Hei!

Jeg skal hjelpe mamma med belysning i gangen siden den er veldig dårlig. Planen er å senke taket og sette inn 1-2 spotter, og ev. taklist med LED-strip.

Jeg har imidlertid noen tanker rundt å lage stendere. For elektrisk arbeid tenkte jeg selvfølgelig å ta inn en elektriker, men resten tenkte jeg å prøve meg på selv og trenger litt rådgivning fra dere kunnskapsrike!

Det er en ganske liten gang, taket er 160cm langt og 140 cm bredt. Det som gjør meg litt mer fundersam er at i gangen sitter sikringsskapet på veggen til venstre for inngangsdøren. Derfra går det en kabelkanal opp mot taket, deretter langs taket på kortsiden og ut på langsiden ved taket som grenser til kjøkkenet. Det er utenpåliggende elektrisitet som går i kabelkanalen for å strømforsyne bl.a. kjøleskap, ovn, men det går også videre til stuen for noen få stikkontakter m.m.

Jeg vil nå tenke litt nøye, da det ikke er umulig at vi kommer til å renovere kjøkkenet senere. Hvis jeg skal lage stendere må jeg jo gjøre det langs veggen for stabilitet, men må da fjerne elektrisiteten. Om jeg lager stendere, så kan man jo alltid lage hull i stenderen for å sette VP-rør eller flexislange så man kan trekke flere kabler i fremtiden uten å måtte rive opp, men er litt usikker på hvordan jeg bør lage stendere. Jeg tenker spontant at jeg ikke trenger å jobbe med et rutenett når det er en så liten gang, så jeg funderte på om man skal lage stendere parallelt.

Sikringsskap er markert i rødt. Gule er kabelkanal som går øverst ved taket.

Alternativ 1:
Enten på kortsiden, så jeg kjører 140 cm lange stendere.

Stender 1: Ved vegg (inngang)
Stender 2: 60 cm fra vegg
Stender 3: 120 cm fra vegg
Stender 4: 160 cm fra vegg (inntil neste stue)

Alternativ 2:
Langsiden med 160 cm lange stendere.

Stender 1: Ved vegg (mot bad)
Stender 2: 60 cm fra vegg
Stender 3: 120 cm fra vegg
Stender 4: 140 cm fra vegg (kun 20cm fra stender 3)

Hvordan ville dere gjort det, og jeg vil som sagt kunne gjøre det enkelt å trekke elektrisitet i fremtiden, så jeg tenkte at vi i det minste beholder kabelkanalen som går fra sikringsskapet opp til veggen. Deretter jobbe med flexislange kanskje?

Jeg tenkte for øvrig å kjøpe LED-spotter som trenger en bygge-høyde på 56mm. Jeg kunne da potensielt kjøre 45x45mm stendere som med gips gir en høyde på 58mm, eller ville dere anbefalt 45x70 likevel for å ha litt mer plass å jobbe på? Jeg lurer også på hvor jeg enklest etterlater plass for strømforsyning til LED-strip for taklisten.

// H

• Plantegning av en liten hall med elektriske ledninger langs kantene og en el-sentral ved inngangsdøren. Tilknyttede rom: bad, stue, kjøkken.
H Harree skrev:
Hei!

Jeg skal hjelpe min mamma med belysning i gangen da den er veldig dårlig. Planen er å senke taket og sette inn 1-2 spottlys, og ev. taklist med LED-strip.

Jeg har imidlertid noen funderinger rundt å plattform. For elektrikerarbeidet tenkte jeg selvsagt å ta inn en elektriker, men resten tenkte jeg å prøve å gjøre selv og trenger litt rådgivning fra dere kyndige!

Det er en ganske liten gang, taket er 160 cm langt og 140 cm bredt. Det som gjør meg litt mer betenkt er at i gangen sitter sikringsskapet på veggen til venstre for inngangsdøren. Derfra går det en kabelkanal opp mot taket, deretter langs taket på kortsiden og ut på langsiden ved taket som grenser til kjøkkenet. Det er utenpåliggende elektrisitet som går i kabelkanalen for å strømforsyne bl.a. kjøleskap, ovn, men det går også videre til stuen for enkle vegguttak m.m.

Jeg vil nå tenke litt, da det ikke er umulig at vi kommer til å renovere kjøkkenet ved en senere tid. Om jeg skal plattform trenger jeg jo å gjøre det langs veggen for stabilitet, men må da fjerne elektrisiteten. Om jeg plattform, så kan man jo alltid lage hull i plattformen for å sette VP-rør eller fleksibel slange slik at man kan mate flere kabler i fremtiden uten å måtte rive opp, men er litt usikker på hvordan jeg bør plattform. Jeg tenker spontant at jeg ikke trenger å jobbe med rutenett når det er så liten gang, så jeg tenkte på om man skal plattform parallelt.

Sikringsskap er markert i rødt. Gule er kabelkanal som går øverst ved taket.

Alternativ 1:
Enten på kortsiden, så jeg kjører 140 cm lange plattformer.

Plattform 1: Ved vegg (inngang)
Plattform 2: 60 cm fra vegg
Plattform 3: 120 cm fra vegg
Plattform 4: 160 cm fra vegg (inntil neste stue)

Alternativ 2:
Langsiden med 160 cm lange plattformer.

Plattform 1: Ved vegg (mot bad)
Plattform 2: 60 cm fra vegg
Plattform 3: 120 cm fra vegg
Plattform 4: 140 cm fra vegg (kun 20 cm fra plattform 3)

Hvordan ville dere gjort det, og jeg vil som sagt kunne gjøre det enkelt å trekke elektrisitet i fremtiden, så jeg tenkte at vi i det minste beholder kabelkanalen som går fra sikringsskapet opp til veggen. Deretter jobbe med fleksibel slange kanskje?

Jeg tenkte for øvrig å kjøpe LED-spottlys som trenger en byggehøyde på 56 mm. Jeg kunne potensielt bruke 45x45 mm plattformer som med gips gir en høyde på 58 mm, eller ville dere anbefalt 45x70 likevel for å ha litt mer rom å jobbe i? Jeg lurer også på hvor jeg enklest legger til rette for strømtilførsel til LED-strip for taklist.

// H
Til å begynne med vil du holde 300 mm i cc mål på plattformene og ikke 600 som i ditt eksempel. Forskyv den første plattformen 50 mm fra den siden du vil begynne å gipse fra, slik at du kan skjære bort sparkelkanten på gipsen som havner mot veggen. Da får du mindre å sparkle senere.

Hvilken retning du bør plattform i spiller egentlig ingen rolle. Personlig ville jeg kjørt 160 lange plattformer, forutsatt at man kan skru problemfritt i kortveggen der sikringsskapet sitter. Ville også ha bygd med plåt i stedet for tre. Fordelen med plåt er at det da finnes rom over plattformene der elektrikeren kan trekke sine ledninger, men også at det er lettere å få taket helt i vater. Koster litt mer, men det er ikke mange kroner på ditt lille prosjekt.

Så 45 mm plåtutlegg/skin som en ramme i veggen og deretter hattprofiler (også kalt sekundærregel) som man legger i utleggene. Disse bygger bare 25 mm i høyden, så det finnes rom ovenfor dersom man trenger å gå med kabler på kryss og tvers. Rammen kan du med fordel holde ned noen centimeter fra taket så blir det ytterligere litt mer rom for trafoer og annet som skal være der.

• Liker
Rickard.lj
  • Laddar…
A Albans doktor skrev:
Til å begynne med vil du holde 300mm i cc mål på bjelkene og ikke 600 som i ditt eksempel. Forskyv første bjelken 50mm fra den siden du vil begynne å gipse fra, slik at du kan skjære bort sparkelkanten på gipsen som havner mot veggen. Da får du mindre å sparkle senere.

Fra hvilken side du bør bjelke spiller egentlig ingen rolle. Personlig ville jeg ha brukt 160 lange bjelker, forutsatt at man kan skru problemfritt i kortveggen der el-sentralen sitter. Ville også ha bygget med metall i stedet for tre. Fordelen med metall er at det da finnes rom over bjelkene hvor elektrikeren kan trekke sine ledninger, men også at det er lettere å få taket helt i vater. Koster litt mer, men det er ikke mange kroner på ditt lille prosjekt.

Så 45mm metallutlegg/skinney som en ramme i veggen og deretter hattprofiler (også kalt sekundærbjelke) som man legger i utleggene. Disse bygger bare 25 mm i høyden så det er rom ovenfor om man trenger å gå med kabler på kryss og tvers. Rammen kan du jo med fordel holde nede noen centimeter fra taket så blir det ytterligere litt mer plass til trafoer og annet elendighet som skal ligge der.
Stort takk for at du tok deg tid til å svare! Har aldri prøvd med metallbjelker tidligere, men skal sjekke det ut. Spontant føles det enklere med tre, men om man ikke tør, så lærer man jo ikke heller :) Virker jo fordelaktig som du sa, at det finnes rom ovenfor som jeg tror gjør elektrikeren gladere enn å måtte kappe i bjelker osv. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.