Bor i et 1-etasje hus fra Älvsbyhus bygget ca 2016. Bruker i dag loftet til litt lagring av ting og andre saker som ikke får plass nede i huset. Som det er i dag har vi en loftsluke på gavlen av huset ca 4-5 meter opp, noe som gjør det litt omstendelig når man for eksempel skal hente julepynten. Har vurdert å montere en loftsluke fra innsiden så man slipper å klatre på utsiden hver gang. Testet å sage opp en bit fra loftet og nedover mot innertaket og ser at det er veldig tykt med isolasjon.

Skulle trenge litt hjelp med hvor jeg burde feste en loftsluke samt om det finnes en fornuftig måte å bygge en liten oppstigningsplattform så man slipper å ta det siste steget opp på loftet på ca 50 cm kanskje.

• Hull i taket fylt med isolasjon, treverk synlig rundt. Viser oppdagelsen under arbeidet med å gjøre plass for en innvendig loftsluke.
  • Rektangulært hull i tak med synlig isolasjon rundt kantene i huset, forberedt for montering av loftsluke.
surris
Regel opp mellom takstolene så har du noe å feste i. Bygg deretter en liten kasse rundt luken av f.eks. sponplate så ikke isolasjonen faller ned.
Du kan jo bygge på litt ekstra trinn av lekter men virker som unødvendig arbeid etter min mening.

Hvorfor ødelegge boligen i første etasje?
Bygg en utvendig trapp istedenfor, komfortabelt og bra om man skal opp med store ting, og forstyrrer ikke der nede.
Slik gjorde vi det da vi bygde år 2010:
Utvendig tretrapp som fører til en dør i andre etasje av et hvitt hus, bygget for å unngå å forstyrre første etasje.

En utvendig tretrapp som fører til andre etasje på et hvitt hus med rødt tak.

Og inne på loftet, der det ligger et gjesterom lengst bort:
Loft med skråtak, bokhyller, esker og diverse gjenstander, inkludert en globus og strykebrett; trevegger og tregulv.

• Liker
Fel av Åke og 2 andre
  • Laddar…
M MrQ5 skrev:
Bor i et 1-plans hus fra Älvsbyhus bygget ca 2016. Bruker i dag loftet til litt lagring av ting og andre saker som ikke får plass nede i huset.
Hvor langt har du kommet i din grubling?

Kommet et stykke, har noen i min nærhet som også har kommentert om en trapp på utsiden for å komme opp på loftet. Det eneste som gjør at jeg nok vil unngå en slik løsning er at jeg gjerne vil slippe å gå ut på f.eks. vinteren og opp trappen for å hente julepynten.

surris surris skrev:
Regle opp mellom takstolene så har du å feste i. Bygg deretter en liten kasse rundt luken av for eksempel sponplate så ikke isolasjonen faller ned.
Du kan vel bygge på litt ekstra trinn av lekter men føles som unødvendig arbeid ifølge meg.
Er tanken å feste sponplaten i det man har reglet opp mellom takstolene for deretter å feste selve luken i sponplatene nede ved taket? Skal man da også feste sponplatene i oversiden av taket for å hindre at den beveger seg sideveis når man klatrer i den?

F
Men du kan potensielt få problemer med fukt på loftet og mugg som følge. Det pleier å være vanskelig å få lukene helt tette, og når du åpner den, stiger det masser av varm fuktig luft opp på det kalde loftet.

M MrQ5 skrev:
Den eneste grunnen til at jeg nok vil unngå en slik løsning er at jeg ville slippe å gå ut f.eks. om vinteren og opp trappen for å hente julepynten.
En gang i året altså? For et besvær!

Kommentar til bildet mitt: Vi hadde såkalt Klimatvind, med 100 mm celleplastisolasjon oppå undertaket, så det var varmt, tørt og behagelig der oppe året rundt.

• Liker
kulle
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.