33.474 lest ·
25 svar
33k lest
25 svar
Hvordan avveksler jeg takstol som er i veien for skorstein?
Hei!
Jeg skal installere en peis i mitt fritidshus. Den plasseringen jeg ønsker gjør at skorsteinen går rett gjennom en takstol. Dvs. jeg må kutte både den nedre liggende bjelken og en av de øvre skrå bjelkene i takstolen.
Å bøye av skorsteinen er ikke aktuelt siden huset er så flatt at det ville redusere skorsteinsdraget for mye.
Takstolene sitter med avstand c-c 60 cm.
Jeg tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan avlede takstolen.
Siden jeg har lite penger til prosjektet i hytta mi, vil jeg gjerne gjøre jobben selv, selv om jeg kanskje ikke burde.
Mvh
Glade torparen
Jeg skal installere en peis i mitt fritidshus. Den plasseringen jeg ønsker gjør at skorsteinen går rett gjennom en takstol. Dvs. jeg må kutte både den nedre liggende bjelken og en av de øvre skrå bjelkene i takstolen.
Å bøye av skorsteinen er ikke aktuelt siden huset er så flatt at det ville redusere skorsteinsdraget for mye.
Takstolene sitter med avstand c-c 60 cm.
Jeg tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan avlede takstolen.
Siden jeg har lite penger til prosjektet i hytta mi, vil jeg gjerne gjøre jobben selv, selv om jeg kanskje ikke burde.
Mvh
Glade torparen
Det høres ut som den sikreste løsningen å bygge en ny takstol på hver side. Jeg håpet det fantes en enklere løsning, men det innebærer kanskje unødvendige risikoer.
Skorsteinen kommer nok ikke nøyaktig i midten av takstolen, så om jeg bygger en ny takstol på den siden av skorsteinen der avstanden til neste hele takstol er lengst, får jeg maks ca. 800 mm mellom to hele takstoler.
Så kan jeg forsterke med noen korte bjelker mellom takstolene.
Jeg synes det burde fungere, men jeg er ukyndig innen området.
Det er kanskje dumt å være gnien.
Noen ganger kapper man jo av takstoler når man setter inn takvinduer, hvordan løser man det?
M v h
Glade torperen
Skorsteinen kommer nok ikke nøyaktig i midten av takstolen, så om jeg bygger en ny takstol på den siden av skorsteinen der avstanden til neste hele takstol er lengst, får jeg maks ca. 800 mm mellom to hele takstoler.
Så kan jeg forsterke med noen korte bjelker mellom takstolene.
Jeg synes det burde fungere, men jeg er ukyndig innen området.
Det er kanskje dumt å være gnien.
Noen ganger kapper man jo av takstoler når man setter inn takvinduer, hvordan løser man det?
M v h
Glade torperen
Nei. Jeg tuller dessverre ikke. Derimot har jeg ingen kunnskaper innen området, så det er kanskje helt tåpelig å gjøre som mitt bilde viser.
Finnes det noen enkel løsning bortsett fra å bygge to helt nye takstoler på hver sin side av skorsteinen?
Finnes det noen enkel løsning bortsett fra å bygge to helt nye takstoler på hver sin side av skorsteinen?
Ja, det er nettopp fordi de sitter så tett at jeg håper å kunne bytte på en eller annen måte uten at det innebærer for store risikoer.
Jeg er dessverre ikke helt sikker på dimensjonen, det må jeg sjekke til helgen, men jeg mener at det er 145x45.
Jeg er dessverre ikke helt sikker på dimensjonen, det må jeg sjekke til helgen, men jeg mener at det er 145x45.
Legg en bjelkelinje (f.eks. 195x45) på hver side av skorsteinen vinkelrett mot sperrene. Gjør bjelkelinjen så lang at den går under to sperrer på hver side, fest den med 45x45 lekter ovenfra og ned til lekt for innertaket for hver sperre (omtrent som "ny støtta" i din bild). Nå kan du kappe sperren da den hviler på bjelkelinjene.
45x45 holder da også opp bunnlekten. Men det kan være nødvendig med en bjelkelinje her også, men det er vanskelig å vite da det ikke fremgår hva rommet brukes til (antar at det er et kaldloft med fagverkssperre).
Så har jeg gjort lignende avvekslinger, men har sett litt forskjellige varianter av det hele, men holder gjør det.
45x45 holder da også opp bunnlekten. Men det kan være nødvendig med en bjelkelinje her også, men det er vanskelig å vite da det ikke fremgår hva rommet brukes til (antar at det er et kaldloft med fagverkssperre).
Så har jeg gjort lignende avvekslinger, men har sett litt forskjellige varianter av det hele, men holder gjør det.
Jeg skal trylle fram noen bilder for deg. Gjorde denne operasjonen for ett år siden.
Å ta opp vertikale krefter i takstolen er enkelt. Det som er vanskelig er trekk-/skyvekrefter i over- og underarmer. Det er ingen konstruktør som har regnet på min løsning, men korthuset jeg bor i har ennå ikke falt (til tross for flere mathias-dimensjoneringer av denne typen).
Å ta opp vertikale krefter i takstolen er enkelt. Det som er vanskelig er trekk-/skyvekrefter i over- og underarmer. Det er ingen konstruktør som har regnet på min løsning, men korthuset jeg bor i har ennå ikke falt (til tross for flere mathias-dimensjoneringer av denne typen).
Takk for deres konstruktive svar!
Nå begynner jeg å bli håpefull igjen. Jeg ville virkelig sette pris på noen bilder Mathias.
Loftsrommet er uoppvarmet og brukes ikke, så estetikken er ikke noe problem.
Nå begynner jeg å bli håpefull igjen. Jeg ville virkelig sette pris på noen bilder Mathias.
Loftsrommet er uoppvarmet og brukes ikke, så estetikken er ikke noe problem.
Ok, sånn gjorde jeg det. Som vanlig er det slik at den som prøver disse byggtipsene, får skylde seg selv om det går galt. Det som fungerer her, er kanskje ikke en bra løsning et annet sted.
Slik ser det ut når forsterkningen er klar, men før skorsteinen er på plass. Skorsteinsrøret traff bjelken EKSAKT i midten og kommer dermed opp mellom de to tverrgående bjelkene.
Når jeg skriver nå, innser jeg at situasjonen her er litt annerledes enn hos TS – jeg har latt overarmen være intakt og gjør en relativt lang sideføring av røret opp mot mønet.
Jeg vil anbefale trådskaperen å gjøre det samme, dvs. å sideskifte i stedet for å kutte overarmen. For å sideskifte tilsvarende en bjelke, er det nok med to 45-graders helisolerte rørbøyer, disse forskyver 15 cm i sideveis retning, og du kan la overarmen være intakt. Underarmen må imidlertid kuttes, og på de følgende bildene kan man se hvordan jeg gjorde:

Jeg ville ha noe litt mer stabilt enn vanlig trevirke og kjøpte til dette formålet kerto-bjelker på annonce til en god pris. Her er det 120 cm mellom hver takstol – hadde jeg bare 60 cm mellom hver, ville jeg nok bruke vanlig trevirke – velg ut slikt uten store kvister (fattigmannens konstruksjonsvirke). Et annet alternativ er litt laminert trevirke fra annonse, det koster veldig lite, men man kan jo trenge å vente litt før man finner det man vil ha.

Den stående støtten rett foran kertobjelken ble forsterket dels med en bjelke (kerto) som ble plassert på underarm, og skåret med takvinkelen for perfekt støtte mot overarmen. Deretter er det 19-20 mm byggfinér som er slått på begge sider av denne stående bjelken. Min tanke var at dette også stiver opp konstruksjonen i horisontal retning, dvs. tar opp litt strekk-/skyvekrefter – dette er selvfølgelig begrenset, men bedre enn ingenting. Man kunne supplert med skråavstivere, men jeg syntes ikke det var nødvendig.

Den tverrgående bjelken ble festet med vinkeljern i den loddrette støttestolpen.

Kertobjelkene er festet i takstolene på hver side av den kappede takstolen både med bjelkesko og et utskjæringsspor i henhold til bildet.


Støttestolper som beskrevet tidligere ble også montert utenfor de tverrgående bjelkene. Dette er veldig langt ut mot takfoten (=> et helvete å montere bjelker og skorstein) så den stående bjelken er kort og festes kun med vinkeljern.
Jeg foreslår som sagt at den takstolens overarm forblir urørt. Det finnes ingen bra måte å erstatte delen man kutter bort på. Man kunne gjøre en lignende forsterkning "i taket" også, men det er mye enklere å kjøpe to 45-graders bøyer til modulskorsteinen i stedet.
Slik ser det ut når forsterkningen er klar, men før skorsteinen er på plass. Skorsteinsrøret traff bjelken EKSAKT i midten og kommer dermed opp mellom de to tverrgående bjelkene.
Når jeg skriver nå, innser jeg at situasjonen her er litt annerledes enn hos TS – jeg har latt overarmen være intakt og gjør en relativt lang sideføring av røret opp mot mønet.
Jeg vil anbefale trådskaperen å gjøre det samme, dvs. å sideskifte i stedet for å kutte overarmen. For å sideskifte tilsvarende en bjelke, er det nok med to 45-graders helisolerte rørbøyer, disse forskyver 15 cm i sideveis retning, og du kan la overarmen være intakt. Underarmen må imidlertid kuttes, og på de følgende bildene kan man se hvordan jeg gjorde:

Jeg ville ha noe litt mer stabilt enn vanlig trevirke og kjøpte til dette formålet kerto-bjelker på annonce til en god pris. Her er det 120 cm mellom hver takstol – hadde jeg bare 60 cm mellom hver, ville jeg nok bruke vanlig trevirke – velg ut slikt uten store kvister (fattigmannens konstruksjonsvirke). Et annet alternativ er litt laminert trevirke fra annonse, det koster veldig lite, men man kan jo trenge å vente litt før man finner det man vil ha.

Den stående støtten rett foran kertobjelken ble forsterket dels med en bjelke (kerto) som ble plassert på underarm, og skåret med takvinkelen for perfekt støtte mot overarmen. Deretter er det 19-20 mm byggfinér som er slått på begge sider av denne stående bjelken. Min tanke var at dette også stiver opp konstruksjonen i horisontal retning, dvs. tar opp litt strekk-/skyvekrefter – dette er selvfølgelig begrenset, men bedre enn ingenting. Man kunne supplert med skråavstivere, men jeg syntes ikke det var nødvendig.

Den tverrgående bjelken ble festet med vinkeljern i den loddrette støttestolpen.

Kertobjelkene er festet i takstolene på hver side av den kappede takstolen både med bjelkesko og et utskjæringsspor i henhold til bildet.


Støttestolper som beskrevet tidligere ble også montert utenfor de tverrgående bjelkene. Dette er veldig langt ut mot takfoten (=> et helvete å montere bjelker og skorstein) så den stående bjelken er kort og festes kun med vinkeljern.
Jeg foreslår som sagt at den takstolens overarm forblir urørt. Det finnes ingen bra måte å erstatte delen man kutter bort på. Man kunne gjøre en lignende forsterkning "i taket" også, men det er mye enklere å kjøpe to 45-graders bøyer til modulskorsteinen i stedet.
Hmm, du foreslår å kappe av underrammen (bjelkelaget, typ) uten å ordne å ta opp dragspenningene i den.pbengtsson skrev:Legg en bærende bjelke (f.eks. 195x45) på hver side av skorsteinen vinkelrett mot takstolene. Lag bjelken så lang at den går under to takstoler på hver side, fest den med 45x45 bjelker ovenfra og ned på til regelen for innertaket for hver takstol (omtrent som "ny støtta" i din bilde). Nå kan du kappe takstolen da den hviler på bærebjelkene.
45x45 holder da også opp bunnregelen. Men det kan behøves en bærebjelke her også, men det er vanskelig å vite da det ikke fremgår hva rommet brukes til (antar at det er en kaldloft med fagverkstakstol).
Sånn har jeg gjort lignende avvekslinger, men har sett litt ulike varianter på det hele, men det fungerer.
Det er jo skikkelig solide dragkrefter i underrammen, fjerner man eller kapper underrammen så går ytterveggene utover når det begynner å snø.
Jeg ville anbefale å bygge to takstoler til.
Jeg gjorde den ovennevnte operasjonen med snø på taket. Ærlig talt skjedde det ikke en dritt når jeg kappet av underarmen. Man kunne tenke seg at det ville skli litt fra hverandre, synke litt osv. Men nei.Mikael_L skrev:
Så lenge man bare tar EN takstol er det nok greit.

