18.429 lest ·
19 svar
18k lest
19 svar
Hvordan beregner snekkere hvilken utvendig panelbredde å bruke?
Når jeg skal gjøre noe, lager jeg 3D tegninger og jobber frem en sikker plan.
Men hvordan gjør en erfaren snekker når han skal bytte en slitt plockepin panel som ikke kan kopieres? Jeg tipper han tar frem blokken sin og gjør noen enkle beregninger.
Veggen er 7100 mm bred.
Si at jeg vil ha smal 45 mm dekkpanel.
Hvis jeg velger 170 panel, så trengs det 41,77 stykker hvis de ligger inntil hverandre.
* 41 x 170 = 6970
* 7100 - 6970 / 39 (ingen dekk utenfor veggkantene) = 3,3 mm
Altså kan jeg bruke 41 stykker 170 mm og sette dem med 3,3 mm avstand, noe som bør fungere til tross for smal 45 mm dekkpanel... Eller er jeg helt ute og sykler?
Skal man ta med i beregningen at de vil utvide seg når sommeren kommer?
Men hvordan gjør en erfaren snekker når han skal bytte en slitt plockepin panel som ikke kan kopieres? Jeg tipper han tar frem blokken sin og gjør noen enkle beregninger.
Veggen er 7100 mm bred.
Si at jeg vil ha smal 45 mm dekkpanel.
Hvis jeg velger 170 panel, så trengs det 41,77 stykker hvis de ligger inntil hverandre.
* 41 x 170 = 6970
* 7100 - 6970 / 39 (ingen dekk utenfor veggkantene) = 3,3 mm
Altså kan jeg bruke 41 stykker 170 mm og sette dem med 3,3 mm avstand, noe som bør fungere til tross for smal 45 mm dekkpanel... Eller er jeg helt ute og sykler?
Skal man ta med i beregningen at de vil utvide seg når sommeren kommer?
Burde funke med denne. http://peo.yliniemi.se/fasad/
For en erfaren snekker er det like enkelt som det ser ut. Han bare spikrer. Noen beregninger trengs ikke.
Alt som må bestemmes er bredde på panel og overpanel. Samt om det skal være listverk rundt dører og vinduer eller ikke. Justeringer for å gå jevnt opp, løses etter hvert som arbeidet skrider frem.
Å regne ut hva som kreves fungerer ikke. Det er nok at du måler feil på noen millimeter så kan det bli en "katastrofe" mot slutten. En gammel vegg er dessuten aldri rett, noe som gir ulike avstander oppe og nede. I tillegg har du ofte vinduer og dører å ta hensyn til.
Alt som må bestemmes er bredde på panel og overpanel. Samt om det skal være listverk rundt dører og vinduer eller ikke. Justeringer for å gå jevnt opp, løses etter hvert som arbeidet skrider frem.
Å regne ut hva som kreves fungerer ikke. Det er nok at du måler feil på noen millimeter så kan det bli en "katastrofe" mot slutten. En gammel vegg er dessuten aldri rett, noe som gir ulike avstander oppe og nede. I tillegg har du ofte vinduer og dører å ta hensyn til.
Om det blir litt forskjellige avstander her og der er ikke så kinkig, det synes ikke uansett.
På mitt bygg setter jeg panelet "riktig" ved vinduer og dører. I mellom tilpasser jeg med synsvinkel og øyemål.
På mitt bygg setter jeg panelet "riktig" ved vinduer og dører. I mellom tilpasser jeg med synsvinkel og øyemål.
Medlem
· Norrbotten
· 585 innlegg
Når du har et par meter igjen til et hjørne eller en dør kan du begynne å beregne hvilken avstand du kan og må ha for at det skal se bra ut mot gavlene og justere først da
Jeg tror dere når dere sier at en erfaren snekker løser det alt etter hvert, men skulle jeg sette nesten en hel vegg og begynne å gjøre nødjusteringer den siste meteren så føler jeg på meg at det blir synlig fiasko.
Denne veggen er 7100mm lang. Jeg vil ha smale flotte overliggere eller hva det kalles. Hvilken panelbredde ville vært riktig å bruke da? Jeg sa 170, men hva sier dere?
Vis vedlegget 174581
Denne veggen er 7100mm lang. Jeg vil ha smale flotte overliggere eller hva det kalles. Hvilken panelbredde ville vært riktig å bruke da? Jeg sa 170, men hva sier dere?
Vis vedlegget 174581
Medlem
· Norrbotten
· 585 innlegg
Du kan jo granske det eksisterende svært nøye fra avstanden du har tatt bildet fra, så gå rundt og måle avstanden og rapporter om det er noen cm forskjell her og der eller om de sitter på 3,3mm
Selvfølgelig prøver du å holde din beregnede avstand, men gjør en ny kalkyle før mål og sett alt nederst først med avstanden lik på slutten
Selvfølgelig prøver du å holde din beregnede avstand, men gjør en ny kalkyle før mål og sett alt nederst først med avstanden lik på slutten
Vil du ha den nye veggen like levende og pen som den gamle, så er det ulike bredder på panelbordene som gjelder samt en anelse skjevt og skakt med dekklistene. Dvs kast bort alt hva tommestokk, nivå og lodd heter, og bruk øyemål og sikt mot Perssons låve.
Det fine med dette er at det går raskt og lett, og dessuten er morsommere (synes jeg).
Det fine med dette er at det går raskt og lett, og dessuten er morsommere (synes jeg).
Det ser jo ut som den venstre delen av veggen er byttet, fortsett med samme bredde på bordene så blir det bra. Når du har noen meter igjen så mål og vurder om du trenger å kløyve noen bord, eller om du skal dele det opp på flere for at det skal se pent ut. Husk å lodde inn bordene og kløyv bort eventuelle skevheter ved knutene.Yrrol skrev:Jeg tror dere når dere sier at en erfaren snekker løser det etter hvert, men skulle jeg sette nesten en hel vegg og begynne å gjøre nødvendige justeringer den siste meteren, så føler jeg at det blir et synlig fiasko.
Denne veggen er 7100mm lang. Jeg vil ha smale lekre overliggere eller hva det kalles. Hvilken panelbredde vil være riktig å bruke da? Jeg sa 170, men hva sier dere?
En bredde på 170-195 mm passer bra for panelet, deretter blir det 45 mm lekter oppe. Og du trenger ikke måle, bare kjør på. Begynn i midten og gå ut til sidene siden du ikke ser ut til å ha noen vinduer/dører. Deretter kløyver du ved knutene hvor du deretter skjuler med knutebrettet, og da får du din "døde vegg" for man gjør det slik også ved ny produksjon. Velg ikke smalere panel med mindre du ønsker en stripete vegg, og hvis du går opp til 220 synes jeg de blir mer sensitive for tørkesprekker. Husk at lektet fjerner 40-45 mm på hver panelbord.

De liggende bjelkene er av variert virke, litt som ulike plankebiter innfelt i søylene.
Søylene har varierende tykkelse, men la oss si 9 cm fra søyle ned til panel.
Ville dere bare fjernet den gamle panelen, lagt papp på bjelkene som sitter der? Eller ville dere startet med å lage nye bjelker mellom søylene slik at det blir mer solid i tilfelle man legger isolasjon og innvendige veggplater?
Berørende å lage luftspalte mellom kommende vindsperre og nye panelen. Finnes det sagt noen minimum eller kan jeg kjøre på ~10-15mm. Redd for at det blir komplisert ombygging av bygget hvis jeg bygger ut for langt og skal få alt til å matche tak og øvrige vegger osv.
Jeg vet ikke, ikke tenkt så langt, tankene om det:
Slamfärg:
+ prisen.
- farger lett av seg
- kort tid til man må stryke på nytt igjen.
Villaen noen meter unna er malt med Alcro Bestå så kanskje kjører det på hytta også for å få dem til å matche hverandre.
Slamfärg:
+ prisen.
- farger lett av seg
- kort tid til man må stryke på nytt igjen.
Villaen noen meter unna er malt med Alcro Bestå så kanskje kjører det på hytta også for å få dem til å matche hverandre.