Jeg har to limtrebjelker som går gjennom et av rommene i første etasje i huset som med årene har sviktet sammen med taket (andre etasje). Jeg vurderer nå å utbedre dette ved å sette opp to nye i større dimensjon.

Tankene jeg har; hvordan skal man beregne dimensjonen på disse?
Skal man komplettere eksisterende eller bytte ut?
Er det så enkelt som å bare bytte ut eksisterende, sage opp større hull i veggene og inn med de nye? Eller må man heve taket med jekker først, og i så fall hvilke skal man bruke?
Sist men ikke minst - Klarer en hobbysnekker (som meg :-) en slik oppgave?

Takk for innspill!

Dette programmet kan du ta til hjelp:

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/

Det som er mest relevant for nedbøyningen er selvfølgelig spennvidden på bjelkene, belastningen fra bjelkelaget (inkludert ting som står på det, dvs. møbler, vekstenger, gjeldsbrev og annet tungt) samt dimensjonen på bjelken.

Limtre har den egenskapen at den deformeres med tiden. Hvor høy grad av deformasjon man kan akseptere avgjør hvilken bjelke du vil ha. Noen ganger kan man jo akseptere at den bøyer seg litt, selv om den aldri knekker.

Om du har en slik belastning at bjelkene bøyer seg råder jeg deg sterkt til å stive opp det mens du bytter bjelker. Det går fint å bruke for eksempel 45x95 (eventuelt at du slår sammen to slik at du får stolper med ca cc60cm samt en midlertidig "syll" og "hammarband". For å løfte opp bjelkelaget kan du for eksempel bruke en garasjejekk. Husk at også bjelkene i seg selv er veldig tunge og kan kreve en ekstra jekk.

Opplagene i hver ende må selvfølgelig matche dimensjonen slik at du kan feste dem ordentlig, men man kan anta at om de har holdt frem til nå, så vil de holde videre også. Belastningen på disse er jo den samme, med unntak for egenvekten på bjelkene som blir noe høyere.

Større andel langtidslaster og fuktigere miljøer svekker trekonstruksjoners holdfasthet og kan gi opphav til permanente deformasjoner. Før du gjør noe som helst, bør du analysere hvorfor de eksisterende bjelkene svikter. Den beste løsningen er deretter å bytte dem ut med kraftigere dimensjoner. Jeg gjetter at de eksisterende rett og slett er underdimensjonerte. Bjelker (primærbjelker) som igjen bærer gulvbjelker (sekundærbjelker) må dimensjoneres med hensyn til den samlede effekten for hele bjelkelaget. Her på forumet kan du få råd om passende tiltak og dimensjoner, men jeg anbefaler at du engasjerer en konstruktør før endringen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.