Hvor fort (eller skal man si langsomt
) kan man tenkes mure som vanlig glad amatør om man murer lettklinker (Leca) respektive lettbetong? De første timene er man nok skikkelig langsom, men med tiden burde det bli litt raskere. Lettbetong burde rimeligvis gå fortere da man bare limer sammen det hele.
Har noen en omtrentlig oppfatning om hvor mange kvadratmeter 1 man klarer på en time for Leca vs lettklinker?
Har noen en omtrentlig oppfatning om hvor mange kvadratmeter 1 man klarer på en time for Leca vs lettklinker?
For Leca gjelder for en erfaren murer ~1m2/time inkl. armering, blande mørtel m.m.
30 arbeidsdager tok det for meg å gjøre sokkeletasjen (125 m2):
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/murning/
30 arbeidsdager tok det for meg å gjøre sokkeletasjen (125 m2):
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/murning/
Enhetstiden på lettbetong ligger på 0.67 / kvadrat tynnfuge... rundt 1,8 /kvm med puss inn og utside.
Lettklinker ligger på 0,8 og resp 1,8.
Kan tenke meg at man som glad amatør ligger på det dobbelte iallfall....
Pussingen kan nok ta enda lengre tid....
Lettklinker ligger på 0,8 og resp 1,8.
Kan tenke meg at man som glad amatør ligger på det dobbelte iallfall....
Pussingen kan nok ta enda lengre tid....
Enhetstiden på lettbetong ligger på 0,67 / kvadrat tynnfug... rundt 1,8 /kvm med puss inn og utside.
Lettklinker ligger på 0,8 og resp 1,8
Kan tenke meg at man som glad amatør ligger på det dobbelte iaf....
Pussen kan nok ta enda lengre tid....
Lettklinker ligger på 0,8 og resp 1,8
Kan tenke meg at man som glad amatør ligger på det dobbelte iaf....
Pussen kan nok ta enda lengre tid....
Tenker på tidsbruken i en eventuell bygging og fant denne gamle tråden, og lurer nå på hvor mye tiden avhenger av størrelsen på blokkene og døråpninger osv?
Tenker litt på et hus med mange enkle innervegger uten noen åpninger i det hele tatt, og for innervegger veier jo ikke blokkene like mye. Burde ikke de innerveggene gå litt raskere da, eller er det så mye ekstraarbeid utover selve muringen at det likevel blir omtrent 1m2 per time for innervegger av lettklinker?
Tenker litt på et hus med mange enkle innervegger uten noen åpninger i det hele tatt, og for innervegger veier jo ikke blokkene like mye. Burde ikke de innerveggene gå litt raskere da, eller er det så mye ekstraarbeid utover selve muringen at det likevel blir omtrent 1m2 per time for innervegger av lettklinker?
Klikk her for å svare