veggen trenger du å fikse et feste, enten til veggen eller en støtte ned i terrassebordet for at det skal stå stødig.
Jeg tenker at jeg først bygger terrassegulvet "flytende" på blikktaket. Fester det i veggen. Så bygger jeg rekkverket på terrassegulvet. Stolpene festes ordentlig inn i veggen, samt stolpesko som fester ned i terrassegulvet. Bør vel bli en tilstrekkelig stabil konstruksjon?
Nei, ikke hvis du spør meg. Den skal tåle alle tenkelige påkjenninger selv om 10 år..