Hei!

Vi holder på å renovere vårt kjøkken og vurderer å åpne opp den ene veggen litt. Vi tenkte at åpningens nederkant skulle begynne ca. 110 cm opp fra gulvet og åpningens overkant i samme høyde som nåværende dørkarm. Åpningen skal være ca. 80 cm bred. (se bildet.) I overkanten skulle vi gjerne hatt spotter om det går.

Vi ville vært veldig takknemlige hvis det er noen som kan komme med tips og råd om hvordan vi kan gå frem.

/Sofie

• En kjøkkenvegg med teksten "Rivas" tegnet på, viser området som skal åpnes. Kjøkkenet har hvite skap, en lampe og benkeplate med kjøkkenutstyr.
Første punktet blir å finne ut om veggen er bærende eller ikke.

Hei! Vi vet at det ikke er en bærende vegg og strømkabler skal heller ikke være et problem. Jeg bør kanskje også nevne at veggene består av gips.

/Sofie

C
Jeg ville tatt en vanlig sag og saget opp hullet. Deretter satte inn nye regler kant-i-kant rundt om (som skrues i platene) og til slutt dekke kantene med gips, panel eller hva dere nå vil ha.

Spottene krever jo litt vurdering både når det gjelder fremføring av strøm og montering (avstand til brennbart materiale, etc.) så det beste er vel å begynne med å tegne en liten tegning og få elektrikeren dit for litt rådgivning. Formentlig skjer strømoppleggene best når veggen er "åpen".

Ville også latt den nedre nye tverrgående regelen gå litt forbi kanten på hullet (i den grad eksisterende regler tillater dette) for å få litt ekstra sidestøtte i den nedre delen.

Det der hullet er som laget for å sages opp med en Tigersag! Finnes fra 400 spenn (jula/rusta/clas olsson) og oppover.

Går bra å sage med en vanlig gammel fogsvans, det der er ikke vanskelig å sage. Cpalms forslag høres kjempebra ut. Spottene derimot ville jeg satt under en "hylle" som løper over den nye åpningen og døren. Veggen virker litt for tynn til å kunne sette spotter i.

Stiller meg i køen. Muligens skulle jeg ønske å ha en dobbeltskinne langs hele toppen av åpningen for å få det enhetlig og stabilt.

Takk for alle gode tips! Det der med å sette spottene i en hylle høres bra ut. Nå er det bare å få samboeren til å jobbe! ;)

Mikael_L
Skulle være morsomt å få se et bilde når det er ferdig, kanskje fra byggetiden også, om dere gidder... ::)

//Mikael

Det er akkurat slik jeg vil ha det! Supersnyggt! :D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.