Jo, men slik pleier det å se ut. Det øverste er snarere uvanlig lite rustent.Andreas Lundgren skrev:
Rust er enkelt uttrykt en kjemisk reaksjon mellom jern og oksygen (4Fe + 3O2 → 2Fe2O3, for å uttrykke seg på kjemisk). Siden det er ganske knapt med oksygen inni den konstruksjonen som armeringen er støpt inn i, så fortsetter ikke rustingen — så lenge ingen del av armeringen kommer til syne, selvfølgelig.
At hele stålet er dekket av rust er ikke uvanlig. Dog virker det å være litt vel mye rust på den nedre delen for at jeg skulle ha godkjent det. Overflaterust er ok, men ikke løst sittende rust på en større del av overflaten.
Jeg har nok aldri sett andre øyas "rustne" armeringsgreier (hverken nett, stolper, jern osv)
trodde alle var så!
De ligger jo alltid ute (i ur og skur) så det er vel egentlig ikke rart om de ruster på..
Skal pokker meg sjekke om jeg ser noe "blankt", på noe, neste gang jeg besøker byggevarehuset (nå når jeg vet at det finnes..)
De ligger jo alltid ute (i ur og skur) så det er vel egentlig ikke rart om de ruster på..
Skal pokker meg sjekke om jeg ser noe "blankt", på noe, neste gang jeg besøker byggevarehuset (nå når jeg vet at det finnes..)
Det finnes rust og det finnes rust her i verden. Rødrust (overflaterust) påvirker ikke fastheten. Det gjør derimot den mørkebrune gravrusten. På bildet ser det ikke ut som der finnes noe gravrustangrep, med unntak for til venstre i bildet. Det kan dog like gjerne være skygger fra rillene, så det går ikke å si sikkert ut fra bildet.useless skrev:
Overrasket en venn når vi skulle støpe en mindre sak, med helt rustfrie armeringsjern kjøpt på Biltema.Snigla skrev:
Jeg har nok aldri sett andre enn ''rustne'' armeringsgreier (verken nett, stolper, jern osv)trodde alle var sånn!
De ligger jo alltid ute (i all slags vær) så det er vel egentlig ikke rart om de ruster på..
Skal pokker se om jeg ser noe ''blankt'', på noe, neste gang jeg besøker byggevarehuset (nå når jeg vet at det finnes..)![]()
Kjøpte dem der bare fordi de ligger innendørs, og jeg ville overraske
Jeg tenker mest at betongen skal få feste i armeringen. Selv om det ikke fortsetter å ruste så skal det jo uansett sitte tenker jeg.ricebridge skrev:
Det øvre er et av 8 håndplukkede jeg tok på Byggmax. Det nedre er et panikkjøp på PoG og det var de siste som de hadde igjen. Nå har jeg pusset det opp litt med vinkelsliperen.Snigla skrev:
Takk for alle svar!
Nå har jeg pusset opp den nederste (et panikkjøp, siste eksemplaret). Støper en ramme nå, men skal støpe på et helt fundament snart og bestille materialer til den.
Nå har jeg pusset opp den nederste (et panikkjøp, siste eksemplaret). Støper en ramme nå, men skal støpe på et helt fundament snart og bestille materialer til den.
Mange konstruktører, samt også kontrollører, krever at armeringen skal være rusten nettopp for bedre heft.Andreas Lundgren skrev:
Du kan være rolig. (Edit: OK, ikke mange. Men det er heller ikke uvanlig)
Så lenge du ikke ser at det rustne jernet er betydelig større enn de øvrige, så er det ingen fare.
Litt kuriosa er at enkelte leverandører flagger for at deres produkter skal lagres tørt, noe som bare er ren fantasi.
Klikk her for å svare