Ja da får dette bli mitt første innlegg i dette forumet.
Jeg (eller min kjære kone) vil så gjerne ha speilpanel i gangen og nå etter litt forskning så tror jeg at jeg vet hvordan jeg skal bygge denne.
Vi har mange dører i gangen vår som speilpanelet kommer til å få en avslutning mot, hvilket bringer meg til mitt dilemma...
Hvordan lager man/ får man til en vettig avslutning mot dørlistene?
Som jeg har forstått kommer altså den nye sokkelen til å bygge ut, vi kan si 15 mm. da kommer den jo selvfølgelig også 15 mm utenfor dørlisten.
Det går vel knapt å "gere" den inn siden den ikke er plan på baksiden.
Jeg har forsøkt å illustrere spørsmålet mitt i en enklere tegning.
Nå har jeg ikke bestemt meg om jeg skal bruke MDF eller høvlet, men det er kanskje noen her som har mer kunnskap om hva som er best å bruke.
Du tenker riktig, man pleier å geringskappe den, så profilen fortsetter inn i veggen når man avslutter på den måten, 45 graders gering, lim delene sammen så det blir tett og pent.
Du tenker riktig, man pleier å gjære inn den, så profilen fortsetter inn i veggen når man avslutter på den måten, 45 grader gjæring, lim sammen delene så det blir tett og pent.
Ok
Men blir det da ikke et hulrom mellom "den nye" sokkelen og den gamle da sokkelen ikke er helt plan på baksiden uten litt rundet?
Spørsmål 2:
Hvilken type listverk bør man bruke? Vi har vanlige "rette" nå, typ 12x56 men de føles ikke riktig i samme stil som speilpanelen er?!
Antikk eller allmoge?
Vet ikke om det hjelper eller stjeler, men slik ser det ut hos oss. Prinsippet føles det samme. Våre foring og sokkel er 15x95 og 15x120 respektive. Mellom sokkel og dekorliste sitter masonite for å bygge så lite som mulig.
Men blir det da ikke et hulrom mellom "den nye" sokkelen og den gamle da sokkelen ikke er helt plan på baksiden uten litt avrundet?
Spørsmål 2:
Hvilken type foring bør man bruke? Vi har vanlige "rette" nå, typ 12x56, men de føles ikke helt i samme stil som speilpanelet er?!
Antikk eller allmoge?
Tror du oppfattet det helt feil, du tar listen, skjærer den 45 grader der den skal avsluttes, skjærer så en bit til i 45 grader med samme tykkelse som listen, limer eller spikrer delene sammen slik at det ser ut som listen fortsetter inn i veggen med profilen, og baksiden på listen vises ikke, nettopp fordi du gerer den, listens forside følger på den måten hele veien rundt og dekker også baksiden.
Tror du oppfattet det helt feil, du tar listen, kapper den 45 grader der den skal avsluttes, kapper deretter en bit til på 45 grader samme tykkelse som listen, limer eller spikrer sammen delene så blir det som listen fortsetter inn i veggen med profilen og baksiden på listen synes ikke, nettopp på grunn av at du gera den, listens forside følger på så måte hele veien rundt og dekker også baksiden.
Ja nå forstår jeg!
Da blir det litt arbeid med dette da vi har 6 døråpninger/dører i hallen
Tusen takk for alle tips!
Angående brystlisten (som jeg tror det heter), denne kanskje man gerar det som stikker utenfor fôret?
Ja nå forstår jeg!
Da blir det litt pusling med dette da vi har 6 døråpninger/dører i gangen
Takk så mye for alle tips!
Angående brystlisten (som jeg tror det heter), denne kan man kanskje gjære det som stikker utenfor karmen?
Du kan gjøre med brystlisten som Takläggare foreslår med den profilerte sokkelen. Det blir penere og føles mer gjennomarbeidet etter min mening, men ellers er det ikke uvanlig med en vinkelsaging som slutter i høyde med karmen om listen er tykkere enn karmen.
Hvis dere velger å fortsette med de tynne karmene så blir det en ganske stor nivåforskjell om det er en tykk brystlist men når alt er malt inn så blir det nok bra.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.